عناصر مشابهة

ظاهرة الانزياح في النص الثوري الجزائري: "الذبيح الصاعد" لمفدي زكرياء أنموذجاً

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Les Déviations Stylistiques dans le Texte Révolutionnaire Algérien: "L'immolé Ascendant" de Moufdi Zakarian Comme Exemple
المصدر:مجلة اللغة الوظيفية
الناشر: جامعة حسيبة بن بوعلي بالشلف - مخبر نظرية اللغة الوظيفية
المؤلف الرئيسي: حويلي، نبيل (مؤلف)
المجلد/العدد:ع6
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2017
الصفحات:165 - 172
DOI:10.54295/2201-000-006-015
ISSN:2676-2188
رقم MD:1104114
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:There have been many readings of the poems of the revolution by the Algerian poet "Moufdi Zakaria", because their texts are an inexhaustible source of connotations and meaning, and the nature of the discourse they venerate opens every time another field for study and analysis. From this point of view, the texts of Moufdi Zakaria’s poems can be considered loose texts with multiple elements of their aesthetic context, as they contain the linguistic, verbal and stylistic diversity that is necessary to enrich the text. Among these stylistic phenomena, we find the phenomenon of deviation, which studies the poetic text as a language contrary to the known and the ordinary language. Its idiomatic expressions varied, including linguistic boldness, strangeness, linguistic anomalies, innovation, alteration, repetition, and breadth. Here, our research attempts to address the stylistic phenomenon in the poetic text "The Ascended Sacrifice", as it was evident in the poetry of "Moufdi Zakaria", most of which came in glorifying our glorious revolution in which the Algerian sacrificed his precious self in order for his country to live free and independent. This abstract was translated by Dar AlMandumah Inc

Nous allons essayer dans cet article intitulé : de mettre en évidence comment le discours littéraire traite le phénomène stylistique à travers le thème de la déviation dans les textes poétiques révolutionnaires de Moufdi Zakaria et spécifiquement dans le texte poétique : "l’immolé ascendant", et comme nous pouvons le constater il est utilisé aux diverses paramètres du texte. Nous essayerons par la suite de soustraire ces déférentes déviations aux sens figurées, et bien évidement de les étudier et de les analyser.

تعددت قراءات قصائد الثورة للشاعر الجزائري "مفدي زكرياء"، ذلك أن نصوصها مصدر لا ينضب من الدلالات والمعنى، وأن طبيعة الخطاب الذي توقره تفتح وفي كل مرة مجالا آخر للدراسة والتحليل. ومن هذا المنطلق يمكن اعتبار نصوص قصائد "مفدي زكرياء" نصوصا منفلتة تتعدد عناصر سياقها الجمالية إذ يتوفر فيها التنوع العلامي والكلامي والأسلوبي الضروري لتخصيب النص. ومن تلك الظواهر الأسلوبية نجد ظاهرة الانزياح التي تدرس النص الشعري على أنه لغة مخالفة للمألوف والعادي. وتعددت تعابيرها الاصطلاحية ومنها الجسارة اللغوية والغرابة والشذوذ اللغوي والابتكار والعدول والازورار والاتساع،... وهنا يحاول بحثنا هذا أن يعالج الظاهرة الأسلوبية في النص الشعري "الذبيح الصاعد"، إذ ظهرت جلية في شعر "مفدي زكرياء" الذي جاء معظمه في تعظيم ثورتنا المجيدة التي ضحى فيها الجزائري بالنفس والنفيس من أجل أن يحيا وطنه حرا مستقلا.