عناصر مشابهة

العلاقة الجدلية بين الفكر السياسي العربي والفكر السياسي الإسلامي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات
الناشر: جامعة فلسطين - عمادة الدراسات العليا والبحث العلمي
المؤلف الرئيسي: بدران، يوسف سعيد إسماعيل (مؤلف)
المجلد/العدد:مج9, ع1
محكمة:نعم
الدولة:فلسطين
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:297 - 321
DOI:10.34027/1849-009-001-011
ISSN:2410-874X
رقم MD:1086958
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
EcoLink
AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 06812nam a22002897a 4500
001 1827500
024 |3 10.34027/1849-009-001-011 
041 |a ara 
044 |b فلسطين 
100 |9 513773  |a بدران، يوسف سعيد إسماعيل  |e مؤلف 
242 |a The Dialectic Relationship Between Arab Political Thought and Political Aspects of Islam 
245 |a العلاقة الجدلية بين الفكر السياسي العربي والفكر السياسي الإسلامي 
260 |b جامعة فلسطين - عمادة الدراسات العليا والبحث العلمي  |c 2019  |g مارس 
300 |a 297 - 321 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a اختلفت آراء المفكرين في طبيعة إشكالية العلاقة بين الفكر العربي والفكر العربي الإسلامي من منظور عدم وجود فروق جوهرية بينهما، وأن الفكر العربي هو جزء من الفكر العربي الإسلامي ولن ينفصل عنه. وفي ضوء ذلك: تحاول الدراسة الوقوف على العلاقة الجدلية بين الفكر العربي والفكر العربي الإسلامي، وينطلق هذا البحث من إشكالية بحثية مهمة تتعلق بالفكر العربي والفكر العربي الإسلامي، بإمكانية الفصل بينهما أو أنهما أطار فكري واحد تطور منذ بداية انتشار الإسلام، من منطلق الوصول إلى تحديد محاور كل منهما. وعليه: تنحصر مشكلة الدراسة بالتساؤل التالي: هل هناك إشكالية في العلاقة الفكرية بين الفكر العربي والفكر العربي الإسلامي؟ واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في تغطية موضوع الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها، ويعد التنوع والتعدد والتركيب أبرز ما يميز الفكر العربي الإسلامي والفكر العربي المعاصر، إذ يتميز بوجود موروث محلي ودخيل، وفيه المعاصر الوافد وغير الوافد، وبين الوافد والموروث هناك تعدد وتنوع كبير في عناصر ومكونات المنظومة الفكرية في العالم العربي والإسلامي، تتفاعل هذه المنظومة بداخلها سائر عناصر المظاهر الثقافية والفكرية والمعرفية فيما بينها، فالفكر العربي ينطوي على ما هو عربي غير إسلامي مثل: الفكر العربي المسيحي واليهودي والصابئي وغيره، والفكر العربي القومي الليبرالي أو الاشتراكي حينما يعالج قضايا ومفاهيم عديدة في سياق عربي قومي بحت بعيدا عن أي سياق ديني، فهو بذلك يكون منفصلا ومستقلا عن الفكر الإسلامي. والفكر الإسلامي ينطوي على ما هو إسلامي بحت وليس عربيا تماما، ويتمثل في الأفكار الإسلامية التي عولجت من غير العرب، أو أفكار سادت في بلدان إسلامية غير عربية، كما توجد أفكار غير عربية وغير إسلامية دخلت حقل الفكر العربي الإسلامي وامتزجت به. 
520 |b The intellectuals' views differed on the nature of the problem of the relation between the Arab intellect and the Islamic intellect from the perspective of the absence of the fundamental differences between them and that the Arabian intellect is part of the the Arabian Islamic intellect and will not be separated from it. In light of this, the study attempts to discuss the dialectic relation between the Arabian intellect and the Arabian Islamic intellect. This research stems from an important research thesis related to the Arab intellect and the Arabian Islamic intellect; with the possibility of separating them or that, they are one intellectual framework that had been developed since the beginning of the spread of Islam, all in order to be able to determine the axes of each of them. Therefore, the problem of the study is summarized within the following question: is there a problem in the intellectual relation between the Arabian intellect and the Arabian Islamic intellect? The study used the analytical descriptive approach to cover the study subject and answer its' questions. Diversity and variation are considered the most distinguishing features of the Arabian Islamic intellect and the modern Arabian intellect. It is characterized by the presence of a local and an exotic heritage; it includes the contemporary expatriate and non-expatriate. Moreover, between the expatriate and the heritage there is great diversity and variation in the elements and components of the intellectual system in the Arabian and Islamic world. Within this system all of the elements of cultural, intellectual and cognitive aspects interacts among themselves; the Arabian intellect involves what is Arabian and not Islamic such as the Christian, Jewish and Sebean Arabian intellect in addition to others. When the National liberal or nationalist Arabian intellect with the various issues and concepts purely through a national Arabian context , far away from any religious context, thus it is separate and independent from the Islamic intellect. The Islamic intellect involves all that is purely Islamic and not entirely Arabian. It is represented in the Islamic thoughts that had been treated by the non-Arabs or the ideas, which spread in non-Arab Islamic countries. In addition to this, there are non-Arabian and non-Islamic ideas that infiltrated the Arabian Islamic intellect and blended within it. 
653 |a الفكر السياسي  |a الفكر الإسلامي  |a السياسة الشرعية  |a الفكر العربي 
692 |a العلاقة الجدلية  |a الفكر السياسي العربي  |a الفكر السياسي الإسلامي  |b Dialectical Relationship  |b The Arab Political Intellect  |b The Islamic Political Intellect 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 011  |e The University of Palestine Journal for Researches and Studies  |f Mağallaẗ ğāmiʿaẗ Filasṭīn li-l-abḥāṯ wa-al-dirāsāt  |l 001  |m مج9, ع1  |o 1849  |s مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات  |v 009  |x 2410-874X 
856 |u 1849-009-001-011.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a EduSearch 
995 |a EcoLink 
995 |a AraBase 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1086958  |d 1086958