عناصر مشابهة

التكامل الفني من التجليات الجمالية في الطراز الإسلامي الأندلسي لحيز العمارة الداخلية: باب منصور لعلج / مكناس حالة دراسية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Artistic Integration of Aesthetic Manifestations in the Andalusian Islamic Style into the Interior Architecture: Mansour Laalaj's Door / Meknes a Case Study
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: محمود، شهريار عبدالقادر (مؤلف)
مؤلفين آخرين: جرجيس، سعد محمد (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع94
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:115 - 134
DOI:10.35560/jcofarts94/115-134
ISSN:1819-5229
رقم MD:1115925
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يشكل التراث المعماري الإسلامي ثروة حضارية لا بد من الحفاظ عليها وحمايتها، والعمل على إكمال مسيرة تطورها، لتصبح أكثر ملائمة لظروف العصر والتحولات الحضارية، ولكون العمارة تمثل وعاء الحضارة والهوية الثقافية، فلابد من التمسك بأصالتها، والعمل على درء الغزو المعماري الغريب الذي يغير طابعها، وجعلها فاقدة الهوية والشخصية منقطعة عن جذورها وبيئتها. إذ أن الزخرفة في التصميم الداخلي كمفهوم، ترتبط مع عملية التزيين للأحياز الداخلية، وهي عملية إضافة مفردات معينة إلى التكوين الأصلي. إلا أن هذه المفردات لا يشترط أن تكون مضافة فهي يمكن أن تكون هيكلية، وباب منصور لعلج والذي يمثل الحالة الدراسية، صرح تراثي يعبر عن روح الإسلام وحركته الفكرية، فضلا عن ما يمتلكه هذا الباب من تجلي جمالي ومعرفي على مستوى العالم، وهذه المزاوجة المنتجة التي يهدف إليها البحث، تعد مزاوجة تقدم الفائدة والتطوير للفكر التطبيقي بتجلياته في الفكر التصميمي على مستوى التخصص الجمالي الأدائي. وتتضح أهمية هذه الدراسة من المراكز البحثية ونتاجاتها، في تجسيد هوية البنية التكوينية التي أسست إمكانيات هائلة من التقسيمات الفضائية التي تتابع فيها فعاليات متنوعة من أساليب تنظيم اتجاه التكوينات الزخرفية، وحققت الثراء المظهري للبنية العامة لبوابة منصور لعلج بفعل التنوع المتغير في العناصر الداخلة في تنظيمها الشكلي وفق تعددية أشغالها الزخرفي في آن واحد.

The Islamic architectural heritage constitutes a civilized fortune that has to be preserved and protected and work should be done to maintain its development to be more convenient for the circumstances of the age and the civilization transformations. Due to the fact that architecture represents the civilization pot and cultural identity, its originality has to be preserved and work has to be done to prevent the strange architectural invasion that changes its character and make it lose the identity and the character and detached from its roots and environment. Decoration, in the interior design, as a concept is connected to ornamentation process of interior spaces, which is a process of adding certain items to the original composition, yet these items need not be added because they could be structural, and Mansour Lalaaj's door, which represents a case study, is a heritage edifice that expresses Islam's spirit and its intellectual movement, let alone what this door has of aesthetic and cognitive manifestation in the world. This productive pairing aimed at by the researcher provides benefits and development for applied thinking in its manifestations in the design thinking on the level of the performative aesthetic specialization. The importance of this study is clear through the research centers and their productions in demonstrating the identity of the configurational structure that established huge possibilities of space divisions where various activities and styles of organizing the direction of decorative configurations are followed, and achieved the prosperity of the appearance for the general structure of Mansour Lalaaj's gate due to the changing diversity of the elements involved in its formal organization according to the multiplicity of its decorative works at the same time.