عناصر مشابهة

الخطاب الجمالي لدى فناني البوب ارت وتمثلاته في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Aesthetic Discourse of the Pop Artists and its Representations in the Output of Students of the Department of Art Education
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: محمد، هند عبدالله عبد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع91
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:205 - 226
DOI:10.35560/jcofarts91/205-226
ISSN:1819-5229
رقم MD:1115734
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:كان ظهور الحركات الفنية في الدول الغربية بعد فترة الحداثة، فقد أدخلت إشكالية جدلية كبيرة على مستوى الفكر والخطاب، استدعت تغيير مسار الخطاب الاستاطيقيي إلى رؤى جديدة، لذا هدف البحث الحالي التعرف على الخطاب الجمالي لدى فناني البوب آرت وتمثلاته في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية. تضمن الإطار النظري مبحثين هما المبحث الأول، ماهية الخطاب الجمالي والمبحث الثاني، المرتكزات التعليمية لنتاجات الطلبة وتضمنت إجراءات البحث الحالي اتباع المنهج الوصفي التحليلي، أما عينة البحث تألفت من (4) نتاجات تم اختيارها بالطريقة القصدية من المرحلة الرابعة قسم التربية الفنية/ كلية الفنون الجميلة/ جامعة بغداد، وما يخص نتائج البحث فقد اتضح من تحليل العينات أنها اقتربت من الخطاب الجمالي للبوب ارت والذي يقوم على تعدد الدلالات وتقويض المركز والتوجه نحو النهايات المفتوحة. بأسلوب اندى وارهول وأعماله من حيث التكرار واستخدام الألوان المشعة، وأن التمثل أخذ صورة شكلية استرجاعية مع بعض التغيير. واستنتجت الباحثة أن التمثل يحدث بتلازم الشكل والمضمون وفق سمات أقرب إلى المحاكاة، أو باعتماد الخصائص الشكلية والتقنية مع تغير المضمون، وذلك بتأثير البنية الفكرية والثقافية للمجتمع.

The emergence of artistic movements in Western countries was after the period of modernity. They have introduced a great dialectical problem at the level of thought and discourse, which necessitated a change in the course of the aesthetic discourse into new visions. Thus, the present research aims to identify the aesthetic discourse of pop artists' Art and its representations in the outputs of the students of the Department of Art Education. The theoretical framework included two sections: the first one, what is the aesthetic discourse and the second is the educational bases of the students' outputs. The procedures of the current research included the analytical descriptive approach. The research sample consisted of (4) outputs chosen according to the intended method from the fourth your students in the department of Art Education in the College of Fine Arts /University of Baghdad. As for the results of the research, it has become clear from the analysis of the samples that it approached the aesthetic discourse of Bob Art, which is based on multiple indications and undermining the center and heading towards the open ends following Andy Warhol and his work in terms of repetition and the use of radiant colors, and that the representation took a retrospective form with some change. The researcher concluded that the representation occurs through the conjunction of the form and the content according to characteristics closer to the simulation, or through the adoption of formal and technical characteristics with the change of the content, because of the impact of the intellectual and cultural structure of the community.