عناصر مشابهة

المصلحة المعتبرة في عقوبة الإعدام تعزيرا في الفقه الإسلامي وقانون العقوبات اليمني

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة الجامعة الوطنية
الناشر: الجامعة الوطنية
المؤلف الرئيسي: الذماري، محمد محمد يحيى (مؤلف)
المجلد/العدد:ع8
محكمة:نعم
الدولة:اليمن
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:1 - 52
DOI:10.46514/1971-000-008-001
ISSN:2519-6022
رقم MD:1045070
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:المقدمة: \nالحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على المبعوث رحمة للعالمين، سيدنا ونبينا محمد، وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين، أما بعد: \nفان الإسلام دين عظيم شرع لنا من الوسائل والأحكام والمصالح ما فيه خير للعباد، ومن ذلك: عقوبة الإعدام التي شرعها الله عز وجل لحماية مقاصد الشريعة، ومنها: حماية النفس البشرية، واستئصال الأفراد الفاسدين الذين لا يرجى صلاحهم. \nوليس في أي عقوبة مما جاء بها الإسلام قسوة، إذا ما علمنا أن الشريعة الإسلامية تكفل لجميع الأفراد وتضمن لهم سبل العيش الكريمة وتكافؤ الفرص، وفي هذه الحالة كان لزاما على كل شخص عدم التعرض لأدنى أذى في حقوق الآخرين؛ فمن توفرت له أسباب الحياة الكريمة ثم يسلك سبيل الجريمة يستحق أن ينال عقابا صارما لاستئصال الإجرام، وإن أدى ذلك إلى استئصال المجرم نفسه رحمة وصلاحا لباقي المجتمع، فالآكلة إذا ظهرت في أي عضو من أعضاء الجسد تستأصل حفاظا على الباقي، ومن الحماقة بمكان أن لا يستأصلها الطبيب رأفة منه بالمريض؛ لأنها سوف تأتي على العضو وعلى الجسد كله، وكذلك العقوبات في الإسلام لو طبقت على عشرات من مستحقيها فإنها ستردع البقية عن ارتكاب الجريمة، وتنقذ المجتمع من شرهم، فلابد من تحمل الضرر الأخف لدفع الضرر الأشد. \nومن العقوبات في الإسلام، عقوبة الإعدام تعزيرا، والقاعدة في عقوبة التعزير ألا تكون مهلكة، ومن ثم فلا يجوز في التعزير قتل ولا قطع، لكن الكثير من العلماء أجازوا استثناء من هذه القاعدة العامة أن يعاقب بالقتل تعزيرا إذا اقتضت المصلحة العامة ذلك، أو كان فساد المجرم لا يزال إلا بقتله، فالضرورات الاجتماعية هي المسوغ الوحيد لإقرار الشريعة هذا النوع من جرائم التعازير، وتكمن هذه الضرورات في (حماية نظام الجماعة وضوابطها العامة) وهذا يقتضي وجود نصوص مرنة؛ فقد يفلت المجرم من أحكام النصوص الجامدة، لكنه لن يستطيع أن يفلت من النصوص المرنة، وهي النصوص الملائمة لكل آن وحين، وملائمة لحاجات الجماعة. \nومن هنا كان اختياري لموضوع هذا البحث، وقد أسميته: (المصلحة المعتبرة في عقوبة الإعدام تعزيرا في الفقه الإسلامي وقانون الجرائم والعقوبات اليمني). \nمشكلة البحث وفروضه: \nتكمن مشكلة البحث في عدم وضوح أحكام عقوبة الإعدام تعزيرا لكثير من المشتغلين في القضاء، وبعض الباحثين، وترجع فروض هذه المشكلة إلى ما يلي: \nاختلاف الفقهاء والقوانين في تناول أحكام عقوبة الإعدام تعزيرا. \nثغرات ومآخذ في نصوص قانون الجرائم والعقوبات اليمني المتعلقة بعقوبة الإعدام تعزيرا. \nالجدل الفقهي الشديد بشأن جواز الإعدام تعزيرا. \nظهور جرائم خطرة تمس المجتمع المسلم ومصالحه العامة. \nأحكام هذا الموضوع متناثرة وموزعة بين كتب التفسير والفقه والحديث، فالباحث يسعى إلى جمع شتات هذه المفردات في مرجع يتعلق بهذا الموضوع، لندرة الكتابة فيه وفق علم الباحث. \nمنهج البحث: \nاعتمد البحث على المنهج الاستقرائي التحليلي المقارن. \nنطاق البحث: \nسوف يقتصر هذا البحث على ثلاث جرائم هي؛ اللواط، والتجسس، والزنا بالمحارم: لعدم اتساع المجال لبقية الجرائم التعزيرية. \nتقسيمات البحث: \nيتكون هذا البحث من مقدمة ومبحثين وخاتمة، ثم قائمة بأهم المراجع. \nالمبحث الأول: مفهوم المصلحة، وفيه ثلاثة مطالب: \nالمطلب الأول: تعريف المصلحة. \nالمطلب الثاني؛ خصائص المصلحة. \nالمطلب الثالث: ضوابط المصلحة. \nالمبحث الثاني: علة إقرار عقوبة الإعدام تعزيرا، وفيه ثلاثة مطالب: \nالمطلب الأول: ماهية التعزير وخلاف العلماء في جواز عقوبة الإعدام تعزيرا. \nالمطلب الثاني: نطاق عقوبة الإعدام تعزيرا. \nالمطلب الثالث: أغراض عقوبة الإعدام تعزيرا.\n

Introduction: \nPraise be to Allah, the Lord of the Worlds, and peace and blessings be upon the envoy of mercy to the worlds, our Leader and Prophet Muhammad, and his family and companions and those who followed them well until the Day of Religion.\nIslam is a great religion. It has legislated for us the means, rulings, and goodnesses that are good for the people, including the death penalty, which is legislated by Allah to protect the purposes of the Shariah, including protecting the human life and eradicating corrupt individuals whos uprightness is not expected. \nThere is no cruelty in the punishment of Islam if we know that the Islamic Shariah guarantees all individuals a decent livelihood and equal opportunity, and in this case, it was incumbent upon every person not to cause the slightest harm to the rights of others; Who has the means of a decent life and then goes the path of a crime deserves to receive a severe punishment to eradicate crime, even though this leads to the eradication of the offender himself it would be mercy and goodness for the rest of society, the flesh-eating disease if it appears in any organ of the body is eradicated in order to save the rest, and it is foolish if the doctor does not eradicate it, being merciful to the patient; because it will spread over the whole part and body, in the same way, is punishment in Islam, if applied to dozens of those who deserve it, it will deter the rest from committing the crime and save society from their evil. The lighter damage must be sustained to eliminate the most severe harm.\nThe punishment in Islam includes the death penalty as ta'zir (the punishment which is not specified in Quran and Hadith), and the rule in the punishment of Tazeer is that it should no be deadly.\nTherefore, it is not permissible to kill or cut in al-'azir. Still, many scholars allow an exception to this general rule to be punished with execution as ta'zir if the public interest requires that, or the corruption of the offender continues but by killing him. Social necessities are the only justification for establishing Shariah this kind of crime of Ta'azir. These necessities lie in (protecting the system of the group and its general controls). This requires flexible texts; the criminal may escape the provisions of rigid texts, but he will not be able to escape the flexible texts, which are appropriate at all times and appropriate to the needs of the group.\nHence, I have chosen the subject of this research, and I have called it "the interest considered in the death penalty as ta'zir In Islamic jurisprudence and the Yemeni Penal Code." \nThe problem of the research and its hypothesis: \nThe problem of research lies in the lack of clarity on the death penalty ruling as ta'zir for many judicial professionals and some researchers. The hypotheses of this problem are as follows:\nThe difference in the jurists and the laws in dealing with death penalty rulings as ta'zir\nLoopholes and shortcomings in the provisions of the Yemeni Penal Code relating to the death penalty as ta'zir\nThe intense jurisprudential controversy over the permissibility of capital punishment as ta'zir\nThe emergence of serious crimes affecting the Muslim community and its public interest\nThe provisions of this subject are scattered and distributed among the books of Tafseer, jurisprudence, and Hadith. The researcher seeks to collect the pieces of these vocabularies in a reference related to this subject, because of the scarcity of writing in it according to the researcher's knowledge.\nResearch Methodology: \nThe research relied on the inductive, analytical, and comparative approach. \nSearch Area: \nThis research will be limited to three crimes: homosexuality, espionage, and incest: because there is no scope for the rest of the crimes of ta'zir.\nSearch Divisions: \nThis research consists of an introduction, two chapters, a conclusion, and then a list of the most important references. \nFirst Chapter: The concept of interest, which has three sub-chapters: \nFirst sub-chapters: definition of interest\nSecond sub-chapters: characteristics of interest\nThird sub-chapters: Interest rules\nThe second chapter: The reason for establishing the death penalty as a ta'zir. It contains three sub-chapters: \nThe first sub-chapters: What is 'Ta'zir and the difference of scholars on the permissibility of the death penalty for as ta'zir'? \nSecond sub-chapters: Scope of the death penalty as ta'zir. \nThird sub-chapters: Purposes of the death penalty as ta'zir.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018