عناصر مشابهة

الطوبولوجيا والمخيلة السيسيولوجية في العرض المسرحي: مقاربة تقنية في مسرح بينا باوش

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Topology and the Sociological Imagination in the Theatrical Performance: Technical Approach in the Theatre of Pina Bausch
المصدر:مجلة كلية التربية الأساسية
الناشر: الجامعة المستنصرية - كلية التربية الأساسية
المؤلف الرئيسي: التميمي، رحمن عبدالحسين فاضل (مؤلف)
المجلد/العدد:ع109
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:251 - 266
ISSN:8536-2706
رقم MD:1127461
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن الخوض في غمار التجارب المسرحية يعد خوضاً في كل التجارب الإنسانية وعلى حدود معطياتها الفكرية والفنية والجمالية والتقنية وفن المسرح هو علم حاله حال بقية العلوم يستقي منها ويعطيها ويتفاعل معها وهو في تجدد دائم طالما تجددت الحياة ومؤشراتها سواء أكان بالسلب أم الايجاب، إذ تحدد هذا البحث بدراسة (الطوبولوجيا والمخيلة السيسيولوجية في العرض المسرحي مقاربة تقنية في مسرح بينا باوش)، وقد تناول الباحث في تحليله للعينة عرضاً مسرحياً قصدياً من عروض المخرجة ومصممة الرقصات الألمانية (بينا باوش) والتي قدمت عام (2008) على مسارح باريس، والذي تناول تأثير المكان على المخيلة السيسيولوجية في معالجة الفضاء الدرامي للعرض، والتركيز على المقاربة التقنية ما بين توظيف الطوبولوجيا والمخيلة السيسيولوجية في العرض المسرحي. لقد ركز البحث على محور المشكلة التي تمثلت بالسؤال عن ماهية الطوبولوجيا؟ والمخيلة السيسيولوجية؟ وتأثيرهما في بنية العرض المسرحي؟ إذ حاول (الباحث) أن يتوصل إلى حلول لتلك المشكلة عبر الكشف عن تلك التعالقات والتشاكلات ما بين الطوبولوجيا والمخيلة السيسيولوجية في تركيب عناصر العرض وبنية الصورة المرئية للفضاء المسرحي وبوساطة السينوغرافيا المرتبطة بأداء الممثل في الفضاء واشتغالاته على بقية عناصر الإنتاج المسرحي.

Going into the midst of theatrical experiences is delving into all human experiences, according to their intellectual, artistic, aesthetic and technical data, and the art of theatre is a branch of sciences like the rest branches, as it draws from, gives and interacts with them, and it is in constant renewal as long as life and its indicators are renewing, whether for better or worse. This research is determined by studying (topology and the sociological imagination in the theatrical performance - a technical approach in the Theatre of Pina Bausch). In his analysis of the sample, the researcher dealt with an intentional theatrical presentation from the performances of the German director and choreographer (Pina Bausch), which was presented in (2008) at the theatres of Paris, that dealt with The effect of place on the sociological imagination in addressing the dramatic space of the performance, and the focus on the technical approach between employing topology and the sociological imagination in the theatrical performance. The research focused on the centre of the problem represented by the question of what is topology, sociological imagination and their impact on the structure of the theatrical performance. As (the researcher) attempted to reach solutions for that problem by revealing those relationships and parallels between topology and the sociological imagination in the composition of the elements of the presentation and the structure of the visual image of the theatrical space by using scenography related to the performance of the actor in the space and his work on the rest of the elements of theatrical production.