عناصر مشابهة

الرواة الذين وصفهم الإمام الذهبي بمتأله: جمع ودراسة: رجال الكتب الستة أنموذجاً

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية الإمام الأعظم الجامعة
الناشر: كلية الإمام الأعظم
المؤلف الرئيسي: العبيدي، زياد ناطق يحيى (مؤلف)
المجلد/العدد:ع30
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:95 - 155
DOI:10.36047/1227-000-030-003
ISSN:1817-6674
رقم MD:1118552
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن الله تعالى يوم تكفل بحفظ القرآن الكريم، هيأ لذلك رجالاً أكفاء يحملون في صدورهم سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم المفسرة للقرآن الكريم، وبسبب الأحداث التي مرت بها الأمة عبر حقبات تاريخية يظهر فيها بين حين وآخر من يختلق كلاماً، ثم ينسبه إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم هيأ الله أئمة الجرح والتعديل؛ ليكونوا لهم بالمرصاد، مما أدى إلى تمحيص الرواة ضبطاً وعدالة؛ حتى يمنحوهم رتبة من مراتب الجرح أو التعديل، تلازمهم وتبين حالهم لمن يدقق في حكم روايتهم، وقد ذكروا إلى جانب رتبتهم شيئاً مما عرفوا به من أحوال العبادة والزهد والصلاح؛ استئناساً وطمأنينة في الركون إلى الراوي وروايته، ومن أولئك الإمام الذهبي رحمه الله، وتم تسليط الضوء في هذه الورقات على الرواة الذين وصفهم الإمام الذهبي رحمه الله بمتأله أو بالتأله، إلى جنب مراتبهم، وهم من رجال الكتب الستة. سبب كتابة البحث: وكان السبب الباعث على الكتابة في هذا الموضوع. 1. أنه ورد عن بعض السلف اتهام بعض الرواة الصالحين بالكذب في الرواية، والبعض أخذ ذلك على ظاهره، في حين أن المراد هم المنسوبون إلى الصلاح، أو الذين ظاهرهم ذلك وحقيقتهم خلافه. 2. اتهام أهل الحديث في حاضر عصرنا من قبل البعض بفتور العبادة وقلة الصلاح والبعد عن الزهد. فيأتي البحث محاولة للتوفيق بين هذا وذاك، وتصحيح المسار بأن أهل الحديث منهم المشتهرون بالعبادة والزهد والصلاح، المبتعدون عن الكذب، الورعون في روايتهم، المعرفون بالعدل والضبط، وأطلق على بعضهم متأله؛ لشدة صلاحهم وعبادتهم، حتى أخرجت رواية بعضهم في الصحيحين ومنهم من أجمع على إمامته كالإمام أحمد بن حنبل رحمه الله. وبعد الاطلاع على سير هؤلاء الرواة الجهابذة ومظاهر تألههم يمكن الخلوص إلى النتائج الآتية: • إن التأله الذي هو استغراق قلب المؤمن بالله وعدم الالتفات إلى سواه له أثره في ضبط وعدالة الرواة. • اتصاف بعض الرواة بالتأله يزيد القلب طمأنينة للرواية وحفظها من الخلل أو الزلل أو التحريف. • ذكر تأله الراوي إلى جنب مرتبته من إمام كالذهبي له أثر بليغ في الجرح والتعديل. • دلالة اتصاف رواة الحديث بالتأله على صلاح أهل الحديث وخوفهم من الله جل جلال.

Allah guaranteed to conserve the holy Quran, therefore, He prepared competent men who embraces the Sunna of Prophet Muhammad (peace be upon him) that interprets the Holy Quran. Because of the happenings that the Muslim nation went through, through different durations where people emerge and fabricated statements and ascribed them to Prophet Muhammad (peace be upon him). Allah prepared the Imams of invalidation and editing to be lying in wait for those fabricators. This led to the straightness of the narrators of Hadith and to obtain a grade in invalidation and editing that adhere to them and show their status for those who check the verdict of their version. Beside their grades, their piety and straightness are mentioned, in order to feel tranquil towards the narrator and his version of Hadith. Among those narrators is Imam Al-Thahabi. In this research, the narrators who have been described by Al-thahabi as deified are spot-lighted, beside their grades, they are the men of the six books. Reason for writing this research: 1- It was reported that some predecessors accused some righteous narrators of fabricating their version. Some people externally considered that while what was really meant is those who pretend to righteous. 2- Accusations to the modern men of hadith, by some, of being unrighteous. This research is an attempt to adapt both attitudes and correct the path that the men of Hadith are well-known for their righteousness and asceticism. Those who are not liers, devoted in their versions, well-known of being right and accurate. Some of them were called as deified for their great worship and righteousness. The versions of Hadith of some of them was recorded in the Sahihain, such as Imam Ahmad bin Hanbal’s. After observing the biographies of those men of special knowledge and the aspects of their deification, we could reach the following conclusions: The deification that means the immersion of the believers’ hearts in Allah has an impact to the righteousness and accuracy of the narrators. Some narrators are characterized by deification increases the heart tranquility towards the version of hadith and preserve it from fabrication and mistakes. When a narrator is described as deified by al-thahabi, beside his grade, has a great effect in invalidation and editing. Hadith narrators are described as deified, denotes the righteousness of the men of hadith and their fear of Allah.