عناصر مشابهة

جماليات المعجزات الخطية في ندفة الثلج والإفادة منها في استحداث مشغولة معدنية مبتكرة

تفصيل البيانات البيبلوغرافية
العنوان بلغة أخرى:Aesthetics of Developing Innovative Metal Artworks with the Linear Miracles of Snowflakes
المصدر:المجلة العلمية لجمعية إمسيا التربية عن طريق الفن
الناشر: جمعية إمسيا التربية عن طريق الفن
المؤلف الرئيسي: الخولي، سمر عمر أحمد حامد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: أيوب، زاهر أمين خيري حسين (مشرف), ربيع، عبدالرحمن محمد (مشرف)
المجلد/العدد:ع13,14
محكمة:نعم
الدولة:مصر
التاريخ الميلادي:2018
الصفحات:29 - 48
DOI:10.21608/AMESEA.2018.76215
ISSN:2356-9921
رقم MD:1001857
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة:Arabic
قواعد المعلومات:HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
الوصف
المستخلص:The concept of art means to reorganize the different elements of the nature through the vision and experience of artist. In the recent times, people have begun to be interested in nature, how to preserve it, and how to make use of it in the industrial and artistic fields. Therefore, there are some artists who have tried to draw inspiration from the elements of nature, such as natural forms of plants, animal, etc. After the science has been developed, some artists have tried to draw inspiration of microscopic shapes and other natural forms under the microscope. The water is a significant element in nature, which does not have a specific shape whether in the liquid and gas case. However, if it is turned into a solid state, like the ice, it takes forms of geometrically symmetrical units showing great harmony and beauty. The snowflake has many different forms. That is why it is made by different and changeable factors, such as the temperature that formed the snowflake and the amount of water vapor in the atmosphere and the speed of falling. Therefore, the chances of getting two snowflakes of the same shape when we get them after them fall from the clouds do not exist. Under the microscope, it is found that the snowflake has a great beauty. Although its color is white, it seems transparent like a real crystal. Sadly, this beauty is not seen nor imitated by anyone, though each crystal is a masterpiece. When the snowflake melts, this beauty of design loses its value forever without leaving a trace behind. The contemporary artist no longer deals with the visual manifestations of the elements of nature only, but he has begun to deal with the structures of the forms in their abstract laws. He has stayed away from their exterior appearance so that he can reveal the dynamic and microscopic laws within their structure. The importance of research lies in the small number of studies that dealt with snow in nature, although it is a major element in nature, Snowflake is a substance for aesthetic expression and considered as a reference from nature that enables the artist to inspire innovative ideas and distinctive designs. The aim of the research is to increase awareness between nature and art according to modern aesthetic concepts, to explore creative approaches for the artist, to develop and acquire skills, and to create the ability to innovate and to develop ideas from the inspiring nature. Thus, it contributes to providing the art student with the necessary experience in order to develop and improve the art in terms of curricula and objectives. Furthermore, it helps the artist expand the circle of new ideas so that he can find new technical solutions that contribute to the construction of innovative metal artwork. In light of the above, the problem of research can be determined by the following question: To what extent we can make use of the aesthetics of linear systems of snowflake and utilize them in creating innovative metal artworks that contribute to the enrichment of the field of art education?

الفن هو إعادة تنظيم عناصر البيئة الطبيعية من خلال رؤية الفنان وخبراته، وفي الآونة الأخيرة بدأ الاهتمام بالطبيعة والمحافظة عليها والاستفادة منها في جميع المجالات سواء الصناعية أو الفنية، فلجأ بعض الفنانين للاستلهام من عناصر الطبيعة بشكلها الواضح كالأشكال الطبيعية النباتية أو الحيوانية أو غيرها، ومع تطور العلم لجأ البعض إلى الاستلهام من الأشكال المجهرية والأشكال الطبيعية تحت المجهر والماء باعتباره عنصرا هاما في الطبيعة ليس له شكل محدد في حالته السائلة والغازية وإذا ما تحول إلى الحالة الجامدة كما في قطعة الثلج فإنه يتخذ أشكالاً من النظم المتناسقة هندسياً تظهر فيها تناغم وجمال رائعين، حيث إن عدد الأشكال الممكنة لندفة الثلج هائل وذلك لأن تشكيل ندفة الثلج تحدده عوامل مختلفة ومتغيرة جدا، مثل الحرارة التي تشكلت عندها ندفة الثلج وكمية بخار الماء في الجو وسرعة السقوط ولذلك فأن حظوظ الحصول على نديفتين لهما الشكل نفسه عند وصولهما إلينا بعد سقوطهما من السحب غير موجود، وتحت المجهر وجد أن لندف الثلج معجزات من الجمال فهي رغم ظهورها باللون الأبيض إلا أنها شفافة كالكريستال الحقيقي ومن المحزن إن هذا الجمال لا يراه ولا يقلده أحد فكل كريستاله هي تحفة فنية في التصميم، ولا تصميم يعاد أبداً، فعندما تذوب ندف الثلج كل هذا الجمال في التصميم يفقد إلى الأبد دون أن يترك وراءه أثراً. فالفنان المعاصر لم يعد يتعامل مع المظاهر المرئية لعناصر الطبيعة فقط، بل بدأ يتعامل مع تراكيب الأشكال في قوانينها المجردة فابتعد عن مظهرها الخارجي ليكشف عن القوانين الديناميكية والمجهرية في بنايتها وتركيبها، وترجع أهمية البحث إلى أن الدراسات التي تناولت الثلج في الطبيعة بصورة خاصة تعد قليله ونادرة على الرغم من وجود الثلج في الطبيعة بصورة أساسية فندفة الثلج مادة للتعبير الجمالي ومرجع من الطبيعة نستلهم منه أفكار مبتكرة وتصميمات مميزة يتناولها الفنان، ويهدف البحث إلى زيادة الوعي بين الطبيعة والفن بما يتفق والمفاهيم الجمالية الحديثة، والكشف عن مداخل تصميميه مبتكرة للفنان، إلى جانب تنمية المهارات واكتسابها وإفساح القدرة على الابتكار واستنباط الأفكار من الطبيعة الملهمة، وهو ما يسهم في تزويد طالب الفن بالخبرات اللازمة حتى يمكن دفع الفن من حيث المناهج والأهداف إلى التقدم والتطور كما يساعد البحث في توسيع دائرة الأفكار الجديدة للفنان للوصول إلى حلول فنية جديدة تسهم في بناء مشغولة معدنية مبتكرة. في ضوء ما سبق يمكن أن تتحدد مشكلة البحث في التساؤل الآتي: إلى أي مدى يمكن الاستفادة من جماليات النظم الخطية لندفة الثلج وتوظيفها لاستحداث مشغولة معدنية مبتكرة تسهم في أثراء مجال التربية الفنية؟