عناصر مشابهة

علاقة المجتمع العربي بالموت والموتى في العصر الوسيط من خلال كتاب المقابر والمشاهد بجانب مدينة السلام

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Relationship of the Arab Society with Death and the Dead in the Medieval Era as Described in Cemeteries and Mausoleums Beside the City of Peace
المصدر:مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية
الناشر: جامعة الشارقة
المؤلف الرئيسي: بوشتلة، محمد صلاح (مؤلف)
المجلد/العدد:مج17, ع2
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:105 - 132
DOI:10.36394/jhss/17/2B/4
ISSN:1996-2339
رقم MD:1108882
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Cemeteries and Shrines in our ancient history, not only in the history of Baghdad, but even in some of their remnants, may constitute the most important icon to understand historical stages, know mentalities and comprehend the emergence of religious and social traditions that are still present till modern days . Tombs, burial shrines and mausoleums in a society that glorifies the dead and fears death at the same time , are monuments that stand in the witness’s position with the historian, directing and providing him with so many hypotheses, and justifying the outcome of his research when he finds in the deserted land a lot of ruins, then concludes that the country was inhabited in the past. But if he does not see anything, he cannot reach any result, as the incident occurs and gets embodied in a witness. When the historian finds a witness, he inevitably recalls the incident from which he abstracts his questions, and from which he searches for new evidences that may help him to know everything about the incident. Cemeteries, shrines, and books of merits remain living witnesses of any historical process, and are clues for the understanding of the present too. The book Cemeteries and Mausoleums beside the City of Peace, by Ali Bin Angab, is not only a painting that depicts the life of the Baghdadi citizen, but also transmits, precisely, the daily disorders of the Arab society in the Medieval ages in relationship to death, the dead and their shrines. This does not concern simple stories, but rather daily livelihood that hides concerns, feelings and a whole culture, which make the book of Ali bin Angab worthy of more than a pause, and more than a reading from multiple perspectives.

المقابر والمشاهد في تاريخنا القديم، وليس في تاريخ بغداد فقط، بل وحتى الخرابات التي بقيت من بعضها، قد تشكل الأيقونة الأهم؛ لفهم مراحل تاريخية، كما للإحاطة بالذّهنيات، وكذا لفهم نشأة تقاليد دينية واجتماعية ما تزال حاضرة إلى اليوم، فالمقابر والمراقد والمزارات، في مجتمع يُكْبِرُ من شأن الأموات في الوقت الذي يهاب الموت، هي مآثر تقف موقف الشّاهدة عند المؤرخ، توجهه وتمده بالكثير من الفرضيات، وتؤكد ما قد يتوصل إليه، فحينما يجد المرء في الأرض الخلاء أطلالا كثيرة، فإنه يستنتج أن البلاد كانت معمورة في الماضي، أما إذا لم ير شيئاً من ذلك، فلا يستطيع أن يصل إلى أيّ نتيجة، إذ الواقعة تقع فتتجسد في شاهدة، وحينما يعثر المؤرخ على الشّاهدة فإنه يستحضر حتما الواقعة، منها يستوحي تساؤلاته، ومنها يبحث عن شواهد جديدة قد تُعينه على الإحاطة بأخبار الحادثة. وتبقى المقابر والأضرحة وكتب المناقب مصدراً مهماً لأي عملية تأريخية لما كان، بل ولفهم الحاضر. إن كتاب المشاهد بجانب مدينة السلام لعلي بن أنجب ليس لوحة تصور لنا حياة الإنسان البغدادي فقط، وإنما تنقل، وبشكل دقيق، اعتلاجات المعيش اليومي للمجتمع العربي في العصور الوسطى من خلال علاقته بالموت والموتى وبمراقدهم، إذ لا يتعلق الأمر بحكايا بسيطة، وإنما بمعيش يومي يُخفي هواجس ومشاعر وثقافة يستحق معها كتاب ابن أنجب أكثر من وقفة، وأكثر من قراءة بزوايا نظر متعددة.