عناصر مشابهة

دلالة النص بين كريماص وراستيي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية
الناشر: مركز جيل البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: القاسمي، خاليد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع39
محكمة:نعم
الدولة:لبنان
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:106 - 116
DOI:10.33685/1317-000-039-011
ISSN:2311-519X
رقم MD:1122060
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يحاول البحث أن يتعرض لإشكالية الاشتباك النظري بين تصور كل من فرانسوا راستيي وأستاذه كريماص في مجال علم دلالة النص السردي، ومن خلال ذلك إبراز المجاوزة التي طرحها راستيي -بالنظر إلى كريماص- في علمه لدلالة النصوص sémantique des textes. وقد تأتى له ذلك من خلال جهاز نظري محكم يقارب النصوص انطلاقا من البنية اللغوية وينفتح بها على منظوماتها الاجتماعية والثقافية، غايته رسم حدود جديدة لسؤال المعنى على ما يقتضيه من تعددية تكوينية وقرائية، والتحرر فضلا عن ذلك من القيود الصارمة للشكل التي سادت النماذج البنيوية المبكرة. فالمدلول النصي حسب راستيي يمكنه هو الآخر أن ينتظم في إطار مقولات تحليلية ثابتة، لكنها في نفس الوقت تحظى بهامش واسع للانفتاح على الواقع والمجتمع والثقافة. ولئن كان كريماص في إطار سيميائيته السردية ينظر إلى سيرورة الدلالة من خلال آلية المسار التوليدي التي ترد الظواهر النصية إلى نماذجها التوكينية العميقة، فإن راستيي يرفض هذه الآلية ويراها ضحية للإرث الهرمينوطيقي المؤمن بفكرة المعنى المحايث، والمرتبط بقصدية الذات المتلفظة. لذلك سيتجه لبناء نسقه في علم دلالة النصوص من منطلق تصور عام لبنيات النصوص، يرى أن مدلول أي نص مهما كان خطابه ونوعه وجنسه، يتمفصل إلى أربع بنيات متعالقة وهي الموضوعاتية والسردية والحوارية والتكتيكية، متجاور بذلك تصور "كريماص Greimas" في نقطتين بارزتين: أولا مفهوم التشاكل الذي يستثمر خطابيا عند كريماص وموضوعاتيا عند راستيي، بحيث سيطرح هذا الأخير تصنيفا جديدا للتشاكل isotopie يحقق للمعنى تعدديته وليبراليته التأويلية. أما المجاوزة الثانية فتخص مفهوم المسار التوليدي عند كريماص، الذي يعارضه راستيي بطرح آلية مضادة وهي المسار التأويلي، بوصفه عملية تجعل النص متوجها إلى المؤلف والقارئ والمجتمع والثقافة، بدل المسار التوليدي الذي يتوجه بالنص إلى منطقه الداخلي وبنيته العميقة المرتهنة لأونطولوجية القصدية والمحايثة.

The research attempts to expose the problem of the theoretical clash between the perception of Francois Rastier and his teacher Greimas in the field of semantics of the narrative text, and through this to highlight the transgression that Rastier put - looking at Greimas - in his work of the semantics of texts (sémantique des textes). This came to him through a tight theoretical apparatus that approaches texts from the linguistic structure and opens them up to their social and cultural systems. Its goal is to draw new boundaries for the question of meaning based on what it requires of formative and reading pluralism and liberation in addition to the strict restrictions of the form that prevailed in early structural models. The textual meaning, according to Rastier, can also be organized within the framework of fixed analytical categories, but at the same time, it enjoys a wide margin of openness to reality, society, and culture. And while Greimas, in the context of his narrative semiotics, looks at the semantic process through the mechanism of the generative path that returns textual phenomena to their deep formative forms, Rastier rejects this mechanism and sees it as a victim of the hermeneutic legacy that believes in the idea of immanent meaning, and is linked to the intentionality of the speaking self. Therefore, he will go on to build his system in the semantics of texts from the standpoint of a general conception of the structures of texts. He sees that the meaning of any text, regardless of its discourse, type, and gender, is articulated into four interrelated structures, namely thematic, narrative, dialogue, and tactical, adjacent to the concept of “Greimas” in two prominent points: First, the concept of the Isotopie that is used rhetorically in view of Greimas and thematically in view of Rastier, so that the latter will present a new classification of Isotopie that achieves the meaning of its pluralism and its interpretive liberalism. As for the second transgression, it concerns the concept of the generative path of Greimas, which Rastier opposes by proposing a counter mechanism, the hermeneutic path, as a process that makes the text directed towards the author, reader, society, and culture, instead of the generative path that directs the text to its internal logic and deep structure subject to the ontology of intentionality and immanence.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2021