عناصر مشابهة

القول الراجح في تعيين "سيار" الراوي عن طارق بن شهاب

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Proponderant Opinion in Identifying the Narrator "Sayyar" on the Authority of Tariq bin Shihab
المصدر:مجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة والدراسات الاسلامية
الناشر: جامعة أم القرى
المؤلف الرئيسي: الصياح، صالح بن عبدالله بن شديد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع85
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2021
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:423 - 481
ISSN:1658-8738
رقم MD:1151518
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research examines the difference of the imams of the hadith in identifying Sheikh of Bashir bin Salman, who narrated on the authority of Tariq bin Shihab: Is he ‘Sayyar’ Abu Al-Hakam, the trustworthy authority narrator, as stated by Bukhari and Muslim, and who followed them - or is he ‘Sayyar’ Abu Hamza, the unknown narrator, as said by Ahmed bin Hanbal and Ibn Maeen and who followed them? Therefore, according to the first opinion, the Hadiths of transmission chain are authentic, and according to the second opinion, they are doubtful. This research was to show the correct and proponderant opinion from them, relying on the inductive analytical approach to reach the results, and its conclusion: that Ahmed bin Hanbal opinion is the correct one on this issue, and that the first to indicate the difference of imams in this issue is Imam Al-Daqutni, who recommended studying the narrators who are suspicious, as well as the difference among the imams, and attention to this aspect in terms of investigation, research, examination and authorship.

يدرس البحث اختلاف أئمة الحديث في تحديد شيخ بشير بن سلمان، الذي روى عن طارق بن شهاب: أهو سيار أبو الحكم الثقة - كما قاله البخاري، ومسلم، ومن تبعهما - أم هو سيار أبو حمزة مجهول الحال، كما قاله الإمام أحمد بن حنبل وابن معين ومن تبعهما؟ وينبني على القول الأول صحة هذا الإسناد، وعلى الثاني ضعفه، فكان هذا البحث لبيان القول الصحيح منهما، معتمداً على المنهج الاستقرائي التحليلي للوصول للنتائج، وخلاصتها: أن قول الإمام أحمد بن حنبل هو الأصح في هذه المسألة، وأن أول من أشار إلى اختلاف الأئمة في هذه المسألة هو الإمام الدارقطني. وأوصي بدراسة الرواة الذين وقع فيهم الاشتباه، والخلاف بين الأثمة، والعناية بهذا الجانب تحقيقاً وبحثاً وتنقيباً وتأليفاً.