عناصر مشابهة

تقسيم الإمام البزدوي للعلة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Imam Al-Bazdawi Classifications of Reasoning
المصدر:مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية
الناشر: جامعة الكويت - مجلس النشر العلمي
المؤلف الرئيسي: الحبابسة، حمزة حسين قطيش (مؤلف)
المجلد/العدد:مج35, ع123
محكمة:نعم
الدولة:الكويت
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:317 - 356
DOI:10.34120/0378-035-123-009
ISSN:1029-8908
رقم MD:1088415
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:قام الإمام البزدوي وهو من أصوليي الحنفية بتقسيم العلة إلى قسمين رئيسيين فالأول: ما يمكن أن يطلق عليه العلة الحقيقية، سماها العلة أسما ومعنى وحكما، فالاسمية تعني إضافة الحكم إليها، والمعنوية بمعنى الأثر أو أن تكون معقولة المعنى في ترتب الحكم عليها، والحكمية اقترانها به دون تراخ، ومثال العلة الحقيقية البيع في انتقال الملك، والقتل في القصاص، حيث نلاحظ البيع يضاف إلى الملك، وهو مؤثر فيه، كما أنه يحدث عقب الصيغة، وبذا تحققت العناصر الثلاثة الاسمية والمعنوية والحكمية. والثاني: سماها العلة المجازية، حيث يختل أحد العناصر الثلاثة السابقة، وهي تنقسم إلى ستة أنواع، فهي إما أن تكون: علة اسما كاليمين في الكفارة، أو اسما ومعنى كالبيع بخيار الشرط في انتقال الملك، أو علة شبيهة بالأسباب كالنصاب علة في الزكاة حيث يتخلل بينهما النماء، وهو ليس حادثا بالنصاب كما نعلم. أو وصفا شبيها بالعلل ويسميها أيضا العلة معنى، كجزء الإيجاب أو القبول في الملك. أو العلة معنى وحكما، ويمثلونه بوصفي القرابة والملك في تحقق العتق، فالمتأخر وجودا من القرابة والملك علة معنى وحكما. وأخيرا العلة اسما وحكما، كالسفر في قصر الصلاة، فهو علة اسمية؛ لأنه يضاف إلى القصر، وعلة حكما في اقترانه بالقصر مباشرة دون تراخ، لكنه – السفر – ليس علة معنى؛ لأن الحكم يتعلق حقيقة بالمشقة لا بمجرد السفر.

Imam al-Bazdawi, one of the Hanafis fundamentalists, classified the Reasoning into two main sections: The first: what can be called the real reason, which he had addressed it in meaning and occurrence, where the term means the addition of the provision to it, While the moral meaning that is related to its impact, or have reasonable meaning because it come from the ruling that is connected to it, and its conjugal conjugation very strongly, an example of real reasoning: The Sale which is connected directly by the transfer of ownership, and the killing in retribution, where we note that the sale is added to the ownership and it is effecting the ownership directly, and it occur upon the approved actions, therefore, the three main elements had occurred which are nominal, moral and governance. The second: he called it as the metaphorical reasoning, where one the above mentioned three elements is missed, it is divided into six types: Reasoning as a noun; as in the swear under oath for atonement, or a noun with a meaning, such as selling with the intention of the transfer of the property ownership. Or cause-like reasoning, Such as the limit condition reached to justify zakat, were the growth happen in between, while we know that zakat will not occur only because of money growth only. Or a description similar to the reasoning’s, just like the part acceptance or approval in the ownership. Or the reasoning by meaning and judgment, which represented by the kinship and ownership in achieving of the slave release, the latter is the presence of kinship, while the ownership is the reason in meaning and condition. Finally, the reason as an idiom and judgment, such as the traveling in the "shortening of Salah", the "travel" here is an idiom reason, because it is connected to the shortening of the salat, and it is reasoning in its ruling since it is connected directly to the salat shortening without laxity. But "travel" itself, is not a reasoning in meaning, because the ruling is really about hardship not just the travel.