عناصر مشابهة

البنية التركيبية في الأحاديث النبوية: دراسة في العلاقة بين النص والسياق

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Synthetic Rhetoric in the Hadiths of the Prophet: A Study of the Relationship between Text and Context
المصدر:حولية كلية اللغة العربية بجرجا
الناشر: جامعة الأزهر - كلية اللغة العربية بجرجا
المؤلف الرئيسي: مطر، محمد السيد محمد عطية علي (مؤلف)
المجلد/العدد:ع24, ج13
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:13176 - 13224
DOI:10.21608/BFAG.2020.132632
ISSN:2356-9050
رقم MD:1098184
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:إن الحديث عن البنية التركيبية والجمالية في الحديث النبوي الشريف بمثابة البحث في بلاغة الحديث النبوي، والكشف عن سماته الأسلوبية التي يتميز بها عن غيره من النصوص الأدبية الأخرى -إن صح التعبير -بأسلوب جمالي قل مثيله، وشهد له أرباب الفصاحة والبلاغة عبر مختلف الأزمنة والعصور. ولا أستطيع أن أنكر بأن الحديث النبوي نص أدبي بلغ من ذروة البيان والجمال ما بلغ، ولكنه لم ولن يصل إلى ما وصل إليه القرآن الكريم. ولذلك فليس من العجيب أن يوليه العلماء منذ القدم أهمية بالغة، للكشف عن المعالم الجمالية في لفظه ومعناه وصوره وتراكيبه وأسلوبه الشائق الذي جعلته يتربع على قمة الأساليب البشرية. وعلى الرغم من ذلك فإن بحثي له وجهة أخرى تتلخص في أنه يتجاوز فكرة شرح الحديث، وتفتيت نصه إلى قضايا متعددة، وتحليله من أشياء خارجة عن النص إلى رصد الظواهر الفنية ذات الدلالات الأسلوبية في ضوء تحليل البنية اللغوية للحديث الشريف. أما عن أهداف هذا البحث فيتلخص في: أولاً: البحث عن القاموس اللغوي الخاص الذي ميز كلام الرسول صلى الله عليه وسلم عن بقيه كلام البشر. حيث لاحظ الباحث بأن للرسول قاموساً نبوياً خاصاً، ورؤية تربوية متفردة، جعلته ذات تجربة لها جاذبية عميقة، وتأثيراً بعيداً في نفوس المخاطبين أجمعين؟ ثانياً: الكشف عن خصائص البنية التركيبية التي ميزته عن غيره. وكيف أنه عكس آثار البيئة الجاهلية في بعض جوانبها وتياراتها ونزعاتها، عبر أنساق فنية تمثلها الرسول في أحاديثه الشريفة. ثالثاً: التنبيه على قدسية الحديث الشريف، وأنه لا غنى لنا عنه في استعمال حلقات الإيمان بالله وحده، وأنه "لا ينطق عن الهوى إن هو إلا وحى يوحى علمه شديد القوى".. كما أشارت الآيات.. وأن الحديث الشريف امتداد طبيعي للقرآن الكريم وإن لم يصل إلى ما وصل إليه القرآن الكريم من بلاغة منقطعة النظير شهد لها القاصي والداني من أرباب الفصاحة والبلاغة عبر مختلف العصور والأزمان. وقد اقتضت طبيعة البحث أن أسير فيه منهجياً على النحو التالي: قسمت البحث إلى مبحثين مسبوقين بمقدمة ومذيلين بخاتمة وثبت بالمصادر والمراجع. كان المبحث الأول تحت عنوان: حسن الابتداء والانتهاء في الحديث النبوي. وجاء المبحث الثاني ليتناول: البنيه الإيقاعية في الأحاديث النبوية. وبعد ذلك كانت الخاتمة العامة. وفيها رصدت أهم النتائج التي توصل البحث إليها.. والتي أرجو من الله أن يفيد منها الباحثون حينما يعمدون إلى معالجة الحديث النبوي الشريف معالجة أسلوبية.

Talking about the infrastructure and aesthetics in the noble Prophet’s hadith in exchange for researching the rhetoric of the hadith and revealing its stylistic features that it has on it from other literary texts - so to speak - in an aesthetic style that is less like it, and the gains of eloquence and rhetoric have been witnessed by him across different times and eras. I cannot deny that the Prophet’s hadith is a literary text that has reached the height of clarification and beauty as it reached, but it has not and will not reach what the Holy Qur’an has reached. Therefore, it is not surprising that scientists since ancient times have attached great importance to revealing the aesthetic features in their pronunciation, meaning, images, combinations and interesting style that have made them the forefront of human patterns. Nevertheless, my research has another view, which is that it goes beyond the idea of explaining the hadith, dividing its text into multiple issues, and analyzing it from things outside the text to observing artistic phenomena with stylistic connotations in light of the linguistic structure of the hadith. The objectives of this research are summarized in: First: Searching for the special linguistic dictionary that distinguished the words of the Messenger, may God’s prayers and peace be upon him, from the rest of the words of mankind .. where the researcher noticed that the Messenger has a special prophetic dictionary and a unique educational vision that made him an experience that has a deep attraction and a distant influence on the hearts of all addressees. Second: Exposing the characteristics of the structural structure that distinguished it from others... and how it reflected the effects of the ignorant environment in some of its aspects, currents and tendencies, through artistic patterns represented by the Messenger in his noble conversations. Third: The warning about the sanctity of the noble hadith, and that it is indispensable for us in using the episodes of faith in God alone, and that "he does not utter a passion, if it is only a revelation that reveals his strong knowledge." The verses also indicated... and that the noble hadith is a natural extension of the Holy Qur’an even if it does not reach To the unparalleled eloquence reached by the Noble Qur’an, the far and near masters of eloquence and eloquence have witnessed it throughout different ages and times. The nature of the research necessitated that I conduct it methodically as follows. The research was divided into two researches, preceded by an introduction and appended by a conclusion, and confirmed by sources and references. The first topic was titled: The Good Beginning and Completion of the Prophetic Hadith. The second topic came to deal with: the rhythmic structure of the hadiths. After that was the general conclusion.. and in it I monitored the most important findings of the research... which I hope to God that researchers will benefit from when they attempt to treat the noble prophetic hadith in a stylistic manner.