عناصر مشابهة

تناص قصيدة "تاج الملك" لـ "دافيد بن زيمرا" مع كتاب الخليقة: دراسة نقدية مقارنة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Intertextuality in Poem the Kingly Crown for David Ibn Zimra with Sefer Yetzira: Comparative Critical Study
المصدر:مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة القاهرة - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: أحمد، آمال هاشم سيد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج80, ج4
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:13 - 81
DOI:10.21608/jarts.2020.100114
ISSN:1012-6015
رقم MD:1089675
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يشير تعبير "تاج الملك" إلى الكثير من الأعمال الشعرية العبرية التي تحمل هذا الاسم سواء في العصر الوسيط أو في العصر الحديث. فقصيدة "تاج الملك" التي كتبها الشاعر والأديب والفيلسوف اليهودي "سليمان بن جبيرول" هي أولى القصائد التي تحمل هذا الاسم. وقد استلهم "دافيد بن زيمرا" عنوان قصيدته والتي أطلق عليها أيضا مسمى "تاج الملك" موضوع الدراسة من مسمى قصيدة "تاج الملك" لـ "سليمان بن جبيرول" الذي تأثر بالأفلاطونية المحدثة، ولكن قصيدة "دافيد بن زيمرا" متأثرة في المقام الأول بفكر القبالاه، الذي جعل "كتاب الخليقة" حجر الأساس له. وكان "ردباز" من قبالي صفد البارزين في القرن السادس عشر، وقد ذاع صيته في دراسة القبالاه، وهذا بات واضحا في قصيدته (تاج الملك) التي تتناول عدة أفكار خاصة بالقبالاه منها: التجليات الإلهية العشرة، ووصف الإله، ودور الحروف العبرية في خلق العالم. وقد رأت الدراسة أن نظرية التناص هي أنسب نظرية لدراستها والوقوف على مضمونها وعلى المؤثرات التي أثرت فيها. وتبدأ الدراسة بمقدمة تتناول تعريف فكر القبالاه، والأسباب التي ساعدت في نشأة هذا الاتجاه الفكري، حتى يتسنى للقارئ إدراك بعض المفاهيم والمصطلحات الخاصة بالفكر القبالي التي استلهمها "دافيد بن زيمرا" في قصيدته من "كتاب الخليقة". ثم تمهيد يتطرق إلى تعريف "كتاب الخليقة" وأهم الموضوعات التي وردت فيه، وكذلك يتطرق إلى نبذه عن "دافيد ابن زيمرا"، ونبذه عن قصيدته "تاج الملك". ثم تنقسم الدراسة إلى ثلاثة محاور: يتناول المحور الأول مفهوم النص والتناص لغة ومفهوما في 7 المعاجم والثقافات الغربية والعربية والعبرية، ثم تلقي الضوء على أهمية القراءة العميقة للنصوص الأدبية حتى تكشف الشفرات الكامنة خلفها. ويتطرق المحور الثاني إلى الأفكار الخاصة بفكرة القبالاه التي وردت في "كتاب الخليقة" وتناص معها "ابن زيمرا" في قصيدته "تاج الملك" كفكرة التجليات الإلهية العشرة، وفكرة درجات تجلي الإله من خلال ضمير الغائب ثم ضمير المخاطب ثم ضمير المتكلم. ويتناول المحور الثالث كيفية استدعاء "ابن زيمرا" في قصيدته فكرة الحروف العبرية ودورها في بناء العالم التي وردت في كتاب الخليقة". ثم تستعرض الدراسة في الخاتمة أهم النتائج التي توصلت إليها.

The term "the kingly crown" refers to many of the Hebrew poetic works, that bear this name, both in the middle age, and in the modern age. The poem "the kingly crown" written by the poet, writer, and Jewish philosopher "Solomon Ibn Gabirol" is the first poem bearing this name. "David Ibn Zimra" was inspired the title of his poem "the kingly crown", that influenced primarily by the thought of Kabbalah, which made the “sefer yetzira” (book of creation) the cornerstone, from title of the poem "the kingly crown" by "Solomon Ibn Gabirol", who influenced by modern Platonism. "David Ibn Zimra" was famous kabbalist in the sixteen century, and was very famous in the kabbalah study; this was clear in his poem "the kingly crown", which deals with several ideas specific to the kabbalists: the ten divine manifestations, the description of God, the role of Hebrew letters in the creation of the world. So, the study found that the intertextuality theory is the most appropriate theory to study and to determine the content and influences that affected them. The study begins with the introduction of the Kabbalah ideas, and the reasons that helped in the emergence of this intellectual trend, so that the reader can understand some of the concepts and terminology in Kabbalah though, and in the "sefer yetzira", who inspired by "David Ibn Zimra" in his poem. Then, preface deals with the definition of "sefer yetzira", and the most important topics in it, the definition of Rabbi "David Ibn Zimra", and his poem "the kingly crown". The study is divided into three parts: the first part deals with the concept of text and intertextuality in western, Arabic, and Hebrew dictionaries and cultures, and then highlights on the importance of deeply reading of literary texts, so that the underlying codes can be revealed. The second part deals with the Kabbalah ideas, which are mentioned in the "sefer yetzira", and "Ibn Zimra" was inspired in his poem as idea of the ten divine manifestations, and idea of God’s manifestation through the pronouns of the absent, the addresser, and the speaker. The third part deals with how "Ibn Zimra "calls in his poem the idea of Hebrew letters, and its role in building the world, which appeared in the "sefer yetzira". In finally, the study reviews the main findings, which reached it.