عناصر مشابهة

القول المبين في حكم الزكاة على المهنيين والضريبة عليهم كبديل: تأصيل ودراسة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Obvious Opinion Regarding the Ruling of Zakat on Professionals and Tax them as an Alternative: Fundamental Study
المصدر:مجلة جامعة الملك عبدالعزيز - الآداب والعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة الملك عبدالعزيز
المؤلف الرئيسي: الزهراني، عدنان بن جمعان (مؤلف)
المجلد/العدد:مج28, ع14
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:62 - 141
DOI:10.4197/Art.28-14.3
ISSN:1319-0989
رقم MD:1078139
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 09210nam a22002537a 4500
001 1817811
024 |3 10.4197/Art.28-14.3 
041 |a ara 
044 |b السعودية 
100 |9 115483  |a الزهراني، عدنان بن جمعان  |g Al-Zahrani, Adnan  |e مؤلف 
245 |a القول المبين في حكم الزكاة على المهنيين والضريبة عليهم كبديل:  |b تأصيل ودراسة 
246 |a The Obvious Opinion Regarding the Ruling of Zakat on Professionals and Tax them as an Alternative:  |b Fundamental Study 
260 |b جامعة الملك عبدالعزيز  |c 2020 
300 |a 62 - 141 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a إن المنهج الذي اختاره ولاة الأمر في هذه البلاد حفظها الله، منهج جعل المرجعية في كل أعمالها للكتاب والسنة؛ ففي المادة السابعة من النظام الأساسي للحكم الصادر بالأمر الملكي رقم أ/90 وتاريخ 27/8/1412ه ما نصه: "يستمد الحكم في المملكة العربية السعودية سلطته من كتاب الله تعالى، وسنة رسوله. وهما الحاكمان على هذا النظام وجميع أنظمة الدولة" وفي المادة الثامنة ما نصه: "يقوم الحكم في المملكة العربية السعودية على أساس العدل والشورى والمساواة، وفق الشريعة الإسلامية"، وتأتي هذه الدراسة عملا بهذا المنهج، الذي يعتمد على كتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم، ويقوم بالعدل، ويأخذ بالشورى، ويساوي بين الناس، طبقا لأحكام الشريعة الغراء، ولما كان البحث العلمي من الطرق المشرعة والسبل الممهدة، لتبادل الرأي، وبذل النصح، رأى الباحث بوصفه مهنيا، وذا تجربة في هذا المضمار، ولديه ما يقوله في صدد موضوع حادث كهذا، ويصنف ضمن فقه الواقعات والنوازل الحديثة، لاسيما في بلادنا حماها الله، باعتبار التطبيقات المتعلقة بالضريبة تتصف بالحداثة، ولا تزال في طريقها للتبلور، والوضوح، لكل هذا بدا للباحث تقديم دراسة في هذا الشأن، بسبب ما لاحظه من عدم دقة في التنفيذ، و قصور في التصور، حسب وجهة نظره، ما لعله يسهم في ترشيد العمل، ويضع بصمة لتطوير هذا القطاع، لأن الدراسة الماثلة، لا تقرر المبادئ في خصوص ما يفرض على المهني، وإنما تقرر ما هو أبعد من ذلك؛ إذ تنبه إلى أن السياسات الاقتصادية ما هي إلا انعكاس للتوجهات العقائدية والأفكار التي يؤمن بها من يقرر تلك السياسات، وأن الخطوات في شتى المجالات يجب أن تنطلق بانسجام مع تلك التوجهات العقائدية والفكرية، هذه الدراسة تقرر أن فرض الزكاة على المهني بوصفه صاحب مهنة، غير صحيح، ولا يوجد عليه دليل، ولا قائل به في كل تراثنا الفقهي، وأما فرض الضريبة على المهني فهو شيء سائغ، لا غبار عليه، ولكن بشروط أهمها أن تتصف بالعدالة الأفقية: تعني معاملة المكلفين المتشابهين في الظروف معاملة متشابهة، وبالعدالة الرأسية: تعني معاملة المكلفين المختلفين في الظروف معاملة مختلفة، وهذا ما تم التأكيد عليه أثناء الدراسة إذ أوضحت أن الضريبة الوحيدة التي يمكن أن تفرض على المهني، هي ضريبة الدخل، ولا يقبل فرضها عليه؛ بناء على معايير الضريبة الجيدة، إلا أذا تم فرض ضريبة الدخل على الآخرين طبقا لقاعدة العدالة الأفقية المذكورة آنفا، وأما ما يتصل بفرض ضريبة القيمة المضافة على المهني؛ فهذا ليس عدلا؛ لأنها بالضرورة تصبح ضريبة دخل، وقد ذكرت سبب ذلك، وعليه لا يقبل فرضها عليه، لأنه يصبح ضحية للازدواج الضريبي، وهو ما شرحته خلال الدراسة. وأنا إذ أقدم هذا البحث أقدمه نصحا لله تعالى ولرسوله وللأئمة المسلمين وعامتهم، سائلا الله تعالى أن يجعله خالصا لوجهه الكريم. هذا وصلى الله وسلم وبارك على سيدنا محمد وآله وصحبه 
520 |b there is no doubt that the way chosen by the rulers of this country, may God protect it, made reference in all its works and acts for the Quran and the Sunnah; as the seventh article of the Basic Law of Ruling which is issued by the Royal Decree No. A/ 90 dated 27/8/1412 AH states: “The ruling in the Kingdom of Saudi Arabia derives its authority from Quran and Sunnah of the prophet and they are the rulers over this law and all state laws”, and the eighth article states: "The ruling in the Kingdom of Saudi Arabia is based on justice, mutual consultation "Shura", and equality in accordance with Sharia law." This study is an application based on this approach, which is depending on Quran and Sunnah, and based on justice, Shura, and equality between people according to the provisions of Sharia. Whilst scientific research is one of the legitimate ways which paves the way for exchanging opinions and providing advice; the researcher in his capacity as a practitioner, and has experience in this regard, and has something to add about a new topic like this which is classified within the jurisprudence of contemporary issues, especially in our country, may God protect it, considering that applications related to tax are characterized as contemporary issues, and it is still on its way to take shape and clarity; Therefore, the researcher tries to present a study in this regard because of the inaccuracy he observed in the implementation and the lack of perception according to his point of view, in which it may contribute to rationalizing the work, and leaves an influence on the development of this sector, as this presented study does not determine the principles concerning what is imposed on the practitioner, it rather determines what is beyond that where it draws attention that economic policies are nothing but a reflection of the ideological attitudes and ideas which those who determine those policies believe in, in addition to that steps in various areas should be launched in harmony with those ideological and intellectual trends. This study determines that imposing zakat on the practitioneras a man of a profession is incorrect and there is no supporting evidence for it and no scholar has said something like that in our entire jurisprudential heritage. As for imposing tax on the practitioner, it is something that is justifiable, but with certain conditions. The most important of which is that it should be characterized by horizontal justice: It means treating similar taxpayers alike, and vertical justice: It means treating different taxpayers in circumstances differently. This was emphasized during the study, as the study showed that the only tax that can be imposed on the practitioner is the income tax, and it is not accepted to impose such tax, in accordance with good tax standards, unless the income tax is imposed on other similar professions which is in accordance to the aforementioned horizontal justice rule. As for the imposition of value-added tax on the professional, this is not fair; because it necessarily becomes an income tax, and I mentioned the reason for that, and accordingly it is not accepted to be imposed on the practitioner, because he becomes a victim of double taxation, which is discussed in this study. I conclude this research sincerely for the sake of Allah the Almighty, His Messenger, the Muslim rulers and Muslim people. Prayers and blessings be upon his prophet, household and companions. 
653 |a زكاة المال  |a ضرائب الدخل  |a الأحكام الشرعية  |a القوانين والتشريعات  |a السعودية 
773 |4 العلوم الإنسانية ، متعددة التخصصات  |6 Humanities, Multidisciplinary  |c 003  |e Journal of King Abdulaziz University - Arts and Humanities  |f Maǧalaẗ ǧameʼaẗ al-malīk Abdul Aziz. Al-adab wa al-uʼlum al-īnsaniaẗ  |l 014  |m مج28, ع14  |o 0411  |s مجلة جامعة الملك عبدالعزيز - الآداب والعلوم الإنسانية  |v 028  |x 1319-0989 
856 |u 0411-028-014-003.pdf 
930 |d y  |p y  |q n 
995 |a AraBase 
995 |a HumanIndex 
999 |c 1078139  |d 1078139