عناصر مشابهة

إخفاء تجاعيد الوجه بغير جراحة: دراسة فقهية طبية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Non-Surgical Removal of Facial Wrinkles: A Medical-Juristic Study
المصدر:مجلة كلية الشريعة والقانون بأسيوط
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الشريعة والقانون بأسيوط
المؤلف الرئيسي: القرني، حسنة بنت سعيد معيض (مؤلف)
مؤلفين آخرين: تلمساني، أفنان بنت محمد بن عبدالمجيد (مشرف)
المجلد/العدد:ع33, ج4
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:1484 - 1553
DOI:10.21608/JFSU.2021.179698
ISSN:1110-3973
رقم MD:1150943
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف البحث إلى: توضيح الحكم الفقهي والرأي الطبي في نازلة (إخفاء تجاعيد الوجه بغير جراحة دراسة فقهية طبية) المنهج المتبع: استخدمت المنهج الاستقرائي الوصفي في البحث فبدأت البحث بمقدمة وضحت فيها أهمية البحث، وأهدافه، ومشكلة البحث، والدراسات السابقة لهذا الموضوع والفرق بينها، وثم خطة البحث والمنهج المتبع في هذا البحث، والصعوبات التي واجهتني، ثم قسمت البحث لأربعة مباحث، المبحث الأول: التعريف مفهوم إخفاء تجاعيد الوجه بغير جراحة والألفاظ ذات الصلة وأسبابها، والحكمة من إخفائها، المبحث الثاني: وسائل إخفاء تجاعيد الوجه بدون جراحة، ثم التكييف الفقهي لإخفاء تجاعيد الوجه بدون جراحة في المبحث الثالث، والمبحث الرابع: حكم إخفاء تجاعيد الوجه بدون جراحة في الفقه الإسلامي، وذيلت البحث بخاتمة وضحت فيها أهم النتائج والتوصيات ثم أنهيت البحث بفهرس المصادر والمراجع، وأهم النتائج: الراجح هو القول بجواز الحقن إذا كان لغرض التداوي الحاجي ولم يترتب عليه ضرر يفوق ضرر وجود التجاعيد وكان بمادة أصلها مباح أو أجازتها الشريعة أما الحقن التحسيني فلا يجوز ذلك، أن المواد المستخدمة في الحقن لها ثلاثة أنواع: (طبيعية، وصناعية، وذاتية)، أن أغلب النساء لا يعلمن الأضرار الناتجة عن الحقن ولا الحكم الشرعي له، وتوصي الباحثة باستحداث فروع ميدانية (طبية شرعية) تابعة للشؤون الإسلامية الهدف منها متابعة مراكز التجميل، كما أوصي أخواتي الباحثات في الكليات الشرعية يبحثن كل دخيل على ديننا وتوضيحه لمعرفة الأحكام الشرعية.

This research paper aims to illustrate juristic ruling and medical opinion on a new occurrence, that is, non-surgical removal of facial wrinkles, adopting an inductive, descriptive methodology. It opens with an introduction containing the significance and objectives of the study, a statement of the problem and a review of respective literature. Then, this is followed by a study plan, with reference to the adopted methodology and the difficulties faced during the study, as well as the difficulties faced. The study is thus divided into four sections, beginning with a definition of non-surgical removal of facial wrinkles, reasons and wisdom behind removal of it, and an illustration of relevant terms. This is followed by a section addressing the methods of non-surgical removal of facial wrinkles, while the third section engages juristic categorization of the types of wrinkle treatment. The fourth section discusses the juristic ruling on non-surgical removal of facial wrinkles, followed by a conclusion containing the key findings and recommendations. Then followed is a list of resources. Among the key findings is that the preponderant opinion states that non-surgical removal of facial wrinkles through injection (of fillers) is permissible in case medical treatment is driven by a medical need, not entailing greater harm than the presence of wrinkles. However, if there be no medical need to treat the wrinkles, then such treatment is impermissible. Besides, the materials used as fillers are of three types, natural, synthetic, or dermal. It is also found out that most women do not know about the harms entailing injection, or about the respective religious rulings. The researcher thus recommends the introduction of new medical field (forensic) affiliating with the Islamic Affairs authority with the purpose of monitoring the work of cosmetic centers. She also recommends female researchers in Sha’i colleges to investigate new occurrences and illustrate respective religious rulings.