عناصر مشابهة

فقه إنكار المنكر عند أئمة الدعوة في الدولة السعودية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Jurisprudence of Denial of Evil among the Imams of the Call in the Saudi State
المصدر:مجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة والدراسات الاسلامية
الناشر: جامعة أم القرى
المؤلف الرئيسي: الفريح، صالح بن عبدالله بن عبدالمحسن (مؤلف)
المجلد/العدد:ع85
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2021
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:692 - 744
ISSN:1658-8738
رقم MD:1151560
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research deals with the topic of the jurisprudence of denial of evil among the preacher and Muslims, as the desire to deny may push the one who has no knowledge to act with some enthusiasm based on ignorance and recklessness, and then the result will be dire. This matter was noticed by the imams of the Da`wah in the Saudi state, who meant by explaining how to deny the evil, and this is through which their position on the issue of extremism, violence and terrorism is clear, and is illustrated by the following: - The imams of the da'wah used to follow the Salafist approach in calling to God that is the approach stemming from the Qur’an and the Sunnah. - The imams of the call do not accept violence, extremism and terrorism as a method or a course. Rather, they urge kindness and softness and emphasize that it is the principle in denying the evil. - The imams of the call emphasize that one of the most important issues that must be taken into account in denying evil: interests and evils, by achieving the legitimate intention that warding off evil takes precedence over bringing interests. - The imams of the da'wah are concerned that the one who denies must be aware of the jurisprudence of the denial of the evil, through legal knowledge in theory, and in practice, slowing down, slowing down and not hurrying. And realizing the reality of the perpetrator of the evil and the best methods of denying him in order to achieve the intended purpose. Focusing on the category of rulers of affairs by explaining their right and duty, the importance of harmony between scholars and princes, and what are the best methods of denying them, and warning against deviations in that.

يتناول البحث فقه إنكار المنكر لدى الداعية والمسلمين فالرغبة في الإنكار قد تدفع من لا علم عنده إلى التصرف بشيء من الحماس المبني على جهل وتهور ثم تكون النتيجة وخيمة. وهذا الأمر لاحظه أئمة الدعوة في الدولة السعودية فعنوا ببيان كيفية إنكار المنكر، وهو الأمر الذي يتضح من خلاله موقفهم من قضية التطرف والعنف والإرهاب، ويتضح من خلال: - إن أئمة الدعوة كانوا ينتهجون المنهج السلفي في دعوتهم إلى الله ذلك المنهج النابع من الكتاب والسنة، فقد كانوا ينهلون من معينها مستعينين على فهمها بكلام السلف الصالح عليهم رحمة الله، إذ هم مقتدون متبعون لا محدثون ولا مبتدعون. - لا يقبل أئمة الدعوة العنف والتطرف والإرهاب منهجاً ولا مسلكاً، بل يبحثون على الرفق واللين ويؤكدون على أنه الأصل في إنكار المنكر. - يؤكد أئمة الدعوة على أن من أهم القضايا التي يجب مراعاتها في إنكار المنكر: المصالح والمفاسد، وذلك من خلال تحقيق المقصد الشرعي في أن درء المفاسد مقدم على جلب المصالح. - يهتم أئمة الدعوة على أنه لابد للقائم بالإنكار أن يكون على علم بفقه إنكار المنكر، وذلك من خلال العلم الشرعي نظرياً، وعمليا التأني والتمهل وعدم العجلة؛ وإدراك حقيقة فاعل المنكر والأساليب المثلى في الإنكار عليه بما يحقق المقصود منه. - التركيز على فئة ولاة الأمور ببيان حقهم والواجب لهم وأهمية التآلف بين العلماء والأمراء، وما هي الأساليب المثلى في الإنكار عليهم، والتحذير من الانحرافات في ذلك.