عناصر مشابهة

الزمن والبناء التصميمي للأزياء في العرض المسرحي العراقي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Time and Design Construction for Costumes in the Iraqi Theater Show
المصدر:مجلة الأكاديمي
الناشر: جامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة
المؤلف الرئيسي: الربيعي، محمود جباري حافظ (مؤلف)
المجلد/العدد:ع95
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:35 - 48
DOI:10.35560/jcofarts95/35-48
ISSN:1819-5229
رقم MD:1115697
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يشكل الزي المسرحي مع بقية عناصر العرض المسرحي منظومة من العلاقات الدلالية تنتج عنها صورة مرئية تساعد المتلقي على فك شفرات المشهد المسرحي، فضلاً عن تجسيد الزمن بمستوياته (الماضي، والحاضر، والمستقبل) عن طريق البناء التصميمي للعناصر المسرحية ومن بينها الزي المسرحي، ولمعرفة كيفية تجسيد الزمن بوساطة تشكيلات الأزياء المسرحية تم وضع سؤال المشكلة وهو: كيفية تجسيد الزمن عن طرق البناء التصميمي لوحدة الزي المسرحي ومنشق منه هدف البحث هو: الكشف عن إمكانية الوحدة التصميمية للأزياء في تجسيد مستويات الزمن ضمن مشاهد العرض المسرحي، ولقد قسم البحث إلى أربع فصول كان الأول(المنهجي) والثاني (الإطار النظري) والثالث (الاجرائي) الذي اختار عينة قصدية مسرحية (نزهة) وأما الرابع كان لنتائج البحث ومناقشتها والاستنتاجات وقائمة المصادر.

The theatre costume with the rest of the theatre show elements constitute a system of the meaning relations that produce a visual image that helps the recipient to decipher the theatre scene, let alone the manifestation of time in its levels (past, present, future) through the design construction of the theatre elements among which is the theatre costume. In order to know the way of manifesting time through the formulation of the theatre costumes, the research question has been put as follows: how to manifest time through the design construction for the theatre costumes unit, from which the research objective is derived as follows: Revealing the possibility of the designing unit of the costumes in manifesting the levels of time within the scenes of the theatre show. The research is divided into four chapters. The first (methodology) and the second (theoretical framework), and the third (procedures) in which a deliberate sample has been chosen, the play (picnic). The fourth chapter presents the research results and discussion as well as the conclusions and a list of sources.