عناصر مشابهة

من قال فيه أبو حاتم الرازي "يكتب حديثه ولا يحتج به": دراسة تطبيقية من خلال كتاب الجرح والتعديل لابن أبي حاتم الرازي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:حولية كلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا
الناشر: جامعة الأزهر - کلیة أصول الدین والدعوة الإسلامية بطنطا
المؤلف الرئيسي: عبدالمعطي، إسلام محمود (مؤلف)
المجلد/العدد:ع11
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2019
التاريخ الهجري:1440
الصفحات:355 - 447
DOI:10.21608/BFRT.2019.66595
ISSN:2537-1029
رقم MD:1032858
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:يهدف هذا البحث إلى بيان من قال فيه أبو حاتم الرازي يكتب حديثه ولا يحتج به وتعقيبات بعض الأئمة على قول أبى حاتم في الراوي يكتب بحديثه ولا يحتج به؛ وصدرت ذلك بقول أبى حاتم صاحب اللفظ؛ وما عناه بذلك؛ ثم أعقبت ذلك بما استخلصته من كلام الأئمة وما تعلق بذلك من ترتيبهم لألفاظ الجرح والتعديل؛ وهل الوصف المذكور من مراتب التعديل أم من مراتب التجريح؛ وعليه هل يجرح الراوي الموصوف به أم يعدل، وحصرت فيه الرواة الذين قال أبو حاتم الرازي في كل واحد منهم يكتب حديثه ولا يحتج به؛ وذلك من خلال كتاب الجرح والتعديل لابنه الإمام عبد الرحمن بن أبى حاتم بترتيب الكتاب ثم بعد ذلك ذكرت ما ظهر لي من خلال البحث وأن مصطلح (يكتب حديثه ولا يحتج به) عند أبى حاتم يطلقه على من هو دون مرتبة الثقة عنده فيندرج تحته كل من تكلم فيه ببدعة أو غيرها ومن ضعف في شيخ خاصة ومن لا يستحق أن ينزل إلى الضعف؛ ومن يروى مالا يتابع عليه؛ ومن ليس بقوى؛ ومن اختلط؛ وغير ذلك على غرار ما جاء في التراجم ثم ذكرت في الخاتمة أهم ما توصلت إليه من نتائج وهى: اختلاف اصطلاحات الأئمة في ألفاظ الجرح والتعديل؛ ولكل مراده من لفظه تشدد أبي حاتم في الرجال وصف أبو حاتم للراوي بأنه يكتب حديثه ولا يحتج به مصطلح واسع يطلق على من هو دون الثقة عنده للوصول إلى حكم على الراوي ينبغي أن يعتبر رأى أبي حاتم بأقوال الأئمة غيره لا سيما المعتدلين منهم دون المتشددين؛ والمتساهلين.

This research aims at showing the transmitters whom scholar Abo Hatim al-Razi said to accept their narrated hadiths but they (those narrators) are not evidenced, and at showing some Imams' comments on al-Razi's opinion about those narrators. Firstly, I mentioned al-Razi's opinion who coined the phrase, and mentioned what he intended by it. Secondly, I put what I concluded from Imams' opinions, including their classification of terms of criticism and praise, and if we call the narrator upon al-Razi's opinion, does he become criticized or praised. Moreover, I named those narrators whom al-Razi said to accept their narrated hadiths but they are not evidenced; according to what scholar Abdulrahman Bin Abi Hatim (al- Razi' son) said in his book "al-Jarh wa al-Ta'dil (Biographical evaluation)", and according to the order he applied. Thirdly, I showed the findings that showed that al-Razi described a narrator saying to accept his narrated hadiths but he is not evidenced meaning that this narrator is unauthentic. In addition, this opinion includes the narrator who is a fabricator and enjoys with other defects, whom he becomes weak when he narrates from a particular transmitter, whom he does not deserve to be judged weak, whom he narrates a hadith that there is no other narrator assures it, whom he is not strong, whom circumstances around him change, and others; according to books of biographies. Finally, I concluded with the most important matters I deduced as follows: There are differences in Imams' terminologies concerning criticism and praise, and every imam has his own meaning. Abo Hatim is severe in his judgment concerning biographical evaluation science. Abo Hatim's description to the narrator "to accept his narrated hadiths but he is not evidenced" is loose and dedicated to those unreliable, as he sees. Consequently, if we want to reach a precise judgment on the narrator, we not only should take Abo Hatim's opinion, but also other imams' opinions, especially those moderate, and not those severe or loose.