عناصر مشابهة

قول الحاكم في المستدرك: علي شرط الشيخين أو أحدهما

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:The Al-Hakimsaying in Mustadrak: On The Condition of the Two Sheikhs or One of Them
المصدر:مجلة العلوم الإسلامية
الناشر: المركز القومي للبحوث غزة
المؤلف الرئيسي: بخش، عبير عدنان خدا (مؤلف)
المجلد/العدد:مج2, ع3
محكمة:نعم
الدولة:فلسطين
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:84 - 112
DOI:10.26389/AJSRP.A250119
ISSN:2518-5780
رقم MD:1028543
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:تكمن مشكلة البحث في اختلاف العلماء على مراد الحاكم في قوله: "على شرط الشيخين أو أحدهما"، وبذلك فقد هدف البحث إلى دراسة إسناد (8) أحاديث من المستدرك على الصحيحين دراسة نقدية تطبيقية، للوصول إلى مدى تطابق درجة الحديث ورجاله مع قول الحاكم على شرط الشيخين أو أحدهما، وبيان أقوال العلماء على درجة الحديث وصحته إن وجدت، وتوافقها مع قول الحاكم، والوصول إلى حكم نهائي لدرجة الحديث. واتبعت الباحثة المنهج الاستنباطي النقدي التطبيقي؛ بتخريج الحديث، ثم ترجمة الرواة من كتب الجرح والتعديل، ذكر أحكام النقاد -القدامى والمعاصرين- على الحديث سندا ومتنا، وذكر أحكام الذهبي ثم مناقشة الأحكام، وانتهاء بترجيح الباحثة؛ حسب قواعد المحدثين. وتكون البحث من مقدمة. وتمهيد للتعريف بالإمام الحاكم ومستدركه، وفصلين؛ تناول الأول شروط الشيخين في كتابيهما ومراد الحاكم منهما في ثلاثة مباحث، فيما تضمن الثاني: الدراسة التطبيقية لعدد (8) أحاديث، التي حكم عليها الإمام الحاكم بأنها على شرط الشيخين أو أحدهما، وفقا للمستدرك، إضافة إلى الخاتمة والفارس.. وقد بينت نتائج البحث أن مراد الحاكم في قوله: "على شرط الشيخين أو أحدهما" في مستدركه ينقسم إلى أقسام؛ أولها أحاديث أخرجها الحاكم بأسانيد احتج البخاري ومسلم برواتها في صحيحيهما، أو أحدهما، وهنا يقول عنه الحاكم: "إنه على شرط الشيخين أو أحدهما (البخاري أو مسلم)" وهو الصواب، وهناك قسم ثان؛ أحاديث يخرجها الحاكم ويحكم عليها بالصحة على شرط الشيخين أو أحدهما، بينما بعض رواتها لم يخرج لهم الشيخان ولا أحدهما احتجاجا، وإنما أخرجا لهم -في الشواهد والمتابعات والمعلقات؛ فيكون الحاكم قد أخطأ في حكمه على هذه الأحاديث، وقسم ثالث؛ يخرج الحاكم أحاديث ويصححها، ولكن ليس على شرط الشيخين ولا أحدهما، ثم يتبين أن الحديث صحيح الإسناد كما قال الحاكم-رحمه الله. واستنادا للنتائج أوصت الباحثة بعدم الثقة المطلقة في الحديث؛ بمجرد تصحيح الحاكم، رغم أن غالب ما يصححه صحيح، كما أكدت الحاجة إلى مزيد من الدراسات المتعمقة لتجميع وتفصيل حالات الأحاديث في المستدرك، والتي لا تتوفر على شروط الصحيحة مثل (الحسن، المعلل، الضعيف، المنكر...الخ).

The problem of the research lies in the difference of scholars on Murad al-Hakim in his saying: “On the condition of the two sheikhs or one of them.” Thus, the research aimed to study the attribution of (8) hadiths from Al-Mustadrak to Al-Saheehain, a critical and applied study, in order to reach the extent of the degree of the hadith and its men with al-Hakim statement on The condition of the two sheikhs or one of them, and the statement of the scholars’ statements on the degree and validity of the hadith, if any, and its compatibility with the ruling of al-Hakim, and reaching a final ruling on the degree of the hadith. The researcher followed the deductive, applied, critical approach by graduating the hadith, then translating the narrators from the books of wound and modification, mentioning the rulings of critics - ancient and contemporary - to the hadith as a basis and reflection, and mentioned the provisions of Al-Dhahabi and then discussing al-Hakim, and ended with the researcher’s weighting, according to the rules of the speakers. The research is from an introduction. The prelude to the definition of al-Hakim and his book, and two chapters; the first dealt with the conditions of the two sheikhs in their books and al-Hakim wanted al-Hakim them in three sections, while the second included: the practical study of the number of (8) hadiths, which al-Hakim judged them to be on the condition of the two sheikhs or one of them, according to the one who is being held, in addition to Conclusion and indexes .. The results of the research showed that Murad al-Hakim said: “On the condition of the two sheikhs, or one of them,” in the course of it, it is divided into sections. The first of which are the hadiths that al-Hakim brought out with the foundations of Hajj Bukhari and Muslim with their narratives in their correct, or one of them, and here al-Hakim says about him: (Al-Bukhari or Muslim) “It is correct, and there is a second section. Hadiths that al-Hakim passes and ruled on health on the condition of the two sheikhs or one of them, while some of its narrators did not come out to them by the two sheikhs and neither of them protested, but rather they gave them to them - in evidence, follow-up and suspensions, so al-Hakim made a mistake in His ruling on these hadiths, and a third section; al-Hakim produces and corrects hadiths, and for Be not on the condition of the two sheikhs, nor one of them, then it becomes clear that the hadith is authentic according to what al-Hakim said - may God have mercy on him. According to the results, the researcher recommended that there is no absolute confidence in the hadith, as soon as al-Hakim is corrected, although most of what is correct is correct. Evil ... etc.).