عناصر مشابهة

الحوار السيرذاتي نوعا أدبيا قراءة في (تحولات الأرجوان) لمحمد صابر عبيد

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة آداب الفراهيدي
الناشر: جامعة تكريت - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: الرواشدة، فاطمة عبدالسلام (مؤلف)
المجلد/العدد:مج10, ع34
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:43 - 67
DOI:10.51990/2228-010-034-008
ISSN:2074-9554
رقم MD:1111143
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تعد المسحية من أبرز الأجناس الأدبية وأعرقها احتفاء بالحوار الذي شكل عنصرا مهما فيها، فهو المظهر الحسي لها الذي يعطيها قيمتها الأدبية والأجناسية، ويمكنها من تصوير الحدث، والكشف عن أفكار الشخصيات، فضلا عن الدور الجمالي الذي يقوم به. ومع تطور الصحافة والإعلام في العالم انتقل دور الحوار من المسرح إلى علم الصحافة حاملا على عاتقه نفس المهام ولكن بطريقة البوح الذاتي التي تكشف عن مكنونات الذات وأفكارها، وآرائها، ونظرتها للعالم، وعن مسيرة حياتها من خلال سؤال يوجه إليها، فيحفزها على الاسترسال في الكشف عن الذات. لذلك جاء الاهتمام بالحوار على ثلاثة أقطاب: الأول: المحاور (السائل) الثاني: المحاور (المسؤول) الثالث: فحوى الحوار المادة المسؤول عنها. فالحوار هنا الأداة التي يستند عليها المحاور لتصوير الأحداث في حياة المحاور، والكشف عن أفكارها، والتعبير عن مستوها العقلي والثقافي، والاجتماعي. لذلك ظهر "سرد شخصي ذاتي شفوي - كالمقابلات الإذاعية والتلفزيونية - أو مدون - كالحوارات المكتوبة في الصحف والمجلات - يعتمد فيه السارد الحواري على الذاكرة والتصور والرؤية والحلم مستخدما الأزمنة (الماضي المضارع والمستقبل)، حسب متطلبات السؤال الذي يوجهه المحاور وظروفه وإشكالاته" أطلق عليه الحوارات الشخصية. هذا النوع من الحوارات الشخصية تكون الذات فيها جوهر الموضوع وبؤرته التي تحوم حولها كل السرد الحواري، وهو في الوقت نفسه يكشف عن تلاقح فني بين نوعين سرديين هما الحوار والسيرة الذاتية التي تعد نوعا من الأنواع السيرية. من هذا المنطلق جاء اختيارنا لهذا العنوان الذي نحاول من خلاله الوقوف على أهم الآليات التي يتشكل منها الحوار السيرذاتي وما يتمخض عنه من بروز نية البوح بكل تجلياتها الذاتية، وكذلك العقد القرائي القائم على التصريح لقارئه بأن ما يبوح به ينتمي إلى التاريخ الذاتي الشخصي، ومن ثم تطبيقها على نموذج قرائي تمثل بالحوارات التي أجريت مع الناقد العراقي محمد صابر عبيد في الكتاب الذي ضم الحوارات التي أجريت معه والذي حمل عنوان (تحولات الأرجوان).

The drama is one of the most prominent genres it is deep rooted celebration of dialogue that form an important element in it .it is a sensuous appearance which gives it the moral and genre value. It can photograph the event, and the disclosure of the ideas of the characters, as well as aesthetic role played by. With the development of the press and media in the world the role of the dialogue of the theater moved to the journalism It carries the same functions and tasks but in a way that reveals the self-revealing self-elements ideas, opinions, and the outlook for the world. And proceed through life and brought to the question incentive to getting carried away in self-disclosure This came to the attention dialogue on three poles First: questioner Second: administrator Third: the content of the article that is responsible for Dialogue Dialogue is the tool which based upon themes to portray events in the life of themes, and the disclosure of its ideas, and the expression of mental، cultural and Social level Therefore it appeared "a personal account of a self-verbal _ radio and television interviews _ Blogger _ or written dialogues in newspapers and magazines. Conversational narrative depends on the memory and development, vision and dream of using the times (the past tense and future), according to the requirements of the question that addressed themes, circumstances and problem "called personal dialogues. This kind of personal dialogues self is the essence of the subject And its focus that hovering around all fairy narrative .It is at the same time reveals the artistic cross-pollination between the two types of narrative and biography, which is a kind of biographical species. From this point our choice came to this address through which we are trying to stand on the most important mechanisms that make up the self-dialogue and the resulting emergence of the intention of self-revealing all its manifestations, As well as the contract reading based on the permit for the reader that what reveal it belongs to self-personal history, and then apply them to my readers model represents the dialogues conducted with Iraqi critic Mohammed Saber Obeid book, which included interviews conducted with him and titled (Transformation in Purple).