عناصر مشابهة

آيات مثل الحياة الدنيا في القرآن الكريم: تفسير تحليليا

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Verses the likeness of the Life of the in the Holy Quran: Analytical Explanation
المصدر:مجلة العلوم الشرعية
الناشر: جامعة القصيم
المؤلف الرئيسي: إمرير، محمد أديب بن محمد شكور محمود (مؤلف)
المجلد/العدد:مج14, ع1
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1442
الصفحات:104 - 153
ISSN:1658-4066
رقم MD:1079094
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:Qur'anic discourse styles vary in meanings for the purpose of understanding and communicating content, and among these methods is the method elaborated by the example, which brings the image to a simple and easy way. Most of the people adhered to the currant life, and reassured it, until it became their goal, and they left the afterlife, but disbelieved the existence of another life. Hence the Qur’anic discourse came with three examples that talk about the same as the currant life in three position in Quran: Yunus verse (24), and the CAVE verse (45), and the IRON verse (20), in which they show that the first life is a short vanity, with no security and no stability, and it is fleeting, and that it contains decorations, money and children that are nothing but mortal matters that are of no use except what was in obedience God Almighty and His pleasure, and that the real life is the eternal life that is continuous, in which there is no interruption, which is the afterlife, and in which sucking Eternal man sees either a paradise as wide as the heavens and the earth, or a constant, unlimited torture. The research was divided into the following form: an introduction, a preamble, and three sections. The preliminary talked about the meaning of the proverb in language and idiom, the types of proverb, and its types in the Qur'an, and the first topic: the researcher talked about the verse of Surat Yunus, and the second topic: on the verse of Surat Al-Kahf And the third topic: discussed the verse of Surat Al-Hadid, and the hadith included in the three investigations on an analysis of the verses in terms of the relevance of each verse with what was before and after, the reason and place of its descent, the meanings of the vocabulary, the expressions of some words, rhetoric, the general meaning, then the gaudiness, and the research was concluded with the conclusion That included the most important findings of the researcher.

تتنوع أساليب الخطاب القرآني؛ تقريبا للمعاني، وتسهيلا للفهم، وتبليغا للمحتوى، ومن هذه الأساليب أسلوب المثال، الذي يقرب الصورة إلى الأذهان بسهولة ويسر. وقد تمسك أكثر الناس بالحياة الدنيا، واطمأنوا بها، حتى أصبحت هدفهم، وتركوا الحياة الآخرة، بل كفروا بوجود حياة أخرى، ومن هنا جاء الخطاب القرآني بأمثلة ثلاثة تتحدث عن مثل الحياة الدنيا في ثلاث سور، هي: يونس آية (24)، والكهف آية (45)، والحديد آية (20)، يبين فيهن أن الحياة الدنيا هي غرور فانية قصيرة، لا أمان لها ولا استقرار، سريعة الزوال، وأن ما فيها من زخارف وزينة وأموال وأولاد ما هي إلا أمور فانية لا فائدة منها إلا ما كان في طاعة الله تعالى ورضوانه، وأن الحياة الحقيقية هي الحياة الأبدية المستمرة، التي لا انقطاع فيها، وهي الحياة الآخرة، والتي يكون فيها مصير الإنسان الأبدي إما إلى جنة عرضها السماوات والأرض، أو عذاب شديد مستمر غير منقطع. وجاء البحث مقسما على الشكل الآتي: مقدمة، وتمهيد، وثلاثة مباحث، فالتمهيد تحدث عن معنى المثل في اللغة والاصطلاح، وأنواع المثل، وأنواعه في القرآن،...، والمبحث الأول: تحدث عن آية سورة يونس، والمبحث الثاني: عن آية سورة الكهف، والمبحث الثالث: تحدث عن آية سورة الحديد، وتضمن الحديث في المباحث الثلاثة على تحليل للآيات من حيث ارتباط كل آية بما قبلها وبما بعدها، وسبب ومكان نزولها، ومعاني المفردات، والإعراب لبعض الكلمات، والبلاغة، والمعنى العام، ثم الهدايات، وختم البحث بالخاتمة التي تضمنت أهم النتائج التي توصل إليها الباحث.