عناصر مشابهة

خصائص التلحين في شكل السماعي عند الفنان خالد محمد علي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Characteristics of Compositions in the Audio Format of the Artist Khaled Mohamed Ali
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: حمدي، مراد نصير أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع96
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:391 - 404
DOI:10.35560/jcofarts96/391-404
ISSN:1819-5229
رقم MD:1115858
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يعد الارتجال المسرحي نشاطا أدائيا يقوم به الممثل أثناء أدائه أو تقمصه للشخصية ويعد كذلك إضافة أدائية تعبيرية موجهة إلى الشخصية المسرحية أو إضافة إلى فكرة العرض ويخضع لشروط متفق عليها أو موضوعة من قبل المخرج المسرحي من خلال اعتماده على ما يمتلكه النص من مثيرات فكرية، اجتماعية، نفسية داعيا الممثل إلى الدخول إلى عوالم نفسية وفي الوقت نفسه إعطائه الحرية للتعبير عن مكنوناته السياسية والاجتماعية من خلال منظومة الارتجال التي تبعثها الروى والأفكار بشكل مرسوم ومقنن. الارتجال حالة من رد الفعل الانفعالية كما أنه جزء من عملية الإبداع الفني فهو حالة من التوافق والتنبؤ والاندماج مع سياق العمل المسرحي وفكرته فمن خلاله يكون المجال مفتوحا للإبداع عن طريق استراتيجية تعتمد بالدرجة الأساس على احترافية المخرج والرؤية التي يتمتع بها، على أن أغلب المخرجين اعتمدوا عليه ومنهجوه باعتباره فنا قديما منذ الطقوس القديمة عندما كان قائد القبيلة يرتجل أدعية وقربان للآلهة مرورا بكوميديا دي لارتي تلك الكوميديا القائمة على الارتجال والمعتمدة على سيناريو بسيط، فستاسلافسكي مثلا وصل الارتجال عنده إلى ارتجال بسيط لا يتعدى النص إلا في حدود التقمص والوصول إلى أداء صادق أما عند باربا فقد أعطاه حصة أكبر لخلق عرضا كامل معتمدا على قدرات الممثلين وتجربة المخرج وإدارته في التنظيم والحذف والإضافة. يخلق الارتجال لغة قريبة من الممثل وهو حالة اندماج مع موضوعة النص وهو آلية للشرح والتعليق والتوضيح لذا يبرز دور المخرج كمؤثر فعال وهام في إبراز الارتجال من خلال استفزاز الممثل للحصول على ردود أفعال وجدانية انفعالية مرتبطة بأحد الموضوعات فهو يعمل بتثبيت ارتجال معين أو نفيه وتداخل الارتجالات وتثبيت الصواب وترك الخطأ وتعزيز بعضها لخلق ارتجال نموذجي يخدم الفكرة العامة للمسرحية وهذا ينبع من عملية ديناميكية بين الممثل وعالمه الخاص، الممثل وعلاقته بالمكان الذي يرتجل فيه، وعلاقة الممثل وارتجاله بممثل أخر وكلها تحت سيطرة المخرج وبذلك يتحول العمل المسرحي إلى وسط خاضع للتجربة ووجهات النظر واتخاذ القرارات والبرمجة من خلال المخرج نفسه ومن هنا يحدد الباحث مشكلة بحثه بالسؤال:- ما هي الآلية التي يعتمدها المخرج لتنظيم عملية الارتجال المسرحي؟

Extemporization is the ability of the actor to reflect his internal being. It gives a sort of confidence and an ability to show the personal countenance of the role away from tension and rigidity. By extemporization, it is possible to deal with and criticize the real living life so it is an intellectual, emotional, sensual, and perceptive process connected with the psychological energy and the emotional memory and all this goes under the control of the director and his instigations and instructions depending on what the text involves of intellectual, social and psychological motivators so it primarily depends on talent, chance and discussion. The research involves four chapters; the first contains the problem which is related to the technique adopted by the director to organize the process of the dramatic extemporization. The importance of the research lies in its focus on one of the acting activities and on identifying the guidance and organization of the extemporization process by the theatrical director. The aim of the research is to identify the director's technique in the extemporization process whereas the limits are restricted to the performances in (2005) the College of Fine Arts. The chapter ends with the definitions of the terminologies. The second chapter which is the theoretical framework involves two parts; the first deals with extemporization as a psychological concept whereas the second deals with the development of this same concept in drama and the chapter finalizes with results of the theoretical framework. The third chapter revolves around the procedures and the samples; two performances have been chosen to study the technique of extemporization. The fourth chapter contains the results the researcher has come up with the most important of which are: 1. Extemporization is considered an essential element with different ratios according to the director and his working technique. 2. The freedom given to the actor varies from one director to the other according to the motivator (the text). 3. Extemporization is shown in the presentation and the acting methods according to the director's view point. 4. Stage directions between the parentheses restrict extemporization of the actor and the director. 5. Extemporization contributes in affirmation, condensation, ellipsis, displacement, and change of ideas by the director. The chapter also involves some conclusions, recommendations, suggestions, and the bibliography.