عناصر مشابهة

هرمينوطيقا المرض بين العلمي والأنثروبولوجي: مقاربة جديدة في فهم المرض

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:L’herméneutique de la Maladie entre Scientifique et Anthropologique
المصدر:أنثروبولوجيا: المجلة العربية للدراسات الأنثروبولوجية المعاصرة
الناشر: مركز فاعلون للبحث في الأنثربولوجيا والعلوم الإنسانية والإجتماعية
المؤلف الرئيسي: ذكار، محمود (مؤلف)
المجلد/العدد:ع3
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:71 - 89
ISSN:2437-041X
رقم MD:1126086
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:اهتمامنا بالظاهرة المرضية، يأتي في إطار بناء مقاربة جديدة لفهم المرض تقوم على إعادة الاعتبار لمفهوم التأويل وآلياته الذي مارسه الإنسان الثقافي، ويعد ذلك إحدى واجبات الانتروبولوجي عند دراسة المرض كظاهرة ثقافية واجتماعية وكصورة داخل ذهن المريض. تاريخيا، استوحى المرض تأويلاته ضمن سياقات ثقافية ومنظومات دلالية مختلفة ومتعددة بتعدد واختلاف الثقافات والمعتقدات المنتجة لها وبتعدد الزوايا والرؤى التي استعملت للنظر في مفهومية ومدلولية المرض، كالتي اهتمت بماهيته ومضمونه وأسبابه أو بالرؤى الدينية والأخلاقية (ابتلاء، نقمة، عقوبة ...) والطبية البيولوجية ... لذلك فإن البحث في التأويلية أو هرمينوطيقا المرض، هو دراسة مفهومية لأننا أمام مجال دلالي متنازع فيه بين مقاربات وثقافات مختلفة بسبب ارتباط دلالة المفهوم بتعدد المعنى مما لم يتفق ويصطلح عليه. ومن هنا فإن البحث في هيرمونيطيقا المرض، كمنهج تأويلي منفتح على حقل من الفهم الرمزي والتصور الذهني، يعد ضرورة ابستمولوجية معرفية للخروج من محاولة حصر المرض وسجنه في تصور قديم وفي تأويل أحادي وتفسير بمعنى واحد إلى معاني ورموز وتأويلات متعددة: سحرية، دينية، اجتماعية وعلمية أمبريقية، طبيعية ... يقدمها وينتجها الأفراد والجماعات. لكل ثقافة قوالبها التفسيرية وتصوراتها الخاصة بها، تميزها في تحديد إدراكات المرض وتأويله وتحديد ردود الأفعال تجاهه. ومنذ التاريخ القديم تكونت علاقة وثيقة ربطت الدين بالصحة والمرض، حيث لازم الطب المعابد وظل المرض يفسر تفسيرا دينيا غيبيا، إلا أنه ومع تطور العلوم الطبية البيولوجية وظهور العلوم الوراثية خاصة، أصبح المرض يعالج في انفصال عن المريض وعن قيمه الثقافية والمعتقدات التي ينتجها مجتمع المريض حول المرض، فظهرت أمراض بمفاهيم جديدة وراثية وجينية مثل مفهوم المرض الكامن أو في حالة كمون (Etat de latence)، المتخفي في الخلايا والمنفصل عن وعي المريض، أي بدون ألم أو أعراض وعلامات تدل عليه ويسمى أيضا بمفهوم (المريض المحتمل un malade potentiel) وهي حالة المريض جينيا. ما هي هذه التأويلات والتفاسير والمعاني للمرض؟ وما هي الممارسات والطقوس العلاجية المختلفة التي يعتمدها المريض، وتحمل كل واحدة منها معنى رمزيا عن الشيء المخفي؟ في مجال الدراسات البينية بين العلوم الطبية وبين علم الأنتروبولوجيا، تأتي تأملات الأنتروبولوجيا الطبية كرؤية معاصرة للتأثير الثقافي على مفهومات الصحة والمرض المرتبطة بجملة التصورات والتأويلات لتكون مناسبة لإعادة التفكير في هرمينوطيقا المرض من حالة التواصل والأنسنه مع المريض إلى حالة الانفصال والتشيئ والمكننه مع المريض وأيضا كردة فعل على هيمنة الخطابات العلموية والمناهج المغلقة التي تحتكر سلطة الفهم والتفسير.

Notre attention au phénomène pathologique, se situe dans le cadre d'une nouvelle approche conceptuelle de la maladie en se basant sur la revalorisation du concept d'interprétation, pratiquait par l'homme depuis qu'il a une vie culturelle. Ce concept est fondamental pour l'anthropologue à l’étude des phénomènes culturels tel que la maladie. Historiquement, la maladie avait inspiré ses interprétatifs et signifiances religieuses, éthiques ou médicales à travers les multiples discours de différentes cultures et croyances et à travers les divers angles qui portaient sur l'identification des causes, des facteurs, des syndromes et autres… La recherche herméneutique, étant qu’étude conceptuelle et approche explicative ouverte à la compréhension, est à priori une nécessité d’ordre épistémologique pour faire transiter le concept maladie de l’interprétation limitative et unilatérale à des multiples interprétations et significations (magiques, religieuses et scientifiques.) Chaque civilisation crée ses propres maladies et chaque culture a ses propres conceptualités et signifiances de la maladie et de ses interprétations ainsi les réactions à son égard. Depuis l'ancienne histoire, une relation étroite avait été fondée, liant la religion à la maladie, où les temples de médecine étaient restés seules tenant le droit d’interprétation religieuse et métaphysique. Avec le développement de la science médicale et biologique, la maladie a été traitée en séparation du patient et de ses valeurs et croyances culturelles produites par sa communauté, c'est ainsi que d'autres concepts associés à la maladie sont apparus sous différentes perspectives. Quelles sont les différentes pratiques et rituels thérapeutiques approuvés par le patient, qui prennent chacune d'elles une signification symbolique de ce qui est caché ? Au domaine des sciences médicales et anthropologiques, apparaisse la réflexion de l'anthropologie médicale étant qu’une nouvelle approche contemporaine pour dévoiler l'impact culturel sur la santé et la maladie, ce ci convient avec le besoin de faire transiter le sens de l'herméneutique de la maladie d’un état de séparations, de chosification et de mécanisation avec le malade à un état de communications et d’humanisation.

Our focus on the pathological phenomenon is part of a broader effort to establish a new approach to understanding disease. This approach centres on the rehabilitation of the concept of interpretation and its mechanisms that are practiced by cultural anthropologists. It is considered the responsibility of the anthropologist when studying disease as a cultural and social phenomenon and as a mental image within the mind of the patient. Historically, diseases have received various interpretations within different cultural contexts and semantic systems. This diversity is a result of the multitude of cultures and beliefs that produce it, offering a range of angles and visions to consider the concept and meaning of disease. These include perspectives on its nature, content, and causes, as well as religious and moral views (such as tests, curses, and punishments) and biomedical perspectives. Therefore, researching the interpretation or hermeneutics of illness is a conceptual study. We grapple with a contested semantic field due to the connection of the concept's meaning to a multiplicity of meanings that remain unagreed upon. Research into the hermeneutics of disease, functioning as an interpretive approach that is open to a field of symbolic understanding and mental perception, becomes an epistemological necessity to move beyond attempts to confine and imprison disease within an outdated conception and a singular interpretation. Instead, it recognizes the diversity of meanings, symbols, and interpretations—whether magical, religious, social, scientific, empirical, or natural—presented and produced by individuals and groups. Each culture possesses its own interpretive templates and perceptions that distinguish it in defining and interpreting disease and determining reactions to it. Throughout ancient history, a close relationship formed linking religion to health and disease, with medicine associated with temples and diseases explained in a metaphysical and religious way. However, with the development of biological, medical sciences, and notably the emergence of genetic sciences, diseases began to be treated separately from the patient, their cultural values, and the beliefs produced by the patient's society about the disease. New hereditary and genetic concepts emerged, including the idea of latent diseases or states of latency hidden in cells without pain or visible symptoms, also known as the concept of a potential patient. This condition is related to the patient's genetic makeup. What are these interpretations, meanings, and therapeutic practices that patients adopt, each carrying symbolic significance about the underlying condition? In the interdisciplinary realm between medical sciences and anthropology, medical anthropology's reflections offer a contemporary perspective on cultural influences shaping concepts of health and illness linked to the perceptions and interpretations so that they are conducive to rethinking the hermeneutics of illness—from a state of communication and humanization with the patient to a state of separation, objectification, and mechanization and as well as a reaction to the dominance of scientific discourses and closed curricula that monopolize the power of understanding and interpretation. This abstract was translated by AlMandumah Inc.