عناصر مشابهة

منهج الشيخ عبدالرحمن بن ناصر السعدي وأثره في أصول الفقه

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Sheikh's Approach Abdul Rahman bin Nasser Al-Saadi and its Effect on the Principles of Jurisprudence
المصدر:مجلة كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف - دقهلية
المؤلف الرئيسي: الشراري، نواف رحيل بن محارب (مؤلف)
المجلد/العدد:ع22, ج6
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:5605 - 5642
DOI:10.21608/JFSLT.2021.142830
ISSN:2090-9055
رقم MD:1118789
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:جاء هذا البحث ليسلط الضوء على علم من أعلام أصول الفقه المعاصر هو: الشيخ عبدالرحمن بن ناصر السعدي - رحمه الله - وبيان جهوده العلمية وآثاره الأصولية في علم أصول الفقه ومن ذلك: الوقوف على منهجه الأصولي والتطبيقي في الاستدلال ومنهجه في تنزيل الأدلة الشرعية واستنباط الأحكام والحكم عليها ومنهج الشيخ في التصنيف والتأليف في هذا العلم، وبعد الاستقراء والتتبع لجهود الشيخ في علم أصول الفقه –من خلال مؤلفاته ودروسه - تبين للباحث تميز الشيخ وبراعته في هذا الفن الأصيل وحرصه عليه - تعلماً وتعليماً وتصنيفا -؛ فقد كان الشيخ ذا عناية فائقة بعلم أصول الفقه ومعرفته تامة به. وقد كان الشيخ حنبليا في بداية طلبه للعلم حيث تقيد بالمذهب –على طريقة مشايخه- وقد تنوع منهجه في التأليف، فتارة تكون مصنفاته رسائل ونظمٍ ومختصرات، وتارة شروح ومطولات، وتارة على طريقة السؤال والجواب، وتارة على طريقة المناظرات الفقهية، وقد ربط الشيخ الأحكام بمقاصدها، فقسمها بحسب اشتمالها على المصلحة والمفسدة، وأظهر الجانب المقاصدي فيها ولا يخرج الشيخ غالباً عن رأي الجمهور، مع وضوح رؤيته واستقلال شخصيته، ويتضح – أيضاً - من خلال تتبع مؤلفات الشيخ الأصولية والفقهية أنه مزج بين الفقه وأصوله وقواعده، وحرر مسائله وضبط قواعده، مقتصراً على ذكر المهمات التي يحتاج إليها كل متعلم وفقيه، وقد سلك الشيخ في مؤلفاته الأصولية والفقهية طريقة أشبه بطريقة تخريج الفروع على الأصول - أي ربط الفروع الفقهية بالأصول، من طريقة الفقهاء - فتارة يستنبط القاعدة الأصولية من النصوص الشرعية، ويربطها بما يوضحها من الأمثلة والفروع الفقهية، وتارة يذكر القاعدة ثم يدلل عليها من الكتاب والسنة، ويمثل لها.

This research came to shed light on one of the distinguished scholars of the fundamentals of contemporary jurisprudence, namely: Sheikh Abdul Rahman bin Nasser Al Saadi - may God have mercy on him - and a statement of his scientific efforts and his fundamentalist effects in the science of Usul al-Fiqh, including: Standing on his fundamentalist and applied approach in inference and his approach to downloading legal evidence and deriving rulings and judgment On it and the Sheikh’s approach to classification and authorship in this science, and after extrapolating and tracing the Sheikh’s efforts in the science of fiqh - through his writings and lessons - the researcher found out to the researcher the Sheikh’s distinction and mastery of this original art and his keenness on it - to learn, teach and classify - The sheikh was keenly interested in the science of usul al-fiqh and was fully aware of it. The Sheikh Hanbali was at the beginning of his request for knowledge, as he adhered to the doctrine - according to the way of his sheikhs - and his method of authorship varied, sometimes his works were letters, systems and abbreviations, sometimes explanations and lengths, sometimes in the manner of question and answer, and sometimes by the method of jurisprudential debates, and the sheikh linked rulings with their objectives So, he divided it according to its inclusion of interest and corruption, and he showed the intended side in it, and the sheikh often does not deviate from the opinion of the public, with the clarity of his vision and the independence of his personality, and it becomes clear - also - through the tracing of the Sheikh’s fundamentalist and jurisprudential writings that he mixed the jurisprudence with its principles and rules, and liberated his issues and set its rules, being limited To mention the tasks that every learner and jurist need, and the sheikh has followed in his fundamentalist and jurisprudential writings a method similar to the method of graduating the branches on the origins - that is, linking the jurisprudential branches with the principles, from the way of the jurists - sometimes he derives the fundamentalist rule from the legal texts, and links it to what he clarifies from the examples and the jurisprudential branches Sometimes he mentions the rule, then demonstrates it from the Qur’an and Sunnah, and represents it.