عناصر مشابهة

أسلوبية الإيقاع الخارجي للقصيدة العربية القديمة: دراسة تطبيقية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Stylistics of the Exterior Rhythm of the Ancient Arab Poem an Applied Study
المصدر:مجلة دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية
الناشر: مركز البحث وتطوير الموارد البشرية - رماح
المؤلف الرئيسي: مومني، بوزيد (مؤلف)
المجلد/العدد:مج3, ع5
محكمة:نعم
الدولة:الأردن
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:60 - 74
DOI:10.33953/0381-003-005-027
ISSN:2617-9857
رقم MD:1085265
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:EduSearch
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:في هذا المقال نحاول أن نكشف عن تقنية الطاقات الإيقاعية- أسلوبية الإيقاع الخارجي- والتي دفعتنا إلى ملامسة تلك الجماليات التي تطبع المعلقة وتعكس ثراءها وسرها، وهو ما يزيد من فتح آفاق جديدة للبحث اللغوي ويكرس إمكانية تطبيق المناهج الحديثة على الشعر العربي القديم لمعرفة جماليات النصوص العربية التراثية لتحريرها من ضيق التحاليل القديمة التي تحاصر إبداع الناص وترهن عطاءه بعيدا عن دلالات المعنى. فبدأناه بمقدمة تناولنا فيها علاقة الأسلوبية بالنص الأدبي إذ أنها- وعلى اختلاف الرؤى المطروحة_، تعد واحدة من هذه البدائل التي قدمت نفسها خادمة للقارئ في الكشف الموضوعي عن الظواهر الفنية التي يحملها خطاب نوعي معين، سواء أكان شعرا أم نثرا، متخذة في ذلك- على اختلاف منطلقاتها -اللغة مادة لها، على أساس أن الخطاب النوعي تتشكل بنيته وتتوحد شعريته ودرجة انزياحه، انطلاقا من هذه المادة ووحداتها، على اختلاف مستوياتها الصوتية والصرفية والتركيبية والدلالية، ثم تناولنا الجانب الصوتي باعتباره مكونا أساسيا وجماليا في البناء الشعري، إذ أنه تنظيم فني للنظام الصوتي في اللغة، وقد عملت الحداثة الشعرية على توسيع دائرته وجعلته لا يقتصر على الوزن والقافية، بل تعداهما إلى طبيعة التراكيب اللغوية، كالتقابل والتكرار والتنويع والتوزيع... وظهر ما يسمى بالموسيقى الداخلية، هذا المصطلح الذي أخذ تعريفات عديدة حاولنا تلخيصها، ثم تطرقنا إلى المستوى العروضي وعرجنا على أصوات القافية ودلالاتها، ثم التقابل والتقارب، وفي الأخير التصريع. وقد اخترنا المنهج الوصفي الذي يصف الظاهرة وصفا علميا مرتكزا على التحليل أثناء التطبيق، لنصل في الأخير إلى أن هناك عدة توجهات شهدها الفكر النقدي العربي الحديث يجب تشجيعها كونا متطلعة إلى إعادة قراءة التراث العربي بمقاربات حدثية تنحو سبيل الموضوعية وتبتعد قدر الإمكان عن الأحكام الذاتية المعيارية التي تنطلق من فرضيات هي في حقيقة الأمر نتائج قبل البحث، وأحكام مسبقة قبل المعالجة، لاعتقادنا الراسخ بأن الشعر العربي )قديمة وحديثه) حقل جمالي ومعرفي مثير للأسئلة، ومشبع بالرؤى والتصورات التي تستوقف المتأمل وتتطلب دراسات متخصصة وواعية.

In this article, we are trying to reveal the technique of rhythmic energies - the style of the outer rhythm - which led us to touch those aesthetics that print the pending and reflect its richness and its secret, which increases the opening of new horizons for linguistic research and devotes the possibility of applying modern approaches to ancient Arab poetry to know the aesthetics of Arabic texts Heritage to free it from the narrow old analyzes that surround the creativity of the people and mortgaging its bid away from the connotations of meaning. We started it with an introduction in which we dealt with the stylistic relationship with the literary text as it _ and the various visions presented _ is considered one of these alternatives that presented itself as a service to the reader in the objective disclosure of the technical phenomena carried by a specific qualitative discourse, Whether it is poetry or prose, taken in that - in all its different starting points - language is its subject, on the basis that the qualitative discourse is formed by its structure and its poetry and degree of displacement are formed, starting from this article and its units, according to its different vocal, morphological, structural and semantic levels, then we dealt with the phonemic aspect as a component Fundamentally and aesthetically in poetic construction, as it is an artistic organization of the vocal system in the language, and poetic modernity has expanded its circle and made it not limited to weight and rhyme, but rather transcends them to the nature of linguistic structures, such as convergence, repetition, diversification, distribution ... and the so-called internal music appeared, this term that took many definitions that we tried to summarize, then we touched on the performative level and introduced us to the rhymes voices and their connotations, then the convergence and convergence, and in the end the wrestling. We have chosen the descriptive approach that describes the phenomenon and a scientific description based on the analysis during application, to arrive at the end that there are several trends witnessed by modern Arab critical thought It should be encouraged, as it is looking forward to re-reading the Arab heritage with modernist approaches that approach the objectivity and move as far as possible away from the normative subjective judgments that proceed from hypotheses that are in fact results before research, and pre-judgments before treatment, because we firmly believe that Arab poetry (ancient and modern) is an aesthetic and epistemic field Exciting imbued with insights and perceptions that stop the meditator and require specialized and informed studies