عناصر مشابهة

إمكانية رؤية الأحياء لعذاب الأموات

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Imcan Ruaya Al-ahia Ladab Al-amawat
المصدر:مجلة جامعة الملك عبدالعزيز - الآداب والعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة الملك عبدالعزيز
المؤلف الرئيسي: القرشي، هبة بنت صالح (مؤلف)
المجلد/العدد:مج29, ع4
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:613 - 627
DOI:10.4197/Art.29-4.22
ISSN:1319-0989
رقم MD:1166162
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:"سبب اختيار موضوع البحث: هو موضوع البحث ذاته الذي يمثل جزءا من قضية عقدية لا تزال تتناوشها سهام الطعن ألا وهي عذاب القبر بالأخص كما ترسخت المادية في أوساط المثقفين وبعض الأوساط الإعلامية التي تثير مثل هذه القضايا سعيا إلى تشكيك الناس في عقائدهم الثابتة. ومنهج البحث: المنهج الوصفي الاستقرائي، وكانت خطة البحث؛ مقدمة، وثلاثة مباحث: -المبحث الأول: في الأدلة على عذاب القبر. -المبحث الثاني: في أصل مسألة رؤية الأحياء لعذاب الأموات في الشرع. -المبحث الثالث: في حقيقة إمكان ظهور علامات العذاب على الأموات. -المطلب الأول: في رؤية النبي صلى الله عليه وسلم عذاب القبر. -المطلب الثاني: ف إمكان رؤية الناس عذاب القبر. -الخاتمة، وتضم أهم النتائج التي توصلت لها، وهي: 1-تظاهرت الأدلة من الكتاب والسنة على ثبوت عذاب القبر ونعيمه، وأجمع أهل السنة عليه، وإنما أنكره بعض أهل البدع. 2-أصل الإيمان هو الإيمان بالغيب؛ لذا وجب التسليم الكامل والإيمان التام بكل مسائل الغيب، كما ورد بها النقل من كتاب الله وصحيح سنة رسوله، وعدم رد شيء منها. 3-ثبوت عذاب القبر للأمم السابقة كقوم فرعون، والكفار في الجاهلية قبل بعثة النبي صلى الله عليه وسلم. 4-الأدلة الصحيحة من السنة تدل على سماع ورؤية النبي بعض المعذبين في البرزخ. 5-الأصل في عذاب القبر أنه من أمور الغيب، وإن أطلع الله سبحانه بعض البشر على شيء من ذلك برؤية صالحة أو يقظة فإنه بكون نافعا له، ولا يجب على غير تصديقه. 6-العذاب في البرزخ يكون على الروح والبدن، وأن الروح تبقى بعد مفارقة البدن منعمة أو معذبة، وأنها تتصل بالبدن أحينا؛ فيحصل له معها النعيم أو العذاب."

"The reason for choosing the research topic is the subject of the research itself, which is part of a faith issue that is still attacked by enemies; it is the issue of the punishment of the grave. Materialism has also taken root among intellectuals and some media circles that raise such issues to question people's established beliefs. The research method: the inductive descriptive method. The research plan included an introduction and three topics: The first topic is the evidence of the punishment of the grave. The second topic is the origin of the issue of seeing the punishment of the dead by the living persons in Sharia. The third topic is the reality of the possibility of the appearance of the signs of torment on the dead. First chapter: Seeing the punishment of the grave by the Prophet PBUH. Second chapter: the possibility of seeing the punishment of the grave by the people. - The conclusion includes the most important findings, these are: 1. Evidence from the Quran and Sunnah demonstrated the punishment and bliss of the grave. The Ahl us-Sunnah agree on it. Some people of Ahlul Bida' deny it. 2. The pedigree of faith is having faith in the unseen. Therefore, it is necessary to fully approve and believe in all matters of the unseen, as stated in the Holy Qur'an and the authentic Sunnah of His Messenger, and none of it should be rejected. 3. There is evidence that shows the punishment of the grave of previous nations such as Pharaoh's people and infidels in the ignorance period before the Prophet (peace and blessings be upon him) was designated as the Messanger of Allah. 4. The authentic evidence from the Sunnah indicates that the Prophet heard and saw some of the dead who are being punished in Barzakh (the period between death and resurrection). 5. The reality of the punishment of the grave is that it is part of the things that are unseen. If Allah Almighty makes someone realize this in a good vision or when he is awake, it will be useful to him, and others don't need to validate it. 6. The punishment of Barzakh happens to the soul and the body. When the soul leaves the body, it remains blessed or tormented, and at times it returns to the body, and thus the body gets punished or receives bliss. This abstract was translated by AlMandumah Inc."