عناصر مشابهة

اختلافات المعتزلة في توحيد الأسماء والصفات

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Mutazili Differences in the Standardizing Names and Attributes
المصدر:المجلة العلمية لكلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين والدعوة بالزقازيق
المؤلف الرئيسي: العنزي، ليلى بنت ناوى بن نجيب (مؤلف)
المجلد/العدد:ع32, ج2
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2020
الصفحات:551 - 622
DOI:10.21608/FRAZ.2020.95793
ISSN:2357-0660
رقم MD:1069396
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:هدف البحث إلى إظهار وإبراز اختلاف المعتزلة في توحيد الأسماء والصفات، وبيان بطلان مذهب المعتزلة في توحيد الأسماء والصفات في ضوء الكتاب والسنة، ووفق منهج السلف. واعتمد البحث على المنهج الاستقرائي الاستنتاجي، يشتمل البحث على مقدمة، وتمهيد، ومبحثان، تناول المبحث الأول اختلاف المعتزلة في الأسماء، وتناول المبحث الثاني اختلاف المعتزلة في الصفات، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج من أهمها: تعارض أقوالهم في مأخذ أسماء الله الحسنى: فالبغداديون على أن أسماء الله تعالى توقيفية، ولا مدخل للعقل فيها، وأما البصريون: فليست موقوفة عندهم على السمع، بل يجوز إثباتها من طريق اللغة والعقل والقياس، إن صح معناها في اللغة، ولم تدل على معنى قبيح في نظرهم وعقلهم. وتعارضهم في المنهج العام في أسماء الله الحسنى؛ فمنهم من ادعى أن أسماء الله تعالى متباينة، وادعى قوم أنها مترادفة، مع اتفاقهم على أنها محضة لا معاني لها. وتعارض أقوالهم في إثبات بعض الصفات على وجه العموم؛ فمذهب أبي الحسين البصري المعتزلي على القول بثبوت بعض الصفات كالعلم والقدرة والحياة، ومذهب البصريين على القول بها كذلك من حيث الإقرار الظاهري، ويقابلهم مذهب معتزلة بغداد وهم أشد غلواً في البدعة والنفي، فنفوا هذه الصفات ولم يثبتوها.

The research aimed to highlight the difference of Mutazili differences in the standardizing names and attributes, and to clarify the invalidity of the Mutazili creed in the standardizing names and attributes in the light of the Qur’an, Sunnah and according to the predecessor method. The research relied on the deductive inductive approach. The research includes an introduction, a preface, and two chapter. The first chapter about the difference of Mutaziliin names, and the second chapter about the difference of Mutaziliin attributes. The research indicated a set of results, the most important are: Mutazili statements are different about the names of Allah: Baghdadis believed that the names of Allah Almighty are eternal, and the mind could not interfere with them. As for the Basrans: they are not dependent on their hearing, but it is permissible to prove them through language, reason and measurement, if their meaning is correct in the language, and did not indicate an ugly meaning in their vision and mind. And opposes them in the general approach in the names of Allah; some of them claimed that the names of Allah Almighty are different, and others claimed that these names are synonymous, with their agreement that it is pure and has no meanings. Their statements are different to proving some attributes in general, as the Abu Al-Hussein Al-Basri Al-Mutazili doctrine believed in proven some attributes, such as science, ability and life, and the Basransd octrine believed in terms of apparent recognition, where they are opposed by Mutazili doctrine of Baghdad, who are more exaggerated in hyperbole and deny, so they denied these attributes and did not prove them.