عناصر مشابهة

تطور الامفورا ودورها في النقل التجاري بين الدول قديما وحديثا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Development of the Amphora and its Role in Commercial Transportation between Countries, Past and Present
المصدر:مجلة التصميم الدولية
الناشر: الجمعية العلمية للمصممين
المؤلف الرئيسي: خضر، نوال أحمد إبراهيم (مؤلف)
مؤلفين آخرين: علي، فاتن عبدالفتاح متولي (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج11, ع5
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:281 - 292
DOI:10.21608/IDJ.2021.191704
ISSN:2090-9632
رقم MD:1165530
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 10605nam a22002657a 4500
001 1909193
024 |3 10.21608/IDJ.2021.191704 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |a خضر، نوال أحمد إبراهيم  |g Khedre, Nawal Ahmed Ibrahim  |e مؤلف  |9 624680 
245 |a تطور الامفورا ودورها في النقل التجاري بين الدول قديما وحديثا 
246 |a The Development of the Amphora and its Role in Commercial Transportation between Countries, Past and Present 
260 |b الجمعية العلمية للمصممين  |c 2021  |g سبتمبر 
300 |a 281 - 292 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a يتلخص البحث في أهمية التعرف على الكثير من تاريخ الأمفورا عن طريق حفريات حطام السفن التي كانت تنقل البضائع في البحر، ومعرفه أهمية الأمفورا التجارية والاقتصادية الكبيرة تاريخياً، فقد قام عليها اقتصاد العديد من البلدان مثل اليونان، وامتد استعمال الأمفورا في نقل البضائع تاريخياً من قبل ميلاد المسيح إلى العصر الإسلامي والقرون الوسطى، والأمفورا كانت الوسيلة الأهم في نقل البضائع بين الشعوب منها المنتجات السائلة مثل النبيذ والزيوت والمنتجات الصلبة مثل الحبوب والفاكهة المجففة والمكسرات والأسماك المملحة بأنواعها، وكان للأمفورا تصميمات معينة تتناسب مع المنتجات التي تنقل فيها من ناحية الحجم والشكل وإحكام الغلق وكذلك إمكانية رص الأمفورا في السفن بأعداد ضخمة، وكانت الأمفورا تصنع في مصانع بالقرب من أماكن الإنتاج كالمزارع أو بالقرب من موانئ التصدير البحرية، وكانت تشكل من طينات المكان الذي تصنع فيه، وكانت تشكل بعجلة الخزاف أو بالضغط في قالب من الجبس، ثم يتم لصق اليدين، وتصنع الأمفورا من الفخار فقط بدون أي طلاءات ما عدا الأمفورا التي كانت تنقل السوائل فكانت تدهن من الداخل بلحاء شجر الصنوبر لسد المسام ، وفي العصر المملوكي وجدت أمفورات أو جرارخزفية مطلية بطلاء زجاجي رصاصي أو قلوي أو الاثنين معاً ذات لون أخضر أو أخضر مزرق، ومن دراسة الأمفورا تم التعرف أيضاً على تاريخ صناعتها وتطور تصميماتها على مر الزمن لخدمة نقل البضائع بين البلاد والتعرف على علاقات الشعوب التجارية والاقتصادية، وظل استخدام الأمفورا كحاوية خزفية لنقل البضائع تاريخياً قبل الميلاد حتى القرن التاسع عشر الميلادي ، ولكن بعد الثورة الصناعية أصبح هناك ثورة مصاحبة في حاويات التخزين، فاستخدمت الأكياس المصنوعة من الألياف الليفية في جنوب شرق آسيا في نقل البضائع الجافة، واستخدمت الخزانات والحاويات المعدنية والصناديق الخشبية الرقائقية التي تناسب النقل عبر السكك الحديدية والسفن البحرية العملاقة، وصناديق الكرتون والبلاستيك المتنوع والعلب والصناديق الورقية والأكياس والزجاجات التي سهلت عملية التعبئة الفرعية، وأصبح تزيين العبوات بتصميمات خاصة بالمنتج بمثابة إعلان عن المنتج لجذب انتباه المستخدم وكعلامة تجارية للمنتج، وفي القرن العشرين تراجع استخدام الحاويات الخزفية في نقل البضائع حيث اقتصر استخدامها كحاويات لنقل المياه بكميات كبيرة من مكان لآخر وكذلك في تجارة زيت الزيتون، مشكلة البحث: الرغبة في التعرف على الدور التاريخي الذي كانت تمثله الأنفورا في نقل البضائع بين البلدان والهام في الازدهار التجاري والاقتصادي لهذه الشعوب، وتأثير ذلك الاستخدام على تطور تصميم وصناعة الأنفورا انذاك ثم عمل دراسة لمعرفة أسباب تراجع هذا الدور الهام حديثاً وإلقاء الضوء على كيفية النهوض بدور الحاويات الخزفية بما يتماشى مع ظروف النقل الحديثة للبضائع والمنافسة مع الخامات الأخرى المستخدمة حالياً. أهداف البحث: التعرف على تطور تصميم الأمفورا وصناعتها واستخدامها على مر العصور وكذلك للتسلسل التاريخي لنقل البضائع بين البلاد ودور الأمفوا في هذا التسلسل. وذلك للاستفادة من الدراسة التاريخية لدور الأمفورا في المقارنة بين الماضي والحاضر في استخدام الحاويات الخزفية في نقل البضائع وتسليط الضوء على أسباب تراجعها حديثاً وكيفية النهوض بها مرة أخرى. منهج البحث: المنهج الوصفي التحليلي. 
520 |f The research is summarized in the importance of identifying much of the history of the amphora through excavations of shipwrecks that used to transport goods at sea and knowing the historically significant commercial and economic importance of the amphora. The economy of many countries such as Greece was based on it, and the use of amphora in transporting goods historically extended from before the birth of Christ to the Islamic era and the Middle Ages. The amphora was the most important means of transporting goods between peoples, including liquid products such as wine and oils, and solid products such as grains, dried fruits, nuts, and salted fish of all kinds. The amphora had certain designs that suited the products in which it was transported in terms of size, shape and sealing, as well as the possibility of stacking the amphora on ships in huge numbers. Amphoras were made in factories near places of production such as farms or near sea export ports and it was formed from the clay of the place where it was made. It was shaped by the potter's wheel or by pressing into a gypsum mould and then glued by hands. The amphora used to be made of pottery only, without any coatings, except for the amphora, which transported liquids. It used to be painted inside with pine bark to clog pores. In the Mamluk period, amphoras or ceramic jars were found painted with lead or alkaline glass paint, or both, with a green or bluish green color. From the study of the amphora, the history of its manufacture and the development of its designs over time was also identified to serve the transport of goods between the countries. In addition, the commercial and economic relations of the peoples were known. Historically, the use of amphora as a ceramic container for transporting goods remained until the nineteenth century AD. However, after the industrial revolution, there was an accompanying revolution in storage containers. In Southeast Asia, fibrous bags were used to transport dry goods and tanks, metal containers, and plywood boxes were used, which are suitable for transportation by rail and giant sea ships. Cardboard boxes, various plastics, cartons, paper boxes, bags and bottles have simplified the sub-packing process. Decorating the packaging with product-specific designs has become an advertisement for the product to attract the attention of the user and as a brand for the product. In the twentieth century, the use of ceramic containers in transporting goods declined, as their use was limited to containers for transporting water in large quantities from one place to another, as well as in the olive oil trade. Research problem: the desire to identify the historical role that the amphora represented in the transportation of goods between countries and the importance of the commercial and economic prosperity of these peoples and the impact of that use on the development of the design and manufacture of the amphora at the time and then to work on a study to find out the reasons for the decline of this important role recently and to shed light on how to advance the role of ceramic containers in line with the conditions of modern transportation of goods and competition with other materials that are currently used. Research objectives: To identify the development of the design, manufacture and use of the amphora throughout the ages as well as for the historical sequence of the transport of goods between countries and the role of the amphora in this sequence. This is to benefit from the historical study of the role of the amphora in the comparison between the past and the present in the use of ceramic containers in transporting goods and to shed light on the reasons for its recent decline and how to promote it again. Research method was the descriptive analytical method. \nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2021 
653 |a النقل التجاري  |a تصميم الامفورا  |a الألياف الليفية  |a الصناديق الخشبية 
692 |a الامفورا  |a الحاويات الخزفية  |a نقل البضائع  |a البحر المتوسط  |a اليونان  |a المنافسة التجارية  |b Amphora  |b Ceramic Containers  |b Goods Transportation  |b Mediterranean Sea  |b Greece  |b Competition 
773 |4 فنون  |6 Art  |c 021  |e International Design Journal  |f Mağallaẗ Al-taṣmim Al-Dawliyyaẗ  |l 005  |m مج11, ع5  |o 2048  |s مجلة التصميم الدولية  |v 011  |x 2090-9632 
700 |a علي، فاتن عبدالفتاح متولي  |g Ali, Faten Abdel Fattah Metwally  |e م. مشارك  |9 624682 
856 |u 2048-011-005-021.pdf  |n https://idj.journals.ekb.eg/article_191704_ar.html 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1165530  |d 1165530