عناصر مشابهة

المقاصد القرآنية: دراسة معاصرة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Quranic Objectives: A Contemporary Study
المصدر:مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة بابل - مركز بابل للدراسات الحضارية والتاريخية
المؤلف الرئيسي: الجرياوى، محمد عباس نهاية ثامر (مؤلف)
المجلد/العدد:مج11, ع3
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:47 - 72
DOI:10.33843/1152-011-003-009
ISSN:2227-2895
رقم MD:1164969
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06997nam a22002537a 4500
001 1908573
024 |3 10.33843/1152-011-003-009 
041 |a ara 
044 |b العراق 
100 |9 536511  |a الجرياوى، محمد عباس نهاية ثامر  |g Al-Gerayawi, Muhammad Abbas Nehaia  |e مؤلف 
245 |a المقاصد القرآنية:  |b دراسة معاصرة 
246 |a Quranic Objectives:  |b A Contemporary Study 
260 |b جامعة بابل - مركز بابل للدراسات الحضارية والتاريخية  |c 2021 
300 |a 47 - 72 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a  عند البحث في موضوع المقاصد القرآنية، أبان البحث أن مادة (قصد) في الاستعمال العربي، وبعد استقرائها في المعجمات اللغوية تبين أنها تدل على معان مشتركة ومتعددة، إلا أن الغالب عند إطلاقها انصرافها إلى الشيء والتوجه نحوه. ومصطلح المقاصد في الغالب يضاف إلى الشريعة وهو المشهور، كما يضاف إلى القرآن الكريم. ورغم كون مقاصد القران أعم وأشمل من مقاصد الشريعة؛ فهي الأصل، ومقاصد الشريعة فرع، إلا أن مصطلح مقاصد الشريعة هو الأشهر والأكثر دراسة وبحثا وتصنيفا عند العلماء منذ القديم وإلى اليوم. وإن مقاصد القرآن الكريم هي ما دارت عليها سور القرآن الكريم وآياته تعريفا برسالة الإسلام، وتحقيقا لمنهجه في هداية البشر. وهي التي تبين مراد الله جل وعلا في أحكامه وتشريعاته مما فيه مصلحة للمكلفين في دنياهم وأخراهم. وإن للمقاصد القرآنية أهمية كبيرة تكمن في ضبط العملية التفسيرية، فهي المعيار الذي يضبط عملية التفسير، كما أن معرفة مقاصد القرآن هي السبيل لفهم محاور الرسالة القرآنية، ومن أهميتها أنها تعين على التدبر الأمثل لكتاب الله عز وجل واستخراج أسراره وحكمه. كما أن نشأة المقاصد القرآنية ليست بالحديثة، فهي مرت بمراحل عدة، فموضوع مقاصد القرآن الكريم ومحاوره طرقه الأوائل في مقدمات تفاسيرهم وفي مصنفات مفردة، كما تناوله المتأخرون في مقدمات تفاسيرهم وفي دراسات مستقلة. كما بان للبحث أن مقاصد القرآن الكريم أوسع مدلولا من حيث قضاياها ومحاورها مقارنة مع مقاصد الشريعة. وأن هناك أقساما كثيرة للمقاصد، وجاءت بعدة اعتبارات، منها باعتبار رتب المصالح التي جاءت الشريعة بالمحافظة عليها، ومنها باعتبار مرتبتها في القصد، وأيضا تقسم من حيث الشمول فمنها عامة ومنها خاصة ومنها جزئية وغيرها، وهذه المقاصد لها خصائص وسمات كثيرة، فهي ربانية المصدر، وتراعي الفطرة وحاجة الإنسان، والعموم والاطراد، وأنها تمتاز بالثبات والتوافق والانسجام وهي عامة للبشرية. 
520 |b When researching the topic of Qur’anic objectives, the research showed that the article “intention” in the Arabic usage, and after extrapolating it in the linguistic dictionaries, it became clear that it signifies common and multiple meanings, but when it is launched it is mostly directed towards something and heading towards it. The term “maqasid” is often added to the Sharia, which is the well-known, and it is also added to the Holy Qur’an. Although the objectives of the Qur’an are more general and comprehensive than the objectives of Shari’a; It is the original, and the maqasid al-sharia is a branch. However, the term maqasid al-sharia is the most famous and most studied, researched and categorized by scholars from ancient times to today. The objectives of the Noble Qur’an are what the surahs and verses of the Noble Qur’an revolve around to define the message of Islam, and to fulfill its approach to guiding people. It is the one that shows what God Almighty wants in his rulings and legislation, which is in the interest of those charged in this world and in the hereafter. The Qur’anic objectives are of great importance in controlling the interpretive process, as they are the standard that controls the process of interpretation, just as knowing the objectives of the Qur’an is the way to understand the axes of the Qur’anic message, and its importance is that it helps to optimally contemplate the Book of God Almighty and extract its secrets and wisdom. The genesis of the Qur’anic objectives is not modern, as it passed through several stages. The topic of the objectives of the Noble Qur’an and its themes and its early methods are in the introductions of their interpretations and in individual compilations, as well as the later ones dealt with it in the introductions of their interpretations and in independent studies. The research also showed that the objectives of the Noble Qur’an are more meaningful in terms of their issues and themes, compared to the objectives of Sharia. And that there are many sections of the objectives, and it came with several considerations, including the ranks of interests that the Sharia came to preserve, and some of them with regard to their rank in the intention, and also divided in terms of comprehensiveness, some general, some special, some partial and others, and these objectives have many characteristics and features, they are divine in the source, It takes into consideration the instinct and the human need, the general and the regularity, and it is characterized by stability, compatibility and harmony and is general to humanity. 
653 |a الشريعة الإسلامية  |a القرآن الكريم  |a المقاصد القرآنية  |a المعجم اللغوية 
692 |a المقاصد  |a القرآنية  |a المعاصرة  |a الضرورية  |a الحاجية  |a التحسينية  |b The Purpose  |b Quranic  |b Contemporary  |b Necessary  |b The Widgetoptimization 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 009  |e Journal Of Babylon Center For Humanities Studies  |f Mağallaẗ markaz Bābil li-l-dirāsāt al-insāniyyaẗ  |l 003  |m مج11, ع3  |o 1152  |s مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية  |v 011  |x 2227-2895 
856 |u 1152-011-003-009.pdf 
930 |d n  |p y  |q n 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1164969  |d 1164969