عناصر مشابهة

دور الأحباش في إختفاء تابوت العهد أيام منليك الأول 955-930 ق. م.: دراسة في المصادر الحبشية اليهودية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Role of the Abyssinians in the Disappearance of the Ark of the Covenant during the Reign of Menlik 1: A Study on the Jewish Abyssinian Sources
المصدر:مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية
الناشر: جامعة بابل - مركز بابل للدراسات الحضارية والتاريخية
المؤلف الرئيسي: علي، إسماعيل حامد إسماعيل (مؤلف)
مؤلفين آخرين: عيسى، شذى أحمد (م. مشارك)
المجلد/العدد:مج10, ع4
محكمة:نعم
الدولة:العراق
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:483 - 502
DOI:10.33843/1152-010-004-017
ISSN:2227-2895
رقم MD:1086807
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تتناول هذه الدراسة موضوع في غاية الأهمية خصوصاً بالنسبة لليهود والأحباش (الاثيوبيين) والموضوع يدور حول اختفاء تابوت العهد، حيث تشير الرواية اليهودية أن الرب أمر موسى (ع) أن يصنع التابوت أبان خروج بني إسرائيل من مصر، ويضم هذا التابوت الألواح التي دونت عليها الوصايا العشرة، وتشير الرواية التوراتية أن التابوت اختفي فيما بعد في ظروف غامضة، وهذه الدراسة تسلط الضوء على الرواية الحبشية التي تشير أن تابوت العهد اختفي بعد تولي منبليك ملك الحبشة، وأن منليك هو ابن النبي سليمان من ملكة سبأ المدعوة باسم ماكدة أو بلقيس، التي وردت في الكتب السماوية الثلاث من دون ذكر لاسمها الحقيقي، وهو الذي أخذ التابوت وأعطاه للأحباش بعد تتوجيه ملكاً عليهم، ثم لما صنع "اللاويون" تابوت العهد، وضع موسى فيما يقال "التوراة" به، وكذلك "ألواح الوصايا" (أو الوصايا العشر) داخله. ومنذ ذلك الوقت، صار "تابوت العهد" من أقدس ما يملك اليهود عبر تاريخهم بحسب الفكر والعقيدة اليهودية، وقد صار التابوت رمزاً لتأييد الرب (يهوه) لـ "بني إسرائيل" خلال ترحالهم في البرية بعد الخروج من مصر. ومنذ ذلك الوقت، صار هذا التابوت من الرموز الدينية التي اعتز بها اليهود، عبر تاريخهم بحسب الفكر والعقيدة اليهودية، فضلا عن ذلك أصبح رمز لتأييد الرب (يهوه) لــــ: (بني إسرائيل) خلال ترحالهم في البرية بعد الخروج من مصر. لذا حمل البحث مجموعة من التساؤلات، ولعل منها: كيف اختفي التابوت المقدس، ومن فعل ذلك، وماذا حدث للتابوت بعد ذلك؟ وغير ذلك من التساؤلات المنهجية التي سوف تتعرض لها تلك الورقة التي نحن بصدد الحديث عنها. وسوف تناقش هذه الورقة تلك الإشكالية، في ضوء ما ورد من نصوص في متن بحثنا هذا

This study deals with a very important topic, especially for Jews and Ethiopians (Ethiopians), and the topic revolves around the disappearance of the Ark of the Covenant, as the Jewish narration indicates that the Lord commanded Moses (PBUH) to make the coffin during the departure of the Children of Israel from Egypt, and this coffin includes the plates on which the commandments were written. The ten biblical accounts indicate that the sarcophagus subsequently disappeared in mysterious circumstances, and this study sheds light on the Ethiopian account that indicates that the ark of the covenant disappeared after Menblick took over the king of Abyssinia, and that Menelik is the son of the Prophet Solomon of the Queen of Sheba called the name Makda or Belqis, which appeared In the three heavenly books without mentioning their true name, it is he who took the coffin and gave it to the Ethiopians after heading a king over them, then when the "Levites" made the ark of the covenant, Moses placed what is said in the "Torah" with it, as well as the "boards of the commandments" (or the Ten Commandments) inside it. . Since that time, the "ark of the covenant" has become one of the most sacred possessions of Jews throughout their history according to Jewish thought and belief, and the ark has become a symbol of the support of the Lord (Jehovah) for the "Children of Israel" during their travels in the wilderness after leaving Egypt. Since that time, this coffin has become one of the religious symbols that the Jews cherished, throughout their history, their history according to Jewish thought and belief. Moreover, it became a symbol of the support of the Lord (Jehovah) for: (the children of Israel) during their journey in the wilderness after leaving Egypt. So the research bore a series of questions, perhaps including: How did the Holy Coffin disappear, and who did it, and what happened to the coffin after that? And other methodological questions that will be exposed to that paper that we are going to talk about. This paper will discuss that problem, in light of the texts mentioned in the body of our research.