عناصر مشابهة

لغة الجسد في أعمال النحاتين جورج سيكال ودوان هانسن

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Body Language in the Works of Sculptors George Segal and Duane Hanson
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: طعمة، قصي زين العابدين (مؤلف)
المجلد/العدد:ع91
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:149 - 170
DOI:10.35560/jcofarts91/149-170
ISSN:1819-5229
رقم MD:1115737
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تعتمد وسائل التواصل في السياقات الإنسانية المتعارف عليها على وسائط عدة تبدأ من أقدمها عبر التاريخ والمتمثلة بلغة الإشارة والعلامة والرمز وتنتهي بها، حتى أصبح ما لا يحصى منها أيقونات متداولة بين المجتمعات نفسها أو مع مجاوراتها، وهذه الأيقونات تحمل كثيرا من الأحيان في تكوينات تمثل خطابا بصريا يعتمده المرسل كوسيط ورسالة في الوقت نفسه للتعبير عن ظاهرة ما في المجتمع أو في ذاته الإنسانية، واتخذ بذلك المرسل أو المؤدي أو الفنان في نهاية الأمر وسيطأً مرئياً ليتموضع خطابه في كليته وربما في جزء محدد منه، ليحمل مضمون ذاك الخطاب وإيصاله بأوضح صورة، وكان حضور الجسد بمختلف تمثلاته بدءاً من الحضارات القديمة وحتى عصرنا المعاش رهين التمظهر الشكلي لذاك الحضور وممثلاً للمنظومة الأدائية والفكرية التي يتبعها الفنان أو المنتج، ومن هذه التقدمة البسيطة لفكرة الجسد الإنساني المهيمن في الخطاب البصري سواء تجسد أو أعلن طغيانه غيابا، يجد الباحث ضرورة البحث في وجوده الكلي شكلا ومضمونا، وعند اثنين من النحاتين الذين تعاملوا مع الجسد الإنساني بأساليب تكاد تتفرد في كثير من الآليات والتقنيات أو في فلسفتيهما والفكر الذي يعتمده كل منهما، وهما (جورج سيكال) و(دوان هانسن) اللذان تميزا بحضورهما المؤثر في النحت الأمريكي المعاصر ومن ثم النحت العالمي، لذا اشتمل البحث على مقدمة يطرح فيها الباحث مشكلة البحث ومن ثم أهم أهداف البحث وأهميته وحدوده، وتعريف أهم المصطلحات لغوياً وإجرائياً، ليتنقل باحثاً إلى الإطار النظري والمتكون من مبحثين، الأول تحت عنوان (مفهوم الجسد كلغة تواصلية في الفكر)، والمبحث الثاني بعنوان (التحولات التقنية والأدائية للجسد في تشكيل الحداثة وما بعدها)، والخروج بعدة مؤشرات ساهمت في تأطير وعنونة أدوات تحليل عينة البحث التي شملت أربع عينات بواقع اثنتين لكل نحات، والتي تم اختيارها بقصدية مدروسة لتمثيلها مجتمع البحث، والخروج بعدة نتائج أهمها: 1- عد الجسد عند مختلف الاتجاهات الفكرية وعبر التاريخ، أنه الوسيط والحامل ولغة للخطاب التواصلي في مختلف المجتمعات، 2- هيمنة الأفكار الرأسمالية والتسويقية والسلعية ولا سيما بعد دخول الولايات المتحدة مجتمع التشكيل وتأثيره في المؤسسات المنتجة والمستقبلة له، 3- ساهم التطور العلمي المتسارع بمختلف المجالات على ظهور التشكيل المعاصر أحيانا بهيئة تلك المنجزات العلمية.

The means of communication in the accepted human contexts depend on several modes, beginning with the oldest of which in history, represented by the sign language, the sign and the symbol and ending with it, until countless of them became icons that are circulating between the societies themselves or with their neighbors. These icons are often implied in formations that represent a visual discourse which the sender uses as a means and as a message at the same time to express a certain phenomenon in society or in his human self, and thus the sender or performer or artist, in the end, adopted a visual intermediary in order to position his speech in its entirety and perhaps in a specific part of it, to carry the content of that speech and convey it clearly. The presence of the body in various representations from ancient civilizations until our current age is subject to the formal appearance of that presence and a representative of the performance and intellectual system followed by the artist or producer, and from this simple introduction of the idea of the dominant human body in the visual discourse, whether was embodied or declared its tyranny in absentia, the researcher finds it necessary to search in his total existence in form and substance, and in two sculptors who have dealt with the human body in ways that are almost unique in many of the mechanisms and techniques or in their philosophies and their respective ideologies, namely George Segal and Duane Hanson, who were distinguished by their influential presence in contemporary American sculpture and then world sculpture. The research included an introduction in which the researcher presents the problem and then the most important objectives, importance and limits, and the definition of the most important linguistic and procedural terms. The researcher moves on to the conceptual framework which consists of two sections: the first one is ” the concept of the body as a communicative language in the thought” And the second section is entitled (The technical and performance transformations of the body in the formation of modernity and beyond it), and coming out with several indicators that contributed to the framing and addressing the analysis tools of the research sample, which included four samples of two for each sculptor, which was selected deliberately to represent the research community, and come up with a number of results including: 1. Counting the body at the various intellectual trends and across history, as the mediator and the bearer and the language of the Communicative speech in different societies. 2. The dominance of capitalism, marketing and commodity ideas, especially after entering the United States the formation society and its impact on enterprises that are producing and receiving it. , 3 - the rapid scientific development in various fields contributed to the emergence of contemporary formation, sometimes in the form of those scientific achievements.