عناصر مشابهة

القيم الجمالية للزخارف المدجنة وتمازج الثقافات بكاتدرائية مسجد قرطبة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Esthetical Values of Mudejjan Decorations and Blending of Cultures at the Mosque of Cordova’s Cathederal
المصدر:المجلة العلمية لجمعية إمسيا التربية عن طريق الفن
الناشر: جمعية إمسيا التربية عن طريق الفن
المؤلف الرئيسي: أبو الخير، جيهان فاروق (مؤلف)
مؤلفين آخرين: قابل، خلود هشام محمد حلمي محمود (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع5,6
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:278 - 310
DOI:10.21608/amesea.2016.73477
ISSN:2356-9921
رقم MD:1132582
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يتضمن البحث دراسة وتحليل مختارات من الزخارف المدجنة بكاتدرائية مسجد قرطبة كمحاولة لتقديم رؤية تحليلية لقيمها الجمالية والتشكيلية. ويتضمن البحث الكشف عن مدى تأثير الفنون الإسلامية على الغرب من حيث الأسلوب والخصائص الزخرفية وقيمها الجمالية، وأن الحضارة الإسلامية كان لها دورها الفعال في التواصل بين الشعوب. وهذا الدور لم ينقطع على مر الزمن، وأدى ذلك التواصل إلى اندماج الثقافات، مما أدى بدوره إلى اندماج الفنون، وكان نتيجة لذلك الإندماج ظهور فن جديد يسمى بالفن المدجن، وهو عبارة عن تمازج الفن الإسلامي من حيث الشكل وقيم ثقافة الفن المسيحي، فعناصر الفن الإسلامي قد تداخلت بشكل رائع مع عناصر الفنون الغربية لتخلق فناً جديداً ومختلفاً. ولذلك فإن فن المدجنين بالمعنى الدقيق للكلمة لا ينتمي لا إلى الفن الإسلامي، ولا إلى الفن الغربي المسيحي، فإنه بحكم موقعه كحلقة وصل بين الثقافتين، قد صار تعبيراً فنياً عن مجتمع يتعايش فيه المسيحيون واليهود والمسلمون، وبالتالي فهو ظاهرة فريدة من نوعها في تاريخ الفن. وقد ظهر الفن المدجن بزخارفه بكاتدرائية مسجد قرطبة على أحد أبواب الكاتدرائية، والمسمى بباب الغفران. والكنيسة الملكية الغنية باندماج الزخارف الإسلامية والمسيحية، وهو ما نتج عن انصهارهما معا وأدى إلى ظهور ذلك الفن، والذي أدخل بعض التغييرات على القيم الجمالية للفن الإسلامي والمسيحي .. وبذلك كانت هناك قيم جمالية جديدة للفن المدجن ظهرت كنتاج لاندماج الثقافتين معا. وقد تناول البحث القيم الجمالية للزخارف المدجنة بالكنيسة الملكية، وباب الغفران بكاتدرائية مسجد قرطبة، وجري تناولهم من خلال جدول اشتمل على بيانات عامة عن المكان ووصفه مع تحليل اشتمل على العناصر التالية: نوع القيمة، مجال القيمة، مضمون القيمة، معيار القيمة، دلالة القيمة، ومفهومها الجمالي. ومن خلال ما سبق، تم استخلاص بعض القيم الجمالية للزخارف المدجنة بكاتدرائية مسجد قرطبة، بالكنيسة الملكية، وباب الغفران، والتي تتمثل في قيم الفخامة والثراء الزخرفي الذي كان واضحا في زخارف جدران الكنيسة الملكية، وهكذا قيمة الوضوح والتناقض، والتي ظهرت من خلال التباين بين الفن الغربي المسيحي والزخارف المدجنة، وأيضاً قيمة الإنسيابية التي ظهرت في حركة الزخارف واتجاهاتها، كما نوه البحث بقيمة الضوء، الذي لعب دوراً مهماً في التأثيرات التي تحدثها المقرنصات في حركة النور والظل، ومما سبق ترى الباحثة أنه من خلال اندماج وحوار الثقافات والحضارات، انبثقت مثل تلك القيم الجمالية المدجنة، وأصبحت شاهدا على تلاقي الثقافات بين الشرق والغرب.

The research includes a study and analysis of a selection of Mudajar (also Mudejjan I: e domesticated, tamed) decorations at Cordova Mosque’s Cathedral, and the door of (divine) forgiveness (Bab Al-Ghoffran), in an attempt to provide an analytical vision of its esthetical and plastic values. The research also includes a disclosure of the impact of Islamic Arts on the West, in terms of style, decorative features and aesthetic values. It would also be a proof that the Islamic civilization has had an effective role in communication among peoples, a role, which has not stopped over time, and led to the merge of cultures, which in turn led to the integration of Arts. the final result was the emergence of a new Art called Mudejjan Art, which is a blend of Islamic Art, in terms of form, and the values of Christian art culture, The elements of Islamic Art may be nicely overlapp or interfer with Western Art elements, thus creating a new and different Art. Therefore, the Art of Mudéjar, in the strict sense of the word, is neither belonging to Islamic Art, nor to Western Christian Art. It is, by virtue of its position, a link between the two cultures. It has become an artistic Expression of a sort of society, where Christians, Jews and Muslims can live together, and is therefore it was seen as a unique phenomenon in the history of Art. Mudejar Art has appeared, with its decorations, at one of the doors of Mosque of Cordoba's cathedral, which is called the door of (divine) forgiveness. The royal church is replete with an integration of Islamic and Christian motifs, a result of their blend together, that led to the emergence of the Mudajar Art, which introduced some changes to the aesthetic values of Islamic and Christian Arts. Thus. there was a new aesthetic values of Mudejar Art, which have emerged as a product of merging of the two cultures. The research has addressed the aesthetic values of the Mudajar decorations at the royal church, and the door of forgiveness at the Mosque of Cordoba’s Cathedral, through a schedule included a general data on the location and description with the analysis included the following elements: Value type value domain, value content, its aesthetic significant value, and aesthetic concept. Through the foregoing, some aesthetic values of of muddajjan decorations at the Cathedral Mosque of Cordoba cathedral, have been derived , the Royal Church, and the door of divine forgiveness ( Bab Al-Ghoffran), represented in luxury decorative style, which was evident as value of clarity and contradiction, through the contrast between the muslim and christian culture, and also the value of flowing characteristic that appeared in the movement of motifs and trends. The research has noted the capabilities of light, which played an important role in the effects caused by stalactites in its movement under light and shadow. That has already seen that through the merge and the dialogue of cultures and civilizations. In such case, this merge became a witness for the convergence of cultures between East and West.