عناصر مشابهة

من مظاهر عناية السلطان أحمد المنصور الذهبي بالخط العربي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:A manifestation of Sultan Ahmad al-Mansur al-Dhahabi’s attention to Arabic calligraphy
المصدر:آفاق الثقافة والتراث
الناشر: مركز جمعة الماجد للثقافة والتراث - قسم الدراسات والنشر والشؤون الخارجية
المؤلف الرئيسي: خلفي، عبدالحكيم حمادي (مؤلف)
المجلد/العدد:مج28, ع109
محكمة:نعم
الدولة:الإمارات
التاريخ الميلادي:2020
التاريخ الهجري:1441
الصفحات:71 - 87
ISSN:1607-2081
رقم MD:1047239
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:أسهم المغاربة عبر العصور في العناية بالخط العربي بتعلمه وتعليمه، وتطوير رسمه وتنويعه، تاركين بصمتهم المتميزة في حروفه، إلى أن استقل عن الخطوط المشرقية وتمايز عنها في شكله وخصائصه، عبر رحلة طويلة امتدت من الفتح الإسلامي إلى العهد المريني، وهو العهد الذي استكمل فيه الخط المغربي شكله النهائي، (1) ليعرف بعدها اهتماما خاصا من طرف الدولة السعدية، وبخاصة مع سلطانها أحمد المنصور الذهبي.

The Sultans of Morocco generally had a special interest in Arabic calligraphy, as many of them were very good at writing in a variety of scripts, which they showed in a series of copies that they copied with their own hands, especially those relating to copies of the Holy Qur’an. I have previously traced the biographies of a few of these sultans who practiced virtually the art of calligraphy and writing, in a previous research, and sultan al-Dhahabi was among those I mentioned, but what I reported did not do him his right, compared to the great services that he gave to Arabic calligraphy, and on many levels. The idea of singling out this unique personality with research that gathers scattered news about this subject continues to impose strongly, especially since we lack the writings that dealt with this artistic and bright aspect of his life. It is the aspect that we will try to shed light on through this research named; “A manifestation of Sultan Ahmad al-Mansur al-Dhahabi’s attention to Arabic calligraphy”.