عناصر مشابهة

Preparing Teachers of Learning Disabilities to Identify and Support Students with Giftedness and Learning Disabilities "SGLD" through Professional Development According to the Kingdom of Saudi Arabia’s 2030 Vision

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة العلوم الإنسانية
الناشر: جامعة حائل
المؤلف الرئيسي: Alsamiri, Yasir Ayed (مؤلف)
المجلد/العدد:ع5
محكمة:نعم
الدولة:السعودية
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1441
الصفحات:133 - 143
ISSN:1658-8819
رقم MD:1072271
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:English
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهمية إعداد معلمي الطلبة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم للمساهمة في تحقيق رؤية المملكة العربية السعودية ٢٠٣٠. واستخدم البحث النوعي وكانت أداة الدراسة (مقابلات)، وتكونت العينة من مقابلة 18 من معلمي صعوبات التعلم في منطقة المدينة المنورة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: غياب التطور المهني الخاص بمعلمي الطلبة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم. والتخطيط من أجل التطور المهني لتحقيق رؤية المملكة العربية السعودية ٢٠٣٠. كما تشير النتائج إلى أن هناك حاجة لبناء قدرات معلمي الطلبة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم وتطويرها بما يتماشى مع رؤية المملكة العربية السعودية ٢٠٣٠. كما يجب أن تقود وزارة التعليم في المملكة العربية السعودية عملية بناء هذه القدرات للمعلمين وتطويرها. كما تساعد نتائج الدراسة المعلمين على البحث عن الأساليب المثلى للتعرف على الطلبة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم ودعمهم من أجل تحقيق رؤية المملكة العربية السعودية ٢٠٣٠. وأوصت الدراسة أن على وزارة التعليم توفير مدارس واستراتيجيات تقويم وبيئات تعلم داعمة لتعزيز قدرة المعلمين على تلبية احتياجات الطلبة الموهوبين ذوي صعوبات التعلم لتحقيق رؤية المملكة العربية السعودية 203.

This study aimed to identify the importance of preparing teachers of students with learning disabilities to help realise the Kingdom’s Vision 2030. The researcher conducted the qualitative approach (interviews) by holding interviewing with 18 teachers of learning disabilities from Al Madinah. The study has concluded a number of resulted through the two sections. Frislly, absence of SGLD-Specific Professional Development and the secondly, and the planning of professional development to achieve Vision 2030. The findings suggest that there is a need for capacity building of SGLD teachers in keeping with Saudi Arabia’s Vision 2030. The capacity-building process should be spearheaded by the Ministry of Education in Saudi Arabia. The results will help teachers to seek optimal methods to identify and assist SGLD to achieve this aim. The findings have implications for the Ministry of Education, which needs for schools and assessment systems to provide identification processes and supportive learning environments to enhance teachers’ ability to meet the needs of SGLD to achieve Vision 2030.