عناصر مشابهة

الأبعاد الفكرية للجداريات المعمارية في العراق القديم "الفخارية والمزججة"

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Intellectual Dimensions of Architectural Murals Art in Ancient Iraq "Pottery and Glazes"
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: موسى، أعراف على (مؤلف)
المجلد/العدد:ع84
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:45 - 60
DOI:10.35560/jcofarts84/45-60
ISSN:1819-5229
رقم MD:1116241
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:لقد وظف الفنان الرافديني كل ما حوله إلى أشكال فنية لغايات ودلالات مختلفة أعانته على فهم العالم حوله وتطويعه لصالحه فكان للفن ألجداري المعماري ما يمتاز به من سمات جعلته في مصاف الفنون البارزة التي وظفها الإنسان الرافديني لتحكي للعالم أمجاد وعظمة تلك الحضارة، إذ شكلت أروع وأعظم تلك الأعمال التي لا يزال معظمها شامخا أو شاخصا إلى يومنا هذا. ومن أقدم روائع الإبداع الرافديني في العراق القديم هو الجداريات المعمارية (الفخارية والمزججة) التي بدأت منذ عصر فجر التاريخ عصر الوركاء ودلالاتها قائمة حتى اليوم. ومن هنا جاء بحثنا بهدفه المتضمن. التعرف على الأبعاد الفكرية للجداريات في العراق القديم وتوظيفها في العمارة. يتحدد البحث بالعينات المتمثلة بالأبعاد الفكرية للجداريات المعمارية العراقية القديمة (الفخارية والمزججة) من الحقبة (3500 ق.م-539 ق.م) حيث تم اختيار عينات من الجداريات بشكل قصدي يخدم أهداف البحث، وقد اختارت الباحثة (3) عينات من الأعمال الجدارية الفخارية والمزججة، وجاء الإطار النظري بمباحثه كما يأتي: 1-الأبعاد الفكرية في العراق القديم. 2-التشكيل الفني في العراق القديم. وقد خرجت الباحثة بمجموعة من النتائج أهمها: ارتبط الوجود الفكري في الفترات الحضارية للعصور التاريخية في بنية تعبير تتصل بالدور الوظيفي المرتبط بالمفاهيم الكونية التي حققت صورة الواقع الجديد، ونقلت التطور الحاصل لفلسفة الدولة، واحتضن الشكل ماضيا وحاضرا ومستقبلا اختزال في صيغة رموز الشكل، كما في العينة (3).

Mesopotamian art is thase mployed all around him into forms for artistic purposes and different con not at ions help him to understand the world around him and customized for their interests The mural architectural art has distinguished traits that made it promote to the rank of the prominent arts that have been employed by the Mesopotamian human to relate to the world the heroic deeds and exploits of that civilization, that formed greatest and most splendid wonderful works that still illustrious and outstanding till nowadays. The mural architectural art of pottery and glazed considered one of the most ancient wonders of Mesopotamian creation in Old Iraq. The best quintessence of mural architectural art (pottery, glazed) has been found in Al- Warkaa epoch and its significances, since the dawn of history. Hence we checked his goal included: To recognize the intellectual dimensions of the mural art in Old Iraq and to employ them into the architecture. The research could be identified by the samples that represented by the intellectual dimensions of the Old Iraq mural architectural (pottery, glazed) from the period (3500 B.C-539 B.C.), since samples of mural arts have been chosen intentionally to serve the aim of the research. The researcher had chosen (3) samples of the mural Glazed pottery works. The theoretical framework Bembages: 1-dimensional intellectual in the old Iraq. 2-artistic composition in the old Iraq. The researcher has con cludedher research with set of important results: The intellectual existence has related to the civilized period for historical epochs in a structure considered related to the functional role that in turn, Cosmic concepts that has made the image of the new reality and quoted the evolution of the philosophy of the state, and hugged form past, present and future in the form of shorthand symbols form, as in the sample (3).