عناصر مشابهة

الآراء السياسية في ضوء نظرية التطور: قراءة في فكر شبلي شميل

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Political Opinions In the Light of the Evolution Theory: Reading Through Shibli Shamil’s Thought
المصدر:مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة الفيوم - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: حسان، أشرف محمود أمين (مؤلف)
المجلد/العدد:مج13, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2021
الصفحات:1274 - 1320
DOI:10.21608/JFAFU.2021.153357
ISSN:2357-0709
رقم MD:1121464
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يدور هذا البحث حول آراء شبلي شميل السياسية في ضوء نظرية التطور الداروانية، فقد عالج نشأة المجتمع وقيام السلطة فيه بمنظور التطور مفضلاً النظام الديمقراطي على الأنظمة الأخرى لتلائمها مع التطور، مطالباً بإصلاح السلطات الثلاثة ولا سيما السلطة القضائية، وكذلك رفض النظام الرأسمالي وقال بالاشتراكية كنتيجة طبيعية لتطور المجتمعات، ونادى بالثورة كحالة استثنائية لإكمال مسيرة التطور الاجتماعي عند تجمده، فهي ليست مضرة في جميع الأحوال فالاجتماع أحيانًا يكون في حاجة إلى ثورة تخلصه من الهلاك المحتم عندما يكون هناك اتفاق في باطن الجميع، أي اتفاق خفي بين أعضاء الجسم الاجتماعي على التخلص من الوضع القائم عندما يكون قاتما مظلمًا، ووجد أن الإصلاح الحقيقي للمجتمعات يكون بالاستفادة من النظريات العلمية الحديثة بدلاً من العلوم النظرية التي أدت لجمود التطور الاجتماعي، رافضاً الدين كوسيلة للإصلاح، فدوره يقتصر على ضمير الفرد ووعيه دون أن يتجاوزهما، وفى ضوء تبنيه لنظرية التطور رحب بظاهرة الاستعمار الإنجليزي لمصر وذلك حسب قوانين التطور وتماشيًا مع مبدأ الانتخاب الطبيعي والبقاء للأصلح، ودخول الدول الضعيفة في شتى المجالات تحت إرادة الدول المرتقية، فهو قانون عام يخضع له الكل، حتى يتم إحالة العالم كله إلى وطن واحد مستقبلاً، فحسب سنة الانتخاب الطبيعي بوصفه سنة الحياة يبرر شبلي شميل استعمار الدول بعضها البعض الآخر حيث معيار الأصلح والأقوى، فما دام المستعمر صالح فلماذا يتم كره كما يقول شميل.

This research revolves around Shibli Shamil's political views through of the Darwinist theory of evolution. He dealt with the emergence of society and the establishment of power in it from the perspective of development, preferring the democratic system over other systems to accommodate them with development, calling for the reform of the three authorities, especially the judiciary, as well as rejecting the capitalist system and said socialism as a natural result For the development of societies, and he called for revolution as an exceptional case to complete the course of social development when it was frozen, as it is not harmful in all cases, so the meeting sometimes needs a revolution to get rid of the inevitable destruction when there is an agreement in everyone’s interior, that is, a hidden agreement between the members of the social body to get rid of the The existing situation when he is dark and dark, and he found that the real reform of societies is by making use of modern scientific theories instead of theoretical sciences that led to the stagnation of social development, rejecting religion as a means of reform, as its role is limited to the conscience of the individual and his consciousness without exceeding them, and in light of his adoption of the theory of evolution, he welcomed the phenomenon of colonialism Englishmen to Egypt, according to the laws of evolution and in line with the principle of natural selection and survival of the fittest, and the entry of weak states into The various fields are under the will of the developed countries, as it is a general law that everyone is subject to, until the whole world is referred to a single homeland in the future, and according to the year of natural election as the year of life, Shibli Shamil justifies the colonization of states against each other as the criterion of the fittest and strongest, so long as the colonizer is good, why is it done Hate it, Shamil says.