عناصر مشابهة

آليات التجريب في المسرح المغاربي

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
المصدر:مجلة آفاق للعلوم
الناشر: جامعة زيان عاشور الجلفة
المؤلف الرئيسي: مهري، هناء (مؤلف)
مؤلفين آخرين: بن صفية، إسماعيل (م. مشارك)
المجلد/العدد:ع14
محكمة:نعم
الدولة:الجزائر
التاريخ الميلادي:2019
الصفحات:121 - 134
DOI:10.37167/1677-000-014-011
ISSN:2507-7228
رقم MD:1021066
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
EcoLink
EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The trend of originality that has attracted many of the creators of Arab theater, whether in brilliant or Western-driven experimental movement, this rootedness is the result of a sense of the Arab recipient of the alienation to which Imported book articles Arab theater of Western theater, which he describes as a minority, if not less the majority Arab jailer Arab creator, bound his freedom and his self through a series of checks, even in the form of stone construction. Due to the futility of these forms and their non-respect of the themes presented and failure in communication with the receiver, and the strange awful feeling was a vital catalyst for the heritage interest, so they focused on their shoulders the establishment of the mission of Arab theater wants liberal and a break from Western domination in form and content after being long under the artistic influence and intellectual guidance and found during the experimentation in as a director of necessity and of what is usual and familiar if it is an adventure in the unknown and try to break the pattern, but it leads to renewal and change. There is book tended to heritage as a civilized and sacred cultural material, whether material or moral, because it bore multiple and varied readings, as its ideas and fixed meanings in the old image, then that in the river neighbor inside all his vision and philosophy and his point of view about the possible and the following, he was revolution on what is known and went beyond what is widespread and the search for the unknown unknown, which revealed the potential was this experimentation in Alsosyotagafah forms and contents that have the ability to communicate with Arab thought in general and the Maghreb in particular, access to its interests and the work on the transfer of concerns and questions of fact. The agreement with this folklore article requires forms of mechanisms to use them and extract them from dramatic values in order to consolidate the theatrical art, there are those who went to the celebration, like "Abdul Karim Rashid" who take the one of the pioneers pioneers, and from there went to the episode as "Ould Abdel Rahman Kaki" and "Abdul QaderAlula" who emerged in the Algerian theater their experiences through which the arena, the acquisition influences the game from the Maghreb, as some went to the show was 'civilian Izzal-Din' who leads there. These forms are seen as serving a threshold where they can skip the Aristotelian-style art theater and a mechanism for reviving heritage is not only to return to the past, but re-resurrect meets the requirements of the times, well that presented it expressed life, existence and continuity and renewal far from stability and silence calls for participation As a popular demonstration of its basic human motor compared to the other. Therefore, the forms we propose are what is experimentation? What are its manifestations? How did the writers and creators of the Maghreb theater deal with heritage? What are its mechanisms

كانت الأصالة التوجه الذي جذب الكثير من مبدعي المسرح العربي سواء كان في مشرقه أو في مغربه في إطار حركة التجريب، وقد جاء هذا التأصيل نتيجة إحساس المتلقي العربي بالغربة تجاه ما كان يستورده كتاب المسرح العربي من المسرح الغربي، والذي وصفه الأقلية إن لم أقل الأغلبية سجان المبدع العربي مكبلا حريته وذاتيته من خلال مجموعة من الضوابط بل حتى في صورة البناء الحجري أيضا. ونتيجة لعقم تلك الأشكال وعدم توافقها مع المواضيع المقدمة وفشلها في تواصلها مع المتلقي، كما أن الشعور الرهيب بالغرابة كان حافزا أساسيا للاهتمام بالتراث، لذلك حملوا على عاتقهم مهمة إرساء مسرح عربي يريد تحررا وانفصالا عن الهيمنة الغربية شكلا ومضمونا بعد أن ظل فترة طويلة تحت التأثير الفني والتوجه الفكري فوجدوا في التجريب المخرج باعتباره المسلك والضرورة للخروج عما هو معتاد ومألوف على الرغم من أنه مغامرة نحو المجهول ومحاولة لكسر النمط السائد إلا أنه يقود إلى التجدد والتغيير. ومن ثمة اتجه الكتاب نحو التراث باعتباره مادة حضارية وثقافية مقدسة سواء كان ماديا أو معنويا، لأنه حمل في طياته قراءات متعددة ومتنوعة، أي أن أفكاره ومعانيه ثابتة في صورة القديم، أما في باطنه نهر جار كل له رؤيته وفلسفته وآراءه نحو الممكن والآتي، لذلك كان ثورة على ما هو معروف وتجاوز لما هو سائد وبحث عن المجهول الغير معروف، أي أنه كشف عن المحتمل وكان هذا التجريب في الأشكال والمضامين السوسيوثقافية التي لها القدرة على التواصل مع الفكر العربي عموما والمغاربي على وجه الخصوص والوصول إلى اهتماماته والعمل على نقل انشغالاته وقضايا الواقع. كما أن التعامل مع هذه المادة الفلكلورية تتطلب آليات وأشكال لتوظيفها واستخراج ما فيها من قيم درامية بهدف تأصيل الفن المسرحي، فهناك من اتجه إلى الاحتفالية أمثال "عبد الكريم برشيد" الذي أعتبر رائدا من روادها، وهناك من اتجه إلى الحلقة أمثال "ولد عبد الرحمان كاكي" و "عبد القادر علولة" اللذين برزوا بتجاربهم في المسرح الجزائري فأثروا من خلالها الساحة المسرحية المغاربي، كما اتجه البعض إلى الفرجة وكان "عز الدين المدني" رائدا لها. اعتبرت هذه الأشكال بمثابة العتبة التي يمكن من خلالها تخطي النمط الأرسطي للفن المسرحي وآلية لإحياء التراث ليس بهدف العودة إلى الماضي فقط وإنما إعادة بعثه من جديد ما يتماشى ومتطلبات العصر، وبالرغم من. قدمها إلا أنها عبرت عن الحياة ووجودها واستمراريتها وتجددها بعيدا عن الثبات والسكون تستدعي المشاركة الجماعية والحضور الشعبي الحي، باعتبارها تظاهرة شعبية محركها الأساسي الإنسان في علاقته بالآخر. وعليه فالإشكال الذي نطرحه يتمثل في ما ماهية التجريب؟ ماهية تجلياته؟ وكيف تعامل كتاب ومبدعي المسرح المغاربي مع التراث؟ وفيما تتمثل آلياته؟