عناصر مشابهة

الأنساق الثقافية في قصيدة المديح عند تميم بن المعز

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة كلية التربية في العلوم الإنسانية والأدبية
الناشر: جامعة عين شمس - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: محمود، أحمد سيد حسن السيد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج26, ع2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:17 - 70
DOI:10.21608/JFEHLS.2020.123111
ISSN:2356-9964
رقم MD:1090079
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:This research aims to study the praise text of a Fatimid poet who happens to be one of the most important poets of this era. Reading the praise poem by Tamim in light of cultural criticism highlights the possibility of revealing cultural patterns in his praise text. This reading shows a lot of semantic anomalies between the apparent wording, its interpretation in terms of format, and the context that produced these formats and instigated them. The research employed cultural criticism techniques in analyzing the praise poem of (Tamim bin Al-Moez, d.375 AH) as an important thought in the history of the praise text in one of the fascinating periods in which poetry witnessed great demand at the hands of the Fatimid leaders and their ministers.\nThe procedure of research in the concept of cultural criticism and its procedures revealed the availability of traditional formats in the praise text of Tamim as a culture, which the poet did not abandon, like his predecessors of poets, rather it is a cultural heritage that is inherited from generation to generation. The new cultural environment also had the most significant impact on producing new cultural formats that adapted to the Fatimid era's nature with its sectarian orientations that were consistent with the Ismaili faith at the time.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2020

يهدف هذا البحث إلى دراسة النص المدحي عند شاعر فاطمي من أهم شعراء هذه الحقبة فقراءة قصيدة المديح عند تميم في ضوء النقد الثقافي يبرز إمكانية الكشف عن الأنساق الثقافية في النص المدحى عنده حيث تجلي هذه القراءة كثيرا من المفارقات الدلالية بين منطوق النص ظاهرا وبين تأويله نسقيا وبين السياق الذي أنتج هذه الأنساق، وحرض عليها، ولقد وظف البحث تقنيات النقد الثقافي في تحليل قصيدة المديح عند (تميم بن المعز) المتوفي (٣٧٥هـ) بوصفهما من المظان المهمة في تاريخ النص المدحي في فترة من أزهى الفترات التي شهد فيه الشعر رواجا كبيرا على أيدي الأئمة الفاطميين ووزرائهم.\nكما كشفت إجرائية البحث بعد مهاد في مفهوم النقد الثقافي وإجراءاته عن توافر الأنساق التقليدية في النص المدحي عند تميم باعتبارها موروثا ثقافيا لم ينفصل عنه الشاعر مثل من سبقوه من الشعراء بل هو إرث ثقافي يتوارثه جيل بعد جيل كما كان للبيئة الثقافية الجديدة أبرز الأثر في إنتاج أنساقا ثقافية جديدة تتلاءم مع طبيعة العصر الفاطمي بتوجهاته المذهبية التي تتفق مع العقيدة الإسماعيلية آنذاك.\n