عناصر مشابهة

المرأة في شعر الفرزدق: قراءة تحليلية لمقدماته الشعرية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Women in the Poetry of Farazdak: An Analytical Reading of his Poetic Introductions
المصدر:مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية
الناشر: جامعة بغداد - كلية التربية ابن رشد
المؤلف الرئيسي: الربيعي، تغريد عدنان محمود (مؤلف)
المجلد/العدد:ع226
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2018
التاريخ الهجري:1439
الصفحات:45 - 72
DOI:10.36473/ujhss.v226i1.186
ISSN:0552-265X
رقم MD:1135541
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:الفرزدق ظاهرة متفردة في الشعر العربي قلما نجد لها نظيرا، شخصية معتدة بنفسها يلفها العنفوان والشموخ والإباء والعزة. حظيت المرأة بمكانة متميزة عنده، فقد وظفها في إبداعاته الشعرية، إذ كانت مقوما فنيا لمطلع قصائده بوصفها قيما نصية. هذه المقدمات تخلق توازنا يدخل في صميم الصناعة الشعرية؛ لأنها أول ما تواجه القارئ، وتصل إلى آذان السامع، وتقع عليه عين القارئ. هذه المقدمات على تنوعها وقصرها أحيانا بين النسيب، والأطلال، والشيب والشباب، ووصف الطيف اتخذت من المرأة عنوانا وسببا لها. وفي ضوء ذلك نستطيع الوقوف على العواطف الكامنة في نفس الفرزدق وملاحظة تجلياتها في رسم صورة للمرأة رمزا لآماله وآلامه ويضع فيها كل ما يحسه ويجيش في صدره. وبحثنا هذا هو الوقوف على الدلالة بوساطة استنطاق الدال/ النص (المقدمة) بوصفه إشارة حاضرة حتى يبوح بمدلوله/ المعنى (الغياب) بوصفه مشارا إليه يسعى المتلقي إلى الوصول إليه. فالمقدمات الشعرية تمثل استجابة لحاجة الفرزدق الإبداعية، فضلا عن ذلك هي اجتهاد في إقناع القارئ بصدق تجربته النفسية، تسهم في قراءة النص واستقباله لدى قارئه، والتفاعل معه مما يدعوه للقراءة والتأمل ويطرح فيها على نفسه أسئلة تتعلق بما هو آت: هل هذا الغزل مقصودا لذاته في التغني بجمال المرأة، أو وسيلة فنية عبر فيها عن واقع حياته؟ هل كانت المقدمات انعكاسا لشخصية الفرزدق ومتنفسا له أمام الآخر بوصفها جزءا ذاتيا؟ هل حقق الانسجام الموضوعي والشعوري لدى القارئ - متلقي النص؟ إن جل دراستنا للمقدمات الشعرية هي ألا نقدم مطلعا لقصيدة ينظر إليها نظرة سطحية فحسب، إنما نتعامل مع مدلولاتها وعلاقتها بالأغراض الشعرية.

The Farzdaq is a unique phenomenon in Arab poetry that we rarely find a counterpart, a self-righteous personality enveloped by so Childesh, Shomokh, Fathers and glory. The woman had a privileged position, and he employed her in his poetic creations, as she was an artistic curator of the beginning of his poems as textual values. These introductions create a balance that enters the heart of the poetic industry, because they are the first to encounter the reader, and reach the ears of the listener, and the reader is located on it. These introductions to their diversity and sometimes their brevity between the kinsman, the ruins, the graying and the young, and the description of the spectrum have taken a woman's title and reason. In this light, we can identify the emotions inherent in the same fractal and observe their manifestation in drawing a picture of the woman as a symbol of his hopes and pains and putting everything he feels and is in his chest. We considered this to be indicative of the mediation of the D/text (submitted) as a present signal to reveal its meaning (absence) as referred to by the recipient seeking access to it. The poetic introductions are a response to the need of the Creative Commons, as well as the diligence to convince the reader of the sincerity of his psychological experience, contribute to read the text and receive it with a reader, and interact with him, which invites him to read and meditate and ask himself questions concerning what is coming: Is this yarn intended for oneself to sing the beauty of a woman, or a technical means of expressing his life? Were the introductions a reflection of the character and breathing space in front of the other as a self-part? Did he achieve the substantive and emotional harmony of the reader-the receiver of the text? Most of our study of poetic sponsors is not only to provide an insight into a poem that is viewed in a superficial way, but to deal with its connotations and its relationship to poetic purposes.