عناصر مشابهة

أحكام الخطأ غير المقصود من خلال القرآن الكريم

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
الناشر: جامعة زيان عاشور الجلفة
المؤلف الرئيسي: ربوزى، سمير (مؤلف)
المجلد/العدد:ع9
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:629 - 644
DOI:10.53419/2259-000-009-041
ISSN:2507-7333
رقم MD:1146188
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:It is necessarily known among all the people of Islam that the involuntary mistake is a valid excuse for the loss of entitlement of Allah and the nullification of the accountability (From Allah) for the one who committed it. The unequivocal evidence over this is the saying of the Prophet (PBUH): “Allah has forgiven for me my nation their mistakes and forgetfulness, and what they are forced to do.” and the saying of Allah: “There is no blame on you for what you do by mistake, but ˹only˺ for what you do intentionally. And Allah is All-Forgiving, Most Merciful (al-Ahzab - 5). \nHowever, what raises the question and which is also the reason for writing these lines is what has been mentioned in the saying of Allah in Surat al-Baqarah: “Our Lord! Do not punish us if we forget or make a mistake.” It is the order of Almighty Allah to His sinful slaves to ask him to overlook (their mistakes) and not hold them accountable for their mistakes. The question asked here is: Why did Almighty Allah command his slave to ask Him not to hold them accountable while announcing in many texts that the (punishment of the) mistake has been lifted as an act of kindness and facilitation?\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2021

من المعلوم بالضرورة بين أهل الإسلام قاطبة أن الخطأ غير المقصود عذر صالح لسقوط حق الله تعالى، ورفع المؤاخذة عن صاحبه، ومن الأدلة القاطعة على ذلك قوله صلى الله عليه وسلم: "إن الله تجاوز عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه"، وقوله تعالى: ﴿وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (5)﴾ [الأحزاب05]. \nغير أن ما يبعث على التساؤل، وكان سببا لخط هذه السطور، ما ورد في قوله تعالى من سورة البقرة: «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا»، وهو أمره سبحانه عباده المخطئين أن يسألوه التجاوز، وعدم المؤاخذة على ما بدر منهم من أخطاء، والسؤال المطروح هنا: لماذا أمر سبحانه وتعالى عباده بسؤاله عدم المؤاخذة، مع تبشيره إياهم في نصوص كثيرة برفع الخطأ عنهم، رحمةً بهم، وتيسرا عليهم؟\n

Il est commun dans le monde islamique que de commettre une faute sans exprès se considère une justification suffisante pour le non accomplissement de l’ordre divin, prouvé par Prophète Mohamed -que la paix et les prières d’ALLAH soient sur lui- lorsqu’il dit: "ALLAH pardonne ma nation lorsqu’elle commet une faute, l’oublie et ce qu’elle commet par force", On ajoute aussi le verset coranique dans sa traduction explicative: "Il n’ya pas de faute à vous reprocher si vous avez agi par erreur, mais seulement pour ce que vos coeurs ont prémédité, ALLAH est pardonneur, clément"\nAlors qui nous pousse à soulever l’interrogation c’est le sens de ce verset coranique: "Seigneur, ne nous châtie pas s’il nous arrive d’oublier ou de commettre une erreur" quand ALLAH recommande les gens de lui invoquer pour le pardon de leur faute. On arrive à la problématique: pourquoi ALLAH ordre les gens de lui invoquer pour le pardon de leurs fautes en y informant qu’il les pardonne également grâce à sa miséricorde?.\n