عناصر مشابهة

اختلاف الأصوليين في دلالة الأمر المطلق على الفور وأثره في الفروع الفقهية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Disagreement Among the Jurisprudents Regarding the Meaning of General Orders and its Effect on the Jurisprudential Branches
المصدر:مجلة الزهراء
الناشر: جامعة الأزهر - کلیة الدراسات الإسلامیة والعربیة للبنات بالقاهرة
المؤلف الرئيسي: محمود، صفاء قرنى محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع29
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2019
التاريخ الهجري:1441
الصفحات:105 - 268
DOI:10.21608/zjac.2019.71441
ISSN:1110-3825
رقم MD:1051056
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:اهتم علماء الأصول قديما وحديثاً بالكتابة في الأوامر الشرعية حتى لا يكاد يخلو مؤلف أصولي منها، بل صدرت بعض كتب الأصول بباب الأمر والنهي؛ لأن بهما يعرف الحلال من الحرام، وبهما تثبت أكثر الأحكام، وعليهما مدار تكاليف الإسلام. يهدف البحث إلى معرفة الأوامر الشرعية المطلقة هل تقضى الامتثال على الفور أو يجوز التأخير، وتطبيق القاعدة الأصولية –موضوع البحث-على الفروع الفقهية، واتبع البحث المنهج الاستقرائي والاستنباطي. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث اتفاق العلماء على أن وضعية أفعل إذا قيدت بوقت سواء أكان مضيفا كصيام رمضان، أم موسعا كصلاة الظهر كانت بحسب ما قيدت به، والأمر يفيد الفور إذا اقترن بما يفيد الفورية، ويفيد التراخي إذا اقترن بما يفيد التراخي، وهذا محل اتفاق بين العلماء أيضا، والمبادرة والمسارعة إلى فعل المأمور به منوب إليها باتفاق العلماء، فعلى المكلف أن يسارع إلى فعل ما أوجب الله تعالى عليه حتى تبرأ ذمته. اختلاف العلماء في حكم الأوامر المطلقة عن التقييد بزمن، ولم توجد قرينة تدل على المراد منها هل تقتضي الفور أو لا على أربعة مذاهب، الراجح منها أن الأمر المطلق لا يدل على فور ولا على تراخ، بل يدل على مجرد طلب الفعل وهذا المذهب فيه توسعة وتيسير على المكلفين، أما المذهب القائل بوجوب الفور ففيه تضييق لما وسعه الشارع. أن القول بالتراخي هو بعينه القول بأن الأمر المطلق يدل على مجرد طلب الفعل-كما صرح بذلك غير واحد من الأصوليين، وذلك لأن القائلين بالتراخي أرادوا بذلك جواز تأخير الفعل المأمور به عن أول وقت الإمكان، وليس معناه وجوب التأخير. سبب الخلاف في هذه المسألة: أن الأوامر الشرعية وردت تارة مستعملة في الفور، وتارة مستعملة في التراخي. وأنه لم يصح عن الأئمة الأربعة نص في دلالة الأمر على الفور أو غيره، وما نسب إليهم من أقوال في هذه المسألة فهم من فروعهم الفقهية. ووقوع اضطراب واختلاف في هذه المسألة في نسبة الأقوال إلى أصحابها، وأن الخلاف في هذه المسألة خلاف معنوي حيث تأثر به اختلاف الفقهاء في كثير من الفروع الفقهية

Ancient and contemporary scholars of jurisprudence have been interested in legal orders. Legal orders exist in every jurisprudent books. Some jurisprudent books started with chapters concerned with commandment and prohibition through which lawful and unlawful issues are recognized, and many rulings are proven. The present study aims at determining whether general legal orders should be fulfilled immediately or could be postponed. It also aims at appling the jurisprudent rule – the topic of the study- on the jurisprudential branches. The study adopts an inductive deductive approach. It arrives at a number of conclusions as follows. Scholars have agreed that when the imperative form “Eif’al” [do] is constrained by a certain time (either very specific as in the fasting of Ramadan or ample of time as in the prayer of Al-Zuhr), the ruling is executed in accordance with the time specified; rulings based on the imperative form should be executed at once when indicators of immediacy are provided; rulings based on the imperative form could be postponed when procrastination is indicated. Scholars have agreed on this point. They also have agreed that carrying out orders quickly is desirable. As a result, legally competent Muslims should speed up and do what Allah Almighty has ordered so as to free oneself from guilt. Scholars of the four major schools of thought have disagreed about the legal ruling of general orders that are not constrained by a specific time and no indicators of immediacy or procrastination are provided. The most plausible opinion states that general orders indicate neither immediacy nor procrastination; rather, they indicate the mere execution of the order. This opinion makes things easy for legally competent Muslims. As for the school of thought that necessitates carrying out orders immediately make things difficult unnecessarily. The reason behind disagreement over this issue is that legal orders are stated sometimes with indicators of immediacy, and other times with indicators of procrastination. There is no evidence supporting that the four Imams of the four major schools of thought have agreed that the imperative form should be executed at once or not; attribution of such view to the four Imams is understood from their jurisprudential branches. There is a turmoil and disagreement concerning this issue of attributing views. Disagreement over this issue is a moral one as jurisprudents in turn have disagreed over many of the jurisprudential branches