عناصر مشابهة

التشكيل الإبداعي للنص الصوفي: أبي بكر الشبلي اختيارا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Creative Composition of the Sufi Text: Abu Bakr Al-Shibli is a Choice
المصدر:حوليات آداب عين شمس
الناشر: جامعة عين شمس - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: جبار، نسرين ستار (مؤلف)
المجلد/العدد:مج48
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:425 - 442
DOI:10.21608/AAFU.2020.114647
ISSN:1110-7227
رقم MD:1092356
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:انماز النص الصوفي بكونه نصا تتجلي فيه المقومات الإبداعية للنصوص الأدبية. فهو نص حافل بالخصائص الجمالية والفنية سواء أكان ذلك على صعيد المضمون أو على صعيد التوظيف الإبداعي للغة. ولأن التجربة الصوفية تجربة ذاتية فردية عميقة مثلت نزعة حدسية كشفية متوهجة لجوهر الحياة وجمالها. اتسمت لغة النص الصوفي بالبعد الإشاري المعتمد على الإيحاء وقد أهاب المتصوفة بالتراكيب الرمزية التي لا تكشف بقدر ما تحجب ولا تضئ بقدر ما تبسط مزيداً من الظلال ولا تصرح بقدر ما تومئ وتلوح من وراء حجاب. الأمر الذي اكسب النصوص الصوفية غموضا وانغلاقا من جهة وانفتاحا على التأويل من جهة أخري. فجاءت التراكيب مكتنزة لأساسيات الصياغة والبناء فضلا عن التشكيل الجمالي والإبداعي المنغمس في الذاتية والمتجه نحو المطلق والمبتعد كل البعد عن الآنية الفانية. والشاعر الزاهد أبو بكر جعفر بن يونس الشبلي من شعراء الصوفية في العصر العباسي الذين طبع شعرهم بطابع الرقة والعذوبة اتجه بنصوصه نحو تصوير وجده الروحي وشوقه لرقب الحبيب الأوحد واللهفة الممزوجة بالحسرة على بعد المنال وقلة الوصال لتتعدي المعاني الحسية إلى المعان الروحية وتتخطي الحرفية المباشرة إلى التأويل الرحب. وقد تناول البحث مكامن الإبداع في النص الصوفي موضحا أبرز ملامحه ووظائفه الجمالية وقدرته المتناهية على تأدية المعني، ولاسيما المعاني الصوفية ذات الدلالة المفتوحة غير المقيدة والمرتكزة على المعاني الروحية الموحية بعمق التجربة الشعورية.

The Sufi text was characterized as being a text in which the creative elements of literary texts are evident. It is a text full of aesthetic and technical characteristics, be it on the content level or the creative recruitment of the language. And because the mystical experience is a deep individual subjective experience, it represented an intuitive scouting glowing trend of the essence and beauty of life. The language of the Sufi text was characterized by a suggestive dimension based on revelation, and it called the Sufis the symbolic structures that do not reveal as much as they obscure nor illuminate as much as they simplify more shadows and do not declare as much as nodding and waving behind a veil. Which made mystical texts mysterious and closed on the one hand and open to interpretation on the other hand. The compositions came chunky to the fundamentals of formulation and construction as well as aesthetic and creative formation immersed in subjectivity and directed towards the absolute and away from the immediate utterance. And the poet Zahid Abu Bakr Jaafar bin Yunus Al-Shibli, a Sufi poet in the Abbasid era whose poetry was printed in the nature of tenderness and sweetness, went with his texts towards depicting the spiritual grandfather and his longing for the closeness of the one beloved and the eagerness mixed with the distant distance and the lack of connection to transcend sensual meanings to spiritual meanings and go beyond the direct craft to the broad interpretation . The research dealt with the areas of creativity in the Sufi text, explaining its most salient features, aesthetic functions and its ultimate ability to perform meaning, especially Sufi meanings with open, unrestricted connotation based on spiritual meanings that inspire the depth of the emotional experience.