عناصر مشابهة

رسائل الإمامين الليث بن سعد ومالك بن أنس: دراسة في القضايا والمنهج

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Letters of the Two Imams Al-Layth bin Saad and Malik bin Anas: A Study of Issues and Methodology
المصدر:مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة الفيوم - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: صقر، فاطمة محمد منصور محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج13, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:1418 - 1454
DOI:10.21608/JFAFU.2021.179570
ISSN:2357-0709
رقم MD:1151769
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعد الخلاف بين الفقهاء والعلماء أمرا طبيعيا وصحيا ما دام الاختلاف لم ينجم عن هوى أو شهوة ورغبة في الشقاق، فالعلماء الكبار لم يكن لديهم غضاضة في أن ينقد بعضا، وهؤلاء العلماء في كل زمان ومكان تربطهم صلة الرحم في العلم، ولم تخل كتاباتهم ورسائلهم من بعض الاختلاف والمحاورات والمناظرات المحفوفة بمسائل علمية وفقهية، ومن أهم هذه الرسائل ما دار بين الإمامين الجليلين الليث بن سعد، ومالك بن أنس. فقد تعددت الرسائل المتبادلة بينهما، فهناك رسائل مالية واجتماعية وعلمية، وهذا البحث معني بالرسالتين العلميتين اللتين تناولتا المسائل الفقهية بينهما، وبرهنت طبيعة الرسائل على اختلاف بيئتيهما؛ لذا أثرت البيئة الحجازية والمصرية في فقههما وذلك ظاهر في مسائل الكفاءة في الزواج، وانتزاع الاعتراف بالسرقة، والميل إلى الجانب الروحي جلي وواضح عند الليث، فالبيئة الزراعية السمحة غير البيئة الصحراوية، ومذهب مالك ليس فقها شخصيا بل فقه أهل المدينة، وكذلك فقه الليث هو فقه أهل مصر، أضف إلى ذلك أن من أسباب الخلاف بين الإمامين هو اختلاف المنهج من حيث استنباط الحكم ما لم يكن النص واضحا قطعي الدلالة، أو عدم علمهما بالنص. وقد أحصى بعض العلماء المسائل الخلافية بين الإمامين، فوجدوها سبعين مسألة تقريبا؛ لأن ما ذكر في الرسالتين هو على سبيل المثال، والدليل على ذلك قول الليث في نهاية الرسالة "... وقد تركت أشياء كثيرة من أشباه هذا". ولم يدون مذهب الليث لأسباب كثيرة أهمها انصهار مذهبه في مذاهب أخرى، ناهيك عن عدم تدوين مذهبه من قبل تلاميذه، ولأسباب سياسية عاصرها الليث منها انشغاله مع حاكم مصر في تدريب أمور البلاد، ولكثرة حساده والحاقدين عليه وهو ما عجل بزوال مذهبه بعد وفاته. وقد تأثر الشافعي بالليث ومالك، مع احتفاظ كل منهم بما يخصه من اجتهاد، وقد وافق الشافعي الليث في كثير من المسائل الفقهية مع الملاحظة بأن الشافعي أضاف إلى فقه الليث اجتهاده الخاص، بينما الشافعي والليث خالفا مالكا في بعض المسائل الفقهية وهذه طبيعة الفقهاء المجتهدين.

The disagreement between scholars and jurists is normal and healthy if it is not due to love, desire, or compassion of dissension. Great Scholars were naturally criticizing each other. They were keeping good relations concerning knowledge everywhere throughout time. Their writings and letters were not void of some disagreement, dialogs and debates over scientific and juristic issues. Among these letters are those were between the two Imams Al-Layth Bin Saad and Malek Bin Anas. There were so many exchanged letters between the two Imams, and these letters were financial, scientific. This thesis deals with the two letters, which discuss the juristic issues between them. The nature of these letters proved the different environments of both of them. Therefore, the environment of Hejaz and Egypt affected their jurisprudence as represented in the issues of marriage and confession of theft. The tendency to the spiritual side is quite clear to Al-Layth, where the delicate agricultural environment is different from the environment of the desert. The jurisprudence of Malek is urban rather than personal, whereas that of Al-Layth is the jurisprudence of the Egyptian people. Furthermore, one of the reasons of disagreement between the two Imams is the methodology of inferring the judgment unless the text is definitive or the lack of knowledge of them. Some scholars found about seventy issues of disagreement between the two Imams because what was mentioned in the two letters was only an example. The evidence n this is what Al-Layth said at the end of his letter "… and I put away so many things similar to this." The ideology of Al-Layth was not recorded for so many reasons. The most important of all was the melting of his ideology in the ideologies of others. Also, his disciples did not record his ideology. There are political reasons, where he was busy with the governor of Egypt to managing the country. Furthermore, has had so many enviers and malevolents. So his ideology passed away after his death. Al-Shafi’i was affected by Al-Layth and Malek, keeping the efforts of both of them. Al-Shafi’i agreed to add to the jurisprudence of al-Layth his own jurisprudence, while al-Shafi’i and al-Layth disagreed with Malik in some jurisprudential issues, and this is the nature of hard working scholars.