عناصر مشابهة

دراسة تطور آراء مفسري أهل السنة حول دلالة الآية 29 من سورة الفتح عن عدالة الصحابة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Study the Development of the Opinions of Sunni Commentators on the Significance of the Muhammad is the Messenger of God, and those who are With him are Suffering from Unbelievers Fath 29 on the Justice of the Companions
المصدر:مجلة الكلية الإسلامية الجامعة
الناشر: الجامعة الإسلامية
المؤلف الرئيسي: عليا نسب، سيد ضياء الدين (مؤلف)
مؤلفين آخرين: نيا، سيد عباسي (م. مشارك), احدي بور، فهيمة (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع58
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:365 - 387
DOI:10.51837/0827-000-058-015
ISSN:1997-6208
رقم MD:1107908
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The issue of justice of the Companions took a major place in the usual dispute between the Shiites and Sunnis regarding the Islamic Sharia. And the Sunnis said that all the Companions are justly based on some verses, on top of which is the 29th verse of Surat Al-Fath. And since the justice of the Companions is one of the most important political pillars of Sunni jurisprudence, it was the cause of other disagreements, such as accepting or rejecting the statement of the Companion, as well as a guide to be relied upon in judging the infidelity of the Shiites based on the above-mentioned verse. This difference prompted us to write this article, which seeks to shed light on the correct connotation of this verse and study its historical development according to the timeline of Islamic heritage and history, concluding that the views of the commentators before the fourth century do not say the justice of all the Companions, but rather after these centuries and over Four phases this significance was arbitrarily carried on this verse and its semantic expansion was extended to include all the Companions. And the four stages that the semantic expansion and change of meaning of the verse went through are: 1- The meaning of the Companions was inserted into the meaning of the verse and its meaning in the early fourth century in the interpretation of Ibn Wahab. 2- Changing the meaning of the letter "from" and considering it as "from" nationality in the early fourth century in the Qur’an syntax for copper, which the commentators took into consideration as "who" as a nationality. 3- The application of the meaning of the verse to the four caliphs and the other companions through the historical narratives of the fifth century in al-Tafsir al Tha'labi 4- Relying on the words of all the Companions based on the phrase "who is with him" and relying on the opinion of the majority of Sunni scholars in the middle of the sixth century in the interpretation of Muharr al-Wajeez. The basis on which the last three sayings are based is a personal opinion that Ibn Wahb said, while the correct opinion is that the meaning of the Almighty saying "and those with him" is the general meaning of the believers and not regarding the Companions, just as the letter "from" mentioned in the saying of the Most High is "from" some It is not sexual. The readings and interpretations that resulted from the verse in the following centuries came to coincide with the history of the caliphs, as it relied on the apparent meaning of the narration without its original content, and hence not even some Sunni scholars say it, so the verse does not indicate the justice of all the Companions without exception.

لقد أخذ موضوع عدالة الصحابة حيزا كبيرا في الخلاف المعهود بين الشيعة والسنة في الشريعة الإسلامية. وقال أهل السنة بعدالة جميع الصحابة بناء على بعض الآيات وعلى رأسها الآية 29 من سورة الفتح. ونظرا لأن عدالة الصحابة تعد من أهم الأركان السياسية في الفقه السني، كانت سبب خلافات أخرى مثل قبول أو رفض قول الصحابي، كما كانت دليلا يركن إليه في الحكم بكفر الشيعة بناء على الآية المذكورة أعلاه. وهذا الاختلاف دفعنا لكتابة هذا المقال الذي يسعى حسب وسعه لتسليط الضوء على الدلالة الصحيحة لهذه الآية ودراسة تطورها التاريخي حسب الخط الزمني للتراث والتاريخ الإسلاميين ويرصد آراء مفسري أهل السنة متوصلا إلى أن آراء المفسرين قبل القرن الرابع لا تقول بعدالة جميع الصحابة وإنما بعد هذه القرون وعلى أربعة مراحل حملت هذه الدلالة تعسفا على هذه الآية وتم التوسع الدلالي لها لتشمل جميع الصحابة. والمراحل الأربعة التي مر بها التوسع الدلالي وتغيير مدلول الآية هي: 1- إقحام معنى الصحابة في دلالة الآية ومعناها في بدايات القرن الرابع في تفسير ابن وهب. 2- تغيير معنى حرف "من" واعتبارها "من" الجنسية في أوائل القرن الرابع في إعراب القرآن لدى النحاس الذي خذي المفسرون خذوه في اعتبار "من" جنسية. 3- تطبيق دلالة الآية على الخلفاء الأربعة والصحابة الأخرين عبر الروايات التاريخية في القرن الخامس في التفسير الثعلبي. 4- الاستناد إلى قول جميع الصحابة بناء على عبارة "والذين معه" والركون إلى رأي جمهور علماء أهل السنة في أواسط القرن السادس في تفسير محرر الوجيز. فإن الأساس الذي تقوم عليه الأقوال الثلاثة الأخيرة هو رأي شخصي قال به ابن وهب، بينما الرأي الصائب هو أن مدلول قوله تعالى "والذين معه" عموم المؤمنين وليس خصوص الصحابة، كما أن حرف "من" الوارد في قوله تعالى هو "من" بعضية وليست جنسية. والقراءات والتفسيرات التي ترتبت على الآية في القرون التالية جائت لكي تتماشي مع تاريخ الخلفاء، فهي تركن إلى ظاهر الرواية دون مضمونها الأصل، ومن هنا لا يقول بها حتى بعض علماء أهل السنة، إذن لا تدل الآية على عدالة جميع الصحابة من دون استثناء.

وصف العنصر:الجزء الأول. كانون الأول 2020