عناصر مشابهة

المقومات الشرعية لحفظ النفس الإنسانية: إطعام المضطر أنموذجا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Religious Foundations for Protecting Human Self: Feeding the Desperate As a Model
المصدر:مجلة العلوم الشرعية واللغة العربية
الناشر: جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن
المؤلف الرئيسي: باخشوين، هيفاء بنت أحمد بن سعيد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج6, ع2
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2021
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:261 - 297
ISSN:1658-726x
رقم MD:1145440
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research tackles the subject of self-preservation according to Islamic Shariah, which is the second religious purposive totality/ holism. The Legislator prohibits encroaching on it and considers that one of the major sins. This prohibition comes in the texts of the honourable Book (Quran) and the Prophetic Tradition (Sunnah). The Legislator surrounds it with foundations that protect it from both sides of existence and nothingness, guarantees its continuity and survival, as well as guarding it against what causes embarrassment and hardship to it. Islam's care for the human self, and its protection from destruction are reflected in the legislations and special rulings for those who are under the necessity of food. If a person, because of hunger and fear of death, does not find food to eat, except prohibited items such as dead animals and the like, he, then, can eat the amount that may prevent harm from himself. All this emphasizes the greatness of this legislation that preceded other legislations which claim the protection of Man and his rights.

يتناول هذا البحث حفظ النفس في شريعة الإسلام، وهي الكلية المقاصدية الشرعية الثانية، فحرم الشارع الاعتداء عليها، وعده من كبائر الذنوب، وجاء هذا التحريم في نصوص الكتاب العزيز والسنة المطهرة، وأحاطها الشارع بمقومات تحفظها من جانبي الوجود والعدم، وتضمن استمرارها وبقاءها، وتدفع عنها ما يجلب لها الحرج والمشقة. وبلغ من عناية الإسلام بالنفس الإنسانية، وحمايتها من الهلاك، ما جاء من تشريع وأحكام خاصة بالمضطر إلى الطعام، فمتى اضطر إنسان بسبب الجوع وخاف على نفسه من الهلاك، ولم يجد طعاما لغيره يتناوله، ووجد غيرها من المحرمات كالميتة ونحوها، فله أن يأكل منها قدر ما يدفع الضرر به عن نفسه، كل ذلك يؤكد عظمة هذا التشريع، وسبقه للتشريعات التي تدعى حماية لإنسان وحقوقه.