عناصر مشابهة

صورة الإنسان في سورة العاديات: دراسة بلاغية

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حولیة کلیة اللغة العربیة بالمنوفیة
الناشر: جامعة الأزهر - کلیة اللغة العربیة بالمنوفیة
المؤلف الرئيسي: الزبن، علي بن سليمان بن محمد (مؤلف)
المجلد/العدد:ع31, ج1
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2016
الصفحات:392 - 470
DOI:10.21608/BFAM.2016.6616
ISSN:2537-0790
رقم MD:1032987
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
LEADER 04371nam a2200241 4500
001 1770238
024 |3 10.21608/BFAM.2016.6616 
041 |a ara 
044 |b مصر 
100 |9 113504  |a الزبن، علي بن سليمان بن محمد  |e مؤلف 
242 |a The Human Image in Surat Al-Adiyat:  |b Rhetoric Study 
245 |a صورة الإنسان في سورة العاديات:  |b دراسة بلاغية 
260 |b جامعة الأزهر - کلیة اللغة العربیة بالمنوفیة  |c 2016 
300 |a 392 - 470 
336 |a بحوث ومقالات  |b Article 
520 |a الصورة في سورة العاديات: إذا تأملنا هذه الصورة وجدناها تتكون من صور متعددة، ويمكن حصرها في ثلاث صور، هي صورة الخيل، صورة الإنسان، وصورة البعث والنشور.\nوكل صورة منها تحمل مجموعة من الآيات يأخذ بعضها في برقاب بعض في امتداد وصعود، والسورة الكريمة تتكون من ثلاثة مقاطع، تعرض جملة من المشاهد والصور، ولكل مشهد منها عدد من الآيات توضحه وتجليه، وكل مشهد له خصوصية تميزه من غيره، مما يجعل المتلقي يعيش مع المشهد بكل تفاصيله، ويمتاز كل بما فيه من ألفاظ تناسب طبيعة المشهد المعروض، وكل مشهد يختلف عن بقية المشاهد، ولكنه يلتقي مع بقية المشاهد في نمو وامتداد وصعود، ولقاؤه معها في كونه لبنة أساسية في بناء السورة في عرض المشاهد؛ لتكوين الصورة الكلية، والأسلوب التصويري له أثره في النفس، وقد اخترت هذه السورة لتكون مجالاً للتطبيق، واقتضت طبيعة البحث أن يكون في مقدمة، وتمهيد، وثلاثة أقسام، وخاتمة.\nوالتمهيد: جانب تنظيري مختصر، والأقسام الثلاثة تتناول الجانب التطبيقي.\nوفي السطور القادمة بيان للجانب التنظيري، وعرض للمشاهد والصور التي عرضتها السور الكريمة. 
520 |f The illustration in Surat Al-A'adiyat: If we look at this illustration, we find it consists of multiple images, and these images can be confined to three images, namely the image of the horse, the image of human beings, and the image of the day of resurrection.\nEach of these images carries a set of verses, which are connected to one another in extension and ascension. The Surah consists of three parts, presenting a series of scenarios and illustrations. Each scenario has a number of verses that explain it and make it clear, and each scenario has a specificity that distinguishes it from others. This makes the recipient feel connected with the scene in all its details, and features all the words that fit the nature of the scene. Each scene is different from the rest of the scenes, but it meets with the rest of the scenes in growth, extension and ascension. Its connection with the others is being the basic brick of the Surah in presenting the scenarios in order to create the overall picture, as the photographic style has an effect on the psych. I chose this Surah to be an area of application, and the nature of the research required an introduction, a preface, three sections, and a conclusion. \nThe preface is a short theoretical aspect, and the three sections deal with the applied aspect.\nIn the following lines, there is a description of the theoretical aspect, a presentation of the scenes and pictures shown in the Surahs.\nThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018 
653 |a القرآن الكريم  |a صورة الانسان  |a سورة العاديات  |a الاعجاز القرآني  |a الفاظ القرآن 
773 |4 اللغة واللغويات  |6 Language & Linguistics  |c 005  |f Ḥawliyyaẗ Kulliyyaẗ al-lughah al-̒Arabīyah bi- al-Munufiya  |l 001  |m ع31, ج1  |o 2019  |s حولیة کلیة اللغة العربیة بالمنوفیة  |v 031  |x 2537-0790 
856 |n https://bfam.journals.ekb.eg/article_6616.html  |u 2019-031-001-005.pdf 
930 |d n  |p y 
995 |a AraBase 
999 |c 1032987  |d 1032987