عناصر مشابهة

المقامات: المفهوم والعناصر والنشأة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Constructed: Concept, Elements and Origin
المصدر:مجلة الدراسات الإنسانية والأدبية
الناشر: جامعة كفر الشيخ - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: القرالة، إلهام إسليم سلمان (مؤلف)
المجلد/العدد:ع15, مج3
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:1125 - 1161
ISSN:2314-7431
رقم MD:1085079
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Constructed: concept, elements and origin It is one of the most prominent artistic prose styles that appeared in Arabic literature in the Abbasid period and has. continued throughout later ages in sophisticated and changing forms and features. In the observation of the concept of the establishment, we find that there is a link between the concept of language and the concept of conventional, it is in the name of the name of the place of the work, and expanded it included sit and sit, which in the term a story that revolves in a single council. - The characteristics of the general characteristics that the style is filled with the verbal industry of genetics and obedience and lull commitment to the carpet, and also overcome the strange words of the of the goal and a clear educational benefit to the language. It is full of stories, judgment and preaching. As the hero revolves incidents of piles around him, and narrated narration of those events. - Most of them are fraudulent and country-driven to earn a living It usually includes a funny story about one of the, the class of clever scoundrels who plunder the money of simple people with trickery, intelligence and intelligence. There are three main elements for the establishment: the narrator who conveys it from a council where he speaks. The hero: The story revolves around him and ends with his victory every time. The knot is woven around it and may be far from decent morals and sometimes it is thick. - Historians of literature have almost gathered throughout the ages that the origin of the is purely oriental, but they differ in the time of this origin and the author of the credit, as well as in its origin. The dispute revolves around three flags that lived between the third and fourth centuries AH, namely Badi'zaman Al-Hamzani, Ibn Duraid and Ibn Fares. - Badi Zaman Hamathani is the first to launch the name of the Maqamat on this literary work, characterized by the sanctity of the shortness and ease of language and clarity and spirit of humor, and therefore has received great acceptance in the minds of contemporary, and it is the first that reached us from this literary art. - Abu al-Qasim al-Hariri is a disciple of Badi'zaman in the art of He is more concerned with the cities of Badi'zaman, and his stances are often longer than those of his teacher, because he may gather two stories in one place. His abbeys are also characterized by an abundance of words and many synonyms. Or on excessive hair.

تعد المقامة أحد ألوان النثر للفني البارزة التي ظهرت في الأدب العربي في العصر العباسي، وظلت ممتدة عبر العصور لللاحقة في أشكال وسمات متطورة ومتغيرة. وعند رصد مفهوم المقامة نجد أن ثمة علاقة دلالية بين المفهوم اللغوي والمفهوم الاصطلاحي لها، فهي في اللغة اسم لموضع القيام، وتوسع فيها فشملت موضع القيام والجلوس، وهي في الاصطلاح قصة تدور أحداثها في مجلس واحد. - للمقامة سمات عامة منها أن أسلوبها مملوء بالصناعة اللفظية من جناس وطباق والتزام تام بالسجع، كما تغلب على ألفاظها الغرابة لما للمقامات من غاية وفائدة تعليمية واضحة تجاه اللغة. وهي مليئة بالقصص والحكم والمواعظ. كما أن بطلا تدور حوادث المقامات حوله، وراوية يروي تلك الأحداث. - يدور أغلبها على الاحتيال وللطواف بالبلدان لجلب الرزق. فهي تتضمن عادة قصة طريفة حول أحد المكدين، وهم فئة المحتالين الأذكياء البلغاء الذين يبتزون أموال البسطاء من الناس بالحيلة والفطنة والذكاء. - للمقامة عناصر ثلاثة رئيسة، هي: الراوي الذي ينقلها عن مجلس تحدث فيه، البطل: تدور القصة حوله وتنتهي بانتصاره في كل مرة، العقدة: تحاك حولها المقامة وقد تكون بعيدة عن الأخلاق الكريمة وأحيانا تكون سمجة. - يكاد يجمع مؤرخو الأدب عبر العصور أن نشأة المقامات شرقية بحتة، لكنهم يختلفون في زمن هذه النشأة وصاحب الفضل فيها، وكذلك في منشئها، ويدور الخلاف حول ثلاثة أعلام عاشوا بين للقرنين الثالث والرابع الهجري، وهم بديع الزمان الهمذاني وابن درين وابن فارس. - بديع الزمان الهمذاني هو أول من أطلق اسم المقامات على هذا العمل الأدبي، وتتميز مقاماته بقصرها وسهولة لغتها ووضوحها وروح الفكاهة فيها، ولنلك لاقت قبولا عظيما في نفوس معاصريه، كما أنها أول ما وصل إلينا من هذا لفن الأدبي. - أما أبو القاسم الحريري فهو تلميذ بديع الزمان في فن المقامات، وهو في مقاماته أكثر تعلقا بالحواضر من بديع الزمان، ومقاماته في الغالب أطول من مقامات أستاذه، لأنه قد يجمع خبرين في مقامة واحدة، وتتميز مقاماته كذلك فيض الألفاظ وكثرة المترادفات ومعاقبة الجمل على المعاني أو على الإكثار من الشعر.