عناصر مشابهة

المعاني الفرعية لصيغة افتعل في القرآن الكريم في ضوء علم اللغة النفسي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Sub-Meanings of the Formula "افتعل" in the Holy Quran in the Light of Psycholinguistics
المصدر:مجلة كلية اللغة العربية بأسيوط
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بأسيوط
المؤلف الرئيسي: عبدالله، عبدالمنعم عبدالرحمن أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع39, ج2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:3653 - 3773
DOI:10.21608/JFLA.2020.163813
ISSN:2536-9083
رقم MD:1146418
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن القرآن الكريم كان - ولايزال - المصدر الخصب للدراسات العربية، ولا سيما اللغوية منها، فقد قامت هذه الدراسات حوله من جميع الجوانب المتعلقة به، كل يؤدي واجبه على أكمل وجه، ولا يزال القرآن حافلا بكل جديد، وقادرا على تحمل ما جد من العلوم وتطويع تلك العلوم له، ومن العلوم التي استحدثت في عصرنا الحديث (علم اللغة النفسي) الذي هو فرع من فروع (علم اللغة العام)، وموضوع هذا العلم مرتبط بالظواهر النفسية، وأثرها على اللغة، ولقد كانت صيغة (افتعل) من الصيغ كثيرة الورود في القرآن الكريم، فأردت تتبع هذه الصيغة ومشتقاتها التي ترجع إلى أصل واحد، فوجدتها في بعض الأحوال تتفرع إلى معان زائدة على المعنى العام الذي تدل عليه، فرأيت أنه من الممكن ربط هذه المعاني الفرعية بالجوانب النفسية المحيطة بالنص. وقد بدأت بحثي بمقدمة تناولت فيها تقسيمات البحث، وأهم الأسباب والدوافع التي جعلتني أقوم باختياره، والمنهج الذي سرت عليه في معالجة مادته. وقد اقتضت طبيعة هذا البحث أن يأتي في مبحثين، تحدثت في المبحث الأول: عن صيغة افتعل من حيث: دلالتها، وتركيبها، وعلاقتها بالجانب النفسي، وتحدثت في المبحث الثاني: عن ألفاظ الافتعال التي تفرعت إلى معان زائدة على المعنى الأصلي، وربطت بين تلك المعاني، والجانب النفسي المحيط بها، والذي كان سببا من أسباب العدول إلى تلك الصيغة من دون أصلها المجرد، ثم ختمت المبحث بجدول جمعت فيه صيغ الافتعال الواردة في القرآن الكريم، والتي لم تتفرع إلى معان فرعية، وبينت عدد ورودها، ومعانيها، وإسنادها.

The Noble Qur’an was, and still is, the fertile source for Arabic studies, especially linguistic ones. These studies have been conducted around it from all aspects related to it, each fulfilling his duty to the fullest, and the Qur’an is still full of everything new and able to endure which was renewed Of sciences and adapt those sciences to him. One of the sciences that have been developed in our modern era is [psycholinguistics], which is a branch of [general linguistics], and the subject of this science is related to psychological phenomena and their impact on language. And the formula (افتعل) is one of the formulas that are mentioned frequently in the Noble Qur’an, so I wanted to follow this formula and its derivatives that go back to a single origin, In some cases, I found that it branched into meanings in addition to the general meaning that they indicate, so I thought that it was possible to link these sub-meanings to the psychological aspects surrounding the text. I began my research with an introduction in which I dealt with the divisions of the research, the most important reasons and motives that made me choose it, and the approach that I followed in dealing with its subject. The nature of this research required that it come in two topics. In the first section I talked about a formula (افتعل) in terms of : Its significance, its composition, and its relationship to the psychological aspect, and in the second topic I talked about verbal expressions that branched into meanings in excess of the original meaning, and linked these meanings and the aspect The psychological surrounding her, which was one of the reasons for returning to that formula without its abstract origin. Then she concluded the research with a table in which she collected the verbal formulas mentioned in the Holy Qur’an, which did not branch into sub-meanings, and showed the number of their occurrences, their meanings, and their attribution.