عناصر مشابهة

المنع من السفر وتجميد الأرصدة في الفقه الإسلامي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة قطاع الشريعة والقانون
الناشر: جامعة الأزهر - كلية الشريعة والقانون بالقاهرة
المؤلف الرئيسي: الراغب، مظهر أحمد عمر حسن (مؤلف)
المجلد/العدد:ع10
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:324 - 387
DOI:10.21608/JSSL.2018.129694
ISSN:2636-2570
رقم MD:1117412
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:قامت الشريعة الإسلامية على أساس العدل في أحكامها فلا قومية ولا عنصرية، فالظلم والتعدي على الإنسان مهما كان أمرا مردودا، وتحقيق العدالة يعد مطلبا إنسانا تسعى إليه كافة الأمم والشعوب على مر العصور، وعليه فحرية السفر والتنقل لا تحتاج إلى إقرار لممارستها بقدر ما تحتاج إلى تنظيم لتحقيق الهدف منها، لأنه لا يمكن أن تمارس تلك الحرية على حساب الآخرين، أو تتعارض مع مصلحة الوطن وأمنه، ومن أجل ذلك فرض الشارع الحكيم ضوابط معينه لحرية السفر، وأيضا كان منهج الإسلام واضحا في محاربة الجرائم عامة والتي تضر بأمن الوطن والمواطن وفيها اعتداء، على الكليات الخمس التي أمرت الشريعة الإسلامية بالمحافظة، ومن أجل ذلك كانت مشروعية التعزير بأخذ المال وتجميده وتحويله من سلاح في يد هذه الجماعات والأفراد والمؤسسات إلى سلاح يستخدم ضدها ويصرف في الصالح العام للدولة.\nوتناولت هذا البحث في فصلين يسبقهما فصل تمهيدي تحدثت فيه عن التعريف بالمنع من السفر وحرية التنقل في الفقه الإسلامي، ثم تحدثت عن مفهوم تجميد الأرصدة والحسابات ومصادرتها في الشريعة والقانون.\nالفصل الأول: تناولت فيه التكييف الشرعي للمنع من السفر بالإقامة الجبرية، وأسباب المنع من السفر، والجهات المخول لها إصدار قرار المنع من السفر وتجميد الأرصدة وإلغاءه في الفقه الإسلامي.\nالفصل الثاني: تحدثت فيه عن تجميد الأرصدة والحسابات معرفا بالمصادرة أسبابها وأنواعها وشروطها، وذكرت أراء الفقهاء وأدلتهم حول حكم التعزير بأخذ المال، وحكم المنع من السفر وتجميد الأرصدة في ضوء القواعد الفقهية.\nالخاتمة، أهم النتائج.\n

Islamic law is founded on the basis of justice in its provisions; thus, there is no nationalism nor racism (in Islam). Injustice and infringement of human beings, no matter (the nature of it), is reproachable. The achievement of justice is a human demand sought by all nations and peoples throughout the ages. Therefore, freedom of travel and movement does not need to be recognized as much as it needs to be regulated in order to achieve its objective because that freedom cannot be exercised at the expense of others or that conflicts with the interest and security of the nation. Therefore, the wise legislator imposed certain controls on freedom of travel. Also, the approach of Islam was clear in fighting crimes in general, which harm the security of the homeland and the citizen, and that infringes the five goals (maqāṣid al-sharīʿa) that the Islamic law has ordered to preserve. For that purpose, the legality of Tazir (punishment for offenses at the discretion of the judge or ruler of the state) was to take wealth, freeze it, and convert it from a weapon in the hands of these groups, individuals, and institutions into a weapon that is used against them and spent in the public interest of the state.\nI discussed this research in two chapters, preceded by a preliminary chapter in which I discussed the definition of prohibiting travel and freedom of movement in Islamic jurisprudence. I then talked about the concept of freezing and confiscating assets and accounts in Sharia and law.\nChapter I: It dealt with the legitimate adaptation of the prohibition of travel by house arrest, the reasons for the prohibition of travel, and the authorities authorized to issue the decision to ban travel and freeze assets and cancel it in Islamic jurisprudence.\nChapter II: I spoke about the freezing of assets and accounts, identifying the causes, types, and conditions of confiscation. I mentioned the opinions of jurists (Fuqaha) and their evidence about the ruling on Tazir by taking money and the ruling on banning travel and freezing assets in light of the jurisprudence rules.\nThe conclusion included the most important results.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2021